گفتگو و مصاحبه

انسان همواره باید در فکر محاسبه اعمال خود باشد

گفتگوی ماموستا ثنایی با آوای سنت

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب غفلت در اعمال و پیروی از نفس و فعل حرام را باعث ندامت انسان در روز قیامت دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا رشید ثنایی در گفتگو با خبرنگار ما نعمت عمر را فرصتی برای محاسبه اعمال و جبران خطاها و اشتباهات دنیوی دانست و گفت: انسان باید در درجه اول به این مسئله باور و یقین داشته باشد که الله متعال بر همه اعمال خوب و بد بندگانش مطلع است‌ و هیچ چیزی وجود ندارد که خالق یکتا از آن بی خبر باشد.سفارش قرآن کریم این است که انسان مومن و پرهیزکار فعل حرام را از زندگیش خارج کند تا بتواند اعمال خود را مورد سنجش قرار دهد.

عمر می گذرد و انسان خطاکار و غافل از سنجش اعمال به مرور فراموشکار می شود. این فراموشی نتیجه ای جز سرافکندگی و ندامت نخواهد داشت و شخص نادم را به ورطه نابودی و سرای جهنم می کشاند. اعمالی که پیوسته از انسان سر می زند در پایان هرسال بسته شده و پرونده جدیدی برای وی باز می شود. سالها می گذرند و ما بی آنکه نگاهی به پشت سر خود داشته باشیم، با سرعت زیاد در پی کسب مال دنیا و عقب نماندن از دیگران به پیش می رویم، غافل از آنکه هر چه سرعت ما بیشتر باشد، زمان مرگ ما نیز سریع تر از راه می رسد.

ماموستا ثنایی قدرت فکر را یکی از بزرگترین نعمت های خدای متعال به بشر دانست و ادامه داد: تفاوت انسان و حیوان در قدرت تفکر و تکلم انسان ها با یکدیگر است.حیوانات زیادی هستند که از نظر داشتن دست و پا،سر و صورت و جوارح داخلی تفاوتی با ما ندارند، اما آن چیزی که انسانها را از حیوانات متمایز می سازد، در قدرت تفکر و اندیشه است.

هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که ما برای اعمالی که انجام می دهیم، فکر خود را به کار می گیریم.سیستم فکری از لحظه بیداری انسان تا وقت خواب یکسره فعال است. بسیار اتفاق می افتد که برای انجام کارهای دنیوی ساعتها و مدتها فکر و بررسی می کنیم، اما آنچه باعث می شود تا از این نعمت برای رهایی از عذاب روز قیامت بهره نبریم، حرص جمع آوری مال و مطاع دنیا است.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب متذکر شد: زمانی که بدن فرسوده می شود و توان جسمی به تحلیل می رود، روحیه و توان جوانی هم در شخص می میرد و دیگر آن انگیزه کافی را برای جبران اشتباهات گذشته پیدا نمی کند. قرآن کریم فرمایش می دارد، اعمال خود را محاسبه کرده و بیاندیشید که برای فردای قیامت چه توشه ای را مهیا ساخته اید.

اگر ما از محاسبه اعمال غافل باشیم، خدای متعال در روز حساب به طور دقیق و با سند و مدرک محاسبه خواهد کرد. تا وقتی که توان و انرژی داریم، هر خطا و اشتباهی قابل جبران است، لیکن این فرصت و غنیمت را برای دم آخر نگذاریم. تصمیم گرفتن برای جبران اشتباه در آن لحظه دردی را دوا نمی کند، زیرا فرصتی برای جبران خطاها و اشتباهات وجود ندارد. عمر می گذرد و به هر میزان که سن بالا می رود، صبر و حوصله ما نیز کمتر می شود، پس بهتر است که به هشدارها و نداهای درونی را جدی بگیریم.

خیال نکنیم اولیا الله که بهشت برایشان مهیا شده است، دارای نفس نبودند.هر انسانی صاحب نفس است، اما شخص مومن و پرهیزگار نفس را با فکر خود مدیریت می کند. وجود نفس، دلیل بی بند و باری انسان نیست، چون که ما برای مهار آن چیزهای بهتری مانند قدرت عقل و قدرت تفکر و اندیشه داریم. عقل به ما می گوید که خود را دل مشغول به لذت خای زودگذر نکنیم.

ماموستا ثنایی یادآور شد: پیش از اقدام به انجام تصمیات مهمتر دور اندیشی پیشه کرده و عاقبت عمل را در نظر بگیریم. همه کسانی که با یک تصمیم ناگهانی و غافل گیر کننده دست به سرقت و چپاول اموال دیگران می زنند، پس از گرفتاری شرمنده هستند. این شرمندگی از ما انسان نمی سازد. شرمندگی واقعی و حقیقی تنها باید برای رب العالمین باشد. شخصی که دست به قتل عمد می زند، هر چند که بتواند رضایت اولیا دم را بگیرد، لیکن رضایت واقعی را باید از الله متعال، صاحب و مالک همه مخلوفات بگیرد.

اتخاذ یک تصمیم بزرگ و مهم مسلما چند صباحی از وقت ما را خواهد گرفت و تک تک اعمالمان به ثبت خواهند رسید‌. وقتی قرار است دست به کاری بزنیم که سرنوشت حال و آینده ما بسته به آن دارد، از نعمت مشورت بهره مند شویم. فرصت ارزشمندی که نیازی به پرداخت بها ندارد، ولی اگر از دست برود به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن