گفتگو و مصاحبه

برکات نمازهای ختم قرآن برای امت اسلامی

آوای سنت: حافظ قرآن کریم اهل سنت، استقامت در نمازهای ختم قرآن و استقبال از شب های قدر را یک نعمت مغتنم برای اهل امت توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، حافظ غیاث الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما یکی از برکات ماه مبارک رمضان را برگزاری نماز ختم قرآن کریم در اکثر مساجد جامع اهل سنت کشور و همچنین در شماری از مساجد محلات خواند و گفت: در گذشته معمولا ختم قرآن کریم در نمازخانه های موقتی و طی شش الی هفت شب خوانده می شد و نمازگران ناچار بودند تا نیمه های شب در نماز باشند، اما خوشبختانه فرهنگ ختم قرآن کریم در مساجد رونق پیدا کرده و در دوره کنونی شاهد برگزاری ختم پانزده و سی شبه در مساجد جامع هستیم که در نوع خود یک کلاس یادگیری برای علاقمندان به حساب می آید.

حافظ زمانی رمضان را ناب ترین فرصت جهت دوره کردن قرآن کریم توسط حفاظ دانست و اظهار داشت: نگهداری این گنجینه ارزشمند مسلتزم تکرار آن در طول سال می باشد و اگر این تکرار به صورت مستمر انجام نشود، ممکن است بخش هایی از آن در دراز مدت فراموش شود. البته به قاریان در ایام تعلیم سفارش می شود که طی ساعاتی از صبحگاه و طول روز آیات را مرور نمایند و با این روش می توان حفظ را بروز نگه داشت. برخی از قاریان که استعداد بالایی دارند آیات را در زمان کمتری حفظ کرده و دیر فراموش می کنند، لیکن کمبود تمرین به تدریج در روان خوانی ایجاد خلل خواهد کرد.

خوشبختانه به لطف زحمات قاریان برجسته و جوان که در امر تعلیم مکاتب تابستانی فعالیت دارند بر تعداد ایماندارانی که قرآن کریم را ختم می کنند، افزوده شده است. ضمنا شرکت در نمازهای ختم تراویح این امکان را می دهد تا عده زیادی از نمازگراران توفیق ختم قرآن کریم حداقل یکبار در طول سال را پیدا کنند.

این حافظ اهل سنت ساکن گلستان یادآور شد: مبنای یادگیری قرآن بستگی زیادی به علاقه مخاطب دارد و اگر بتوانیم این حس را به جوانان انتقال دهیم می توان پاره ای از جلسات را طی طول شب های تابستان در محل مساجد برگزار کرد. خصوصا برای والدین که فرصت چندانی جهت بهره مندی از جلسات مکاتب تابستانی را پیدا نمی کنند. علی ایهال باید با کودکان از سنین پایین درباره قرآن و آموزه های ایمانی صحبت کرده و ایشان را با معانی آن آشنا سازیم. امروز به یمن رمضان از خانه ها، شبکه های اجتماعی و مساجد صدای قرآن بلند است و مردم استقبال خوبی از نمازهای ختم قرآن کریم بعمل می آورند.

حافظ زمانی استقامت در نمازهای ختم قرآن و استقبال از شب های قدر را یک نعمت مغتنم برای اهل امت توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: صاحب نظران دینی مناسب ترین روش ختم قرآن کریم را ختم یک جژء در هر شب را مناسب حال نمازگزاران توصیف کرد و یادآور شد: در برخی مساجد نیز ختم پانزده شبه برگزار می شود که این هم روشی مناسب است و امکان می دهد تا علاقمندان در دوره کوتاه تری به ختم نائل شوند.

یکی از سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم دیدار از نزدیک با اهل مسجد بود. در مساجد ما این ارتباط محدود به ماه رمضان می باشد و یکی از دلایل کم شدن جماعت در پس از ایام به این مسئله بر می گردد. لذا باید بر حجم کارهای فرهنگی وسعت بخشیم. علما باید با جوانان دیدار داشته و آنها را به شرکت در نمازهای جماعت تشویق نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن