گفتگو و مصاحبه

بهره گیری از خرد جمعی راهکار حل معضلات اجتماعی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آستارا بهره مندی از خرد جمعی، تقویت مهارت های فنی و حمایت از تولیدات محلی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالحمید مومنی در گفتگو با خبرنگار ما بهره مندی از خرد جمعی در مسائل مختلف و از جمله شرایط حساس جامعه را روشی پسندیده و مورد تاکید قرآن کریم، انبیاء الهی و اصحاب مکرم دانست و گفت: تجربه بحران های خفیف و شدید و نظر سنجی در اینباره همیشه منجر به حصول راهکارهای امن و مطمئن جهت برون رفت از یک و چند معضل اجتماعی شده است، خصوصا در ادوار گذشته که بیماری های مهلک در کوتاه ترین زمان تعدادی زیادی از مردم را گرفتار مرگ و میر می کردند، اما حتی در چنین بحران هایی نیز نیروهای متخصص، قوای دولتی و مردمی وظیفه ای را بر دوش گرفته و با وحدت و همبستگی جلوی تلفات و خسارات بعدی را می گرفتند.

شرایط اضطرار دیگری هم بودند که امنیت جامعه را دچار مخاطره کرده و اندیشمندان را به استفاده از خرد جمعی وا می داشت که از نمونه آن ماجرای جنگ خندق در زمان رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم می باشد.

ماموستا مومنی، قدرت تفکر و اندیشه آزاد را نعمتی بسیار ارزشمند برای ارتقای سطح کیفیت دنیوی و معنوی خواند و افزود: داشتن قدرت جسمانی نمی تواند حلال همه نیازها باشد. فکر نعمتی است که قیمتی برای آن پرداخت نمی کنیم و در عین حال به ما امکان می دهد تا بتوانیم آنرا بنابر مصلحت بکار بگیریم. مصلحت اگر تنها برای مقاصد و رقابت های دنیوی بنا گذاشته شود نتیجه آن تلاش برای پایمال کردن حقوق افراد خواهد بود. اگر محور را بر شعار قرار دهیم، جامعه خیلی زود از ما به شناخت کافی رسیده و به وعده های داده شده اعتماد نخواهد کرد.

امام جمعه اهل سنت آستارا یادآور شد: کفار قریش که منافع خود را در خطر می دیدند با فراهم کردن لشکر چند هزار نفری قصد داشتند تا صدای دعوت نبی مکرم و اصحاب بزرگوار را برای همیشه خاموش کنند و چه بسا اگر خرد جمعی و عمل نبود به هدف شان دست پیدا می کردند. اگر تنها پیامبر امت دلسوز جامعه می بود درصد موفقیت به حداقل می رسید، اما همان دلسوزی و همت ایشان در اصحاب نیز وجود داشت. اینگونه نبود که در صورت وقوع جنگ کسی از کشته شدن بترسد.

ماموستا مومنی لاینحل ماندن رفع مشکلات معیشتی را در نبود اصلاح نابسامانی های مدیریتی عنوان نمود و تاکید کرد: رسول خدا به اختیار خود زندگی ساده ای اختیار کرده بود، اما مکه چه در پیش از اسلام و چه بعد از آن در رونق و تجارت زبانزد سایر سرزمین ها بود. اصل بر این است که از اشخاص بر اساس مهارت شان بکار گرفته شوند. آموختن مهارت های فنی در کنار دانش زندگی به دانش آموزان، استعداد مدیران فردا را به فعل می رساند. مدیران محلی باید از نظر مشاورین محلی بهره ببرند.

در هر زمینه کاری افراد مجربی را می توان پیدا کرد که دانش خود را به صورت رایگان در اختیار مسئولین قرار می دهند. دولت وظیفه دارد زمینه تولیدات محلی را فراهم آورده و ضمن خرید محصول از کارآفرین های داخلی، به صادرات بپردازد. بکارگیری نیروی های بومی در محیطی که نسبت به فضای آن آشنایی کامل دارند بهتر از گماردن اشخاص در سمت هایی است که در آن فاقد تجربه کافی هستند. چرخه تولید را متوقف نکنیم و به بومی ها امکان لازم را برای کار در محیط نزدیک به خانه فراهم آوریم تا در ضمن کار در شرایط دلخواه از دیانت شان فاصله نگیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن