گفتگو و مصاحبه

تاکید بر اقامه نماز تراویح بانوان در منازل

آوای سنت: محقق و دانشجوی دانشکده جامعه ابوبکر الصدیق کابل در افغانستان نماز خواندن بانوان در خلوت را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، عبدالمجید پردل در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره ضرورت و شرایط خواندن تراویح برای مردان و زنان، این نماز را طبق نظر فقهاء احناف جزو سنت موکده دانست و گفت: شخصی که نماز تراویح را بدون عذر موجه ترک نماید از نظر شرعی گناهکار به حساب می آید. خواندن تراویح برای مردان با جماعت سنت کفایه می باشد بدین معنی که اگر حداقل نفرات یک محله مسلمان نشین این نماز را با جماعت برجایی نیاورند همه ساکنان آن گناهکار خواهند بود. بنابراین خواندن تراویح همراه با جماعت توسط یک گروه نیز کفایت همه اهل محل را می کند.

عبدالمجید پردل با بیان به این مطلب که خواندن تراویح در خانه توسط مرد باعث ساقط شدن سنت آن از گردن شخص می شود، افزود: در عین حال این شخص از ثواب جماعت محروم است. سوالات زیادی نیز در خصوص نحوه تراویح در مورد بانوان مطرح می شود. در اینباره لازم به اشاره است که خواندن این نماز برای زنان همراه با جماعت جزو سنت موکده کفایی نبوده و بلکه بهتر است خواهران ما تراویح را در خانه و به صورت فردی بر جای آورند، زیرا که ثواب بیشتری دارد. فراموش نکنیم که اگر زنان هم این نماز را بدون دلیل ترک کنند گناهکار خواهند شد.

این محقق افغان و دانشجوی دانشکده جامعه ابوبکر الصدیق کابل در پاسخ به این پرسش که آیا زنان اجازه دارند برای نماز جماعت به مسجد بروند، اظهار داشت: بانوان اجازه رفتن به مسجد جهت فریضه نماز را ندارند و حضرت رسول صلی الله علیه وسلم زنان در هیچ حدیثی بانوان را برای خواندن نماز در مسجد تشویق نکرده است. بر عکس احادیث زیادی وجود دارد که آن حضرت خواهران نمازگزار را تشویق به نماز در خانه می کند. در جایی ام حمید همسر ابی حمید انصاری از زنان صدر اسلام درباره تمایل بانوان به خواندن نماز با نبی مکرم اسلام صحبت می کند و آن حضرت به ایشان فرمایش می دارد، نماز شما در خانه های تان بهتر است از نمازی که در چهار دیواری بخوانید و نمازی که در چهار دیواری منزل بخوانید بهتر است از نمازی که با جماعت خوانده شود. آنگاه ام حمید قانع شد و دستور داد در خلوت ترین و تاربک ترین مکان خانه مسجدی بنا کردند و تا دم مرگ آنجا نماز می خواند.

عبدالمجید پردل یادآور شد: از این حدیث معلوم می گردد که احادیث اذن به ابتدای اسلام محدود بوده تا حضور زنان در مساجد سبب تقویت ایمان آنان بگردد و از محضر رسول الله صلی الله علیه وسلم حداکثر استفاده را ببرند، اما زمانی که علم و دانش شیوع بیشتری پیدا کرد نیازی به این نبود که زنان در مساجد حاضر شوند. آن گاه رسول خدا به صورت تعریض و اشاره احادیثی را بیان فرمود و زنان را تشویق نمود که در خانه بمانند. بدین جهت تعدادی از صحابه رضی الله عنهم حدیث نبوی را ملاک قرار داده و رفتن همسران شان به مساجد را ممنوع کردند. نبی خدا با وجود شکایت زنان از همسران خود، این عمل اصحاب را محکوم نکرد، بلکه با تشویق و ترغیب زنان آنرا تائید نمود.

همچنین از حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمود، نماز زن در مخدع (اطاقی که درون خانه بنا می شود) افضل تر از نمازی است که در خانه بخواند. بهترین و محبوب ترین نماز زن نزد خداوند، نمازی است که در تاریک ترین مکان خانه اش خوانده شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن