گفتگو و مصاحبه

به کشورهای اروپایی و آمریکا دلخوش نباشیم

آوای سنت: استاد حوزه علمیه اهل سنت بیرجند ایمان کامل و اتحاد را رمز پیروزی اسلام در مقابله با کفر برشمرد.

به گزارش آوای سنت ، مولوی نائب عنانی استاد حوزه علمیه الصدیق بیرجند و امام جماعت نمازخانه علی بن ابیطالب سجاد شهر بیرجند در گفتگو با خبرنگارما دلایل انحطاط مسلمین در تاریخ اسلام را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وی در ابتدای سخنانش گفت: ایمان چیزی است که ما آنرا به سهولت بر زبان می آوردیم، ولی درعمل به آن کوتاهی، نقصان و قصورات بسیار داریم. چه کسانی می توانند شکرگذار واقعی نعمت های خداوند باشند؟ شکرگزاری نعمات جزو آموزه ها و درس های قرآن کریم می باشند که به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم به آن تاکید و اهتمام می ورزیدند.

مولوی عنانی افزود: زندگی یاران آن حضرت، خلفای راشدین در همین مسیر قرار داشت. بر این اساس قران کریم نیز از یاران نبی مکرم اسلام اعلام رضایت می کند. پس ما هم باید زندگی خود را با گذشتگان و بزرگان دین اسلام مقایسه کنیم و از یاران پیامبر الگو برداری نماییم. ببینیم که زندگی ما چگونه می گذرد و گذشتگان با تاسی از چه روشی زندگی کرده اند.

صحابه رضی الله عنهم با سختی ها و مشقت ها و بدون امکانات خروج کرده و دین خدای متعال را تبلیغ می کردند، ولی متاسفانه امروزه مسلمانان با وجود برخورداری ازهمه امکانات راحتی از خروج در راه باریتعالی سرباز می زنند و اینچنین است که جوانان ما مسیر بیراهه را در پیش می گیرند.

استاد حوزه علمیه الصدیق بیرجند دراین گفتگو اظهار داشت: در زمان خلاف حضرت عمر رضی الله عنه و درجریان جنگ نهاوند مسلمانان سختی های فراوانی متحمل شدند فرماندهان و مسلمانان زیادی به شهادت رسیدند. بدانید که هرکسی در راه خدای متعال حرکت کند و در مسیر حق گام بردارد، خالق یکتا اجرش را ضایع نمی کند. وقتی ما تاریخ را بررسی می کنیم به صحنه های تکان دهنده ای برخورد می کنیم. تاریخ گواهی براین داده است که مسلمانان واقعی هرگز مرتد نمی شدند.

مولوی عنانی با اشاره به مشکلات پس از رحلت نبی مکرم اسلام بیان نمود: در زمان حضرت ابوبکر صدیق گروه های خاصی بودند که از دین واقعی برگشتند و به گروه مناففقین پیوستند. آن حضرت رضی الله عنه با همه مشکلاتی که در دوره خلافتش داشت از احوال افراد و یارانش غافل نبود. لشکرکشی به سرزمین های دیگر ادامه داشت. ممالک و سرحدات دور فتح می شدند و به گروه اسلام در می آمدند. بنابراین اگر قوت ایمان، اتحاد، وحدت کلمه و ایمان به الله متعال را باور داشته باشیم، قطعا در مقابل دشمنان پیروز خواهیم شد.

امام جماعت نمازخانه علی بن ابیطالب سجادشهر بیرجند تصریح کرد: بسیاری از دلسوزان جهان اسلام همچون امام سیدابوالحسن ندوی، اقبال لاهوری، حسن البناء برای اسلام و اصلاح دین قیام کردند، ولی امروز ازاسلام فقط نام و رسمش باقی مانده است. مسلما یاران رسول خدا این گونه نبودند. آنها قرآن کریم تلاوت و به دستورات آن عمل می کردند، لیکن ما به بهانه تلاوت، فقط نگاهی به صفحات قرآن کریم می اندازیم و حق تلاوت را به خوبی ادا نمی کنیم. بنی امیه و بنی عباس در سرزمین های مختلف قدرتمند شدند و اطرافیان خود را خوار و ذلیل کردند. در زمانشان از دیانت خبری نبود و کاری را که انجام می دادند برای رضایت خدا نبود.

مولوی عنانی متذکر شد: در عصر حاضراگرمی بینیم که مسلمانان خوار و ذلیل هستند، دلیلش این است که ازمکتب اصلی پیامبراسلام صلی الله علیه و آله وسلم و دین الهی کنار رفتند. در زمان خلفای بنی امیه و بنی عباس نیز مسلمانان ضعیف شدند، زیرا درآن زمان هم حکام بر خلاف شرع دین عمل می کردند. قرن ها بعد و در زمانی که سلجوقیان منقزض شدند، صلیبی ها پای به سرزمین مسلمانان گذاشتند وهدف آنها جز نابودی مسلمانان و اسلام نبود.

استاد حوزه علمیه الصدیق بیرجند در پایان خاطر نشان ساخت: دلیل دیگر به انحطاط کشیده شدن مسلمانان دنیاپرستی، هوا و هوس و خواهشات نفسانی آنها می باشد. یاران نبی مکرم اسلام حاضر بودند درآتش انداخته شوند و بسوزند، ولی ایمان شان متزلزل نشود. خدای متعال به همه ما توفیق دهد تا راه و مسیر و سخنان بزرگان را ادامه دهیم. نگاه ما نباید به کشورهای اروپایی و آمریکا بوده و دلخوش آنها باشیم، بلکه ما باید به نهضت محمدی و مکتب ناب اسلام افتخار کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن