تربیت فرزندانگفتگو و مصاحبه

بازگشت به آموزه های اصیل دینی راهگشای حل مشکلات

آوای سنت: حافظ اهل سنت قرآن کریم، رجوع به آموزهای دینی را تداعی بخش آینده روشن برای نسل آینده دانست.

حافظ غیاث الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما،، دنیای فانی را محل مصایب، اتفاقات پیش بینی نشده و جدال عقل سلیم با نفس شیطانی توصیف کرد و گفت: انسان از سن تکلیف مراحل آزمون و خطا را به اقتضای موقعیت و جایگاهش در خانواده و اجتماع، تجربه می کند. برخی مردم به نصایح اطرافیان شان گوش نکرده و یک تجربه را بسیار سخت و گران به دست می آورند، اما گروهی نیز از موانع و آسیب ها شناخت کافی به دست آورده و گذشته تلخ دیگران را مایه عبرت خود قرار می دهند. فرزندان ما در مرحله پا گذاشتن به سن بلوغ، قدرت تشخیص آسیب ها و موانع را ندارند.

وی در این باره افزود: وقتی دین در زندگی حاکم نباشد. زمانی که پدر خانواده خستگی کار را بهانه کرده و در اعمل عبادی سست باشد. فرزند به لذت های شهوانی با دید مثبت نگریسته و از هر روشی برای پاسخ به امیال نفسانی اش بهره می بند. چنین شخصی دسترنج آسان را به حساب زرنگی و زیرکی خود نوشته و برای آسان تر شدن کارها، راه های میانبر را انتخاب می کند.

در این بین دوستان ناباب بزرگترین تهدید برای آن دسته از نسل جوانی هستند که جامعه را بخوبی نمی شناسند. همنشینی ایشان با افرادی که از نظر تربیتی رشد سالم نداشته و کج فهم بار آمده اند، همچون ویروس مخرب عمل کرده و طی دراز مدت در حالات رفتاری فرزند نمایان می شود.

حافظ زمانی با بیان این مطلب که والدین باید فرزندان شان را در سن بلوغ ملزم به اطاعت از نظام خانواده نمایند، اظهار داشت: فرزند انسان تا مادامی که در مجموعه خانواده بسر می برد، مانند دوران طفولی نیاز به مراقبت و تذکر دارد و والدین می بایست نهایت دقت را در رشد و نمو جسمانی و تربیتی آنها اعمال نمایند. تربیت سالم تابع برنامه ریزی دقیق و پیاده کردن خواسته ها و انتظارات والدین از فرزندان می باشد و در صورتی که نکات مهم تربیتی نادیده گرفته شوند، تمرد از فرامین خانواده توسط فرزند در مراحل بعدی قابل پیش بینی خواهد بود. در این بین فرد خاطی، نزدیک ترین فرد به یک آسیب خواهد بود. کسی که بهای تحصیل موفق را نمی پردازد، اولا خود زیان می بیند. آن شخصی که در اوج غرور جوانی سوار موتورسیکلت شده و قوانین را نادیده می گیرد، دائما نزدیک به خطر زندگی می کند. در اکثر درگیری و نزاع های میان افراد، خشونت و جنون آنی بکار رفته و طرفین به شدت و سال های طولانی لطمه می بینند.

این حافظ قرآن کریم و فرهنگی اهل سنت، رجوع به آموزهای دینی، الزام به خواندن نماز و شرکت در نماز جماعت، تشریح پندهای قرآنی در خانواده، گوشزد کردن آسیب های فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای را موجب تداعی شدن مسیر افق های روشن برای نسل آینده خواند و تاکید نمود: نادیده انگاری اشتباهات فرزندان و گذشت مکرر از خطاها و سهل انگاری ها در مقوله تربیت، آینده را بسوی مبهم بودن پیش می برد. زیاده خواهی، بی بند و باری اخلاقی، نبود تعهد و ناسازگاری، میزان ثبت طلاق در جامعه را افزایش بخشیده است. جدایی به معنای بازگشت به پله اول است، اما بین کسی که هنوز در آغاز راه قرار دارد با شخصی که مجددا به دوران تجرد باز می گردد، فاصله بسیار است. طلاق کوله باری از غم و اندوه را به شخص تحمیل می کند و به وی یادآور می شود که سال های عمرش بی نتیجه سپری شده است، پس اگر نکات تربیتی جدی گرفته نشوند، زندگی به کام فرزند و خانواده تلخ خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن