گفتگو و مصاحبه

باید قدر لحظات ارزشمند رمضان را بدانیم

مولانا اسلامدوست: باید تقوای الهی هدف همه اعمال بندگان باشد

آوای سنت: استاد برجسته جامعه الحرمین الشریفین چابهار: برای رابطه با خداوند زمانی که بد وقت باشد وجود ندارد.
مولاناخدابخش اسلامدوست از علمای شاخص و فعال اهل سنت در سیستان و بلوچستان است. با این عالم اهل سنت در زمینه برخی از مسائل دینی و اجتماعی گفتگویی انجام دادیم که تقدیم کاربران آوای سنت می شود.

آوای سنت: جناب مولانا، اکثر علمای اهل سنت در ماه مبارک رمضان، از این ماه بعنوان ایام تزکیه و خودسازی یاد می کنند. جنابعالی راه های رسیدن به تزکیه و خودسازی را در انجام چه اعمالی می دانید؟
مولانا اسلامدوست: خدای متعال در قرآن کریم فلسفه روزه گرفتن را اعلام داشته و می‌فرماید، روزه برای این است تا متقی و پرهیزگار شوید.
نه تنها روزه، بلکه هدف از هر عبادتی رسیدن به تقوای واقعی است. تعلیمات نبی کریم صلی ‌الله ‌علیه‌ و آله وسلم نیز برای رسیدن به تقوا است. ایشان مبعوث گردید تا انسان را تزکیه نموده و به شیوه صحیح تربیت کند.
آن حضرت صلی‌ الله ‌علیه و آله ‌وسلم بهترین شاگردان را تربیت کرد. اصحابی که تقوای آنها مورد تایید الله تعالی قرار گرفت و آنان صحابه کرام رضی ‌الله‌ عنهم بودند.

آوای سنت: شما موارد فضائل روزه داری را در چه می دانید؟
مولانا اسلامدوست: روزه انسان را به حقیقت تقوا متوجه می‌کند. کسی که برای رضایت باریتعالی از انجام فرمان نفس خودداری می کند،این شخص خورد و خوراک را در مدت تعیین شده ترک می‌کند.زیرا که خالق یکتا فرمان داده است، این نشان تقوا است. وقتی انسان امساک از خوردن و آشامیدن را تمرین می‌کند، دوری از سایر گناهان هم برایش آسان می‌شود.

آوای سنت: توصیه جنابعالی به جوانانی که در این ماه ارزشمند درس خداشناسی را تمرین می کنند چیست؟
مولانا اسلامدوست: لحظه لحظه این ماه با ارزش هستند. پس هر انسانی و بخصوص جوانان مسلمان که بازوی قدرتمند دنیای اسلام بشمار می روند، باید طول این ماه را به ذکر و عبادت خدای متعال سپری کنند. رمضات، ماه عمل است، ماه تزکیه و خودسازی است. اعمالی هستند که دیگر نباید به سوی آنها برگردیم. دوری از اشتباهات گذشته مقدمه خودسازی فردی است و اگر فرد در انجام اینکار سربلند خارج شود، می تواند گسترش دهنده دین الهی باشد.

آوای سنت: در رمضان چگونه می توان میان وظایف دنیوی و تکالیف دینی تعادل ایجاد نمود؟
مولانا اسلامدوست: در این ماه باید حجم کارهای روزانه را کمتر کنیم. فرصت رمضان بسیار ارزشمند، اما کوتاه و رفتنی است‌. انسان به هیچ طریقی نمی تواند جلوی گذر زمان را بگیرد. طول شب ها و روزهای رمضان بسته به گردش فصل ها متغیر می باشد. بنابراین الزاما نباید عبادت خود را به ساعاتی خاص معطوف کنیم. همه دقایق رمضان ارزشمند هستند و برای ارتباط با خدای متعال زمانی که بد وقت باشد وجود ندارد.
پس این روزها، روزهای ارتباط از نزدیک با پروردگاری است که ما را آفرید و به ما جان داد تا بتوانیم از نعمت های بی پایانش بهره مند گردیم. این ماه را نباید به راحتی از دست داد. در کنار عبادت و نیایش دستگیری از فقرا را از یاد نبریم و هر اندازه که می توانیم به نیازمندان کمک کنیم.

آوای سنت: تقویت ارتباط با خدای متعال چه تاثیری بر زندگی انسان مومن و پرهیزگار می گذارد؟
مولوی اسلامدوست: انسان وقتی با خالق خود انس یافته و رابطه اش را با وی به حداکثر برساند، به توانایی رسیده و هیچگونه ناراحتی و پریشانی در زندگی احساس نمی‌کند. مومن حقیقی هم مانند سایر افراد ممکن است در زندگی خود احساس تنگدستی کند. اما این فرد همواره تنها از خالق خود یاری خواسته و از سوی او حمایت می شود. طول زندگی انسان ها یکسان نمی گذرد و برای هر شخصی انتظار رو به رو شدن با پستی و بلندی می رود.
با همه مشکلات و سختی ها، اگر به یاری خدای متعال ایمان داشته و به افراد متقی بپیوندیم، سختی روزگار گزندی به ما وارد نخواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن