گفتگو و مصاحبه

تزکیه قلب تقویت کننده رابطه خالق و مخلوق است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت اسالم تزکیه قلب را باعث تقویت ارتباط قلبی مخلوق با خالق دانست.

به گزارش آوای سنت، افندی تاج الدین برزکوهی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی درباره راه های برقراری ارتباط معنوی از نزدیک با الله در نمازها و اذکار گفت: ارتباط با الله خصوصا در شب های ماه مبارک رمضان و اینکه بتوانیم خالق هستی را با تمام وجود همراه خود احساس کنیم بستگی به حدود ایمان دارد.

این ایام در مساجد مشاهده می کنیم که اشخاص در زمزمه الوداع با رمضان چنان منقلب می شوند که گویی قرار است پاره ای از وجودشان ازدست برود. این تغییر درونی نشان دهنده ایمان قوی است. بسیاری از اهل تقوا خدا را در همه لحظات زندگی همراه خود دیده و در مناجات با وی سخن می گویند. ایشان کلام حق را نه با گفتار عادی و بلکه با درون خود می شنوند و این یک درجه و افتخار ارزشمند می باشد.

افندی برزکوهی، تزکیه قلب را باعث تقویت ارتباط مخلوق فلبی با خالق دانست و افزود: تا جسم سالم نباشد انسان نمی تواند به اهدافش در زندگی برسد و تا مادامی هم که روح از بیماری رنج ببرد قادر به پرواندن نیازهای روحانی از جمله هم کلامی با الله نخواهیم بود. سلامت جسم با تغذیه مناسب، ورزش و دور ماندن از آسیب ها دوام میابد و قوام سلامت روح با انجام فرایض و تکالیف دین میسر می گردد. یک انسان تا زمانی که زندگی عبادی نداشته باشد نمی تواند به تقوای کامل درون برسد، لذا مانند اهل تقوا آن لذت واقعی هم کلامی با الله را با عمق وجود احساس نخواهد کرد.

امام جمعه اهل سنت اسالم متذکر شد: ادعا به داشتن ایمان و عبادت برای جلب توجه مخلوق از مشتقات ریا به حساب می آید و اینگونه بندگی ارزشی در برابر الله ندارد. اگر نماز ما جهت کرنش در برابر عظمت و بزرگی الله نباشد و چنانچه برای همسان شدن با جامعه روزه می گیریم، نمی توانیم به حسی که اهل تقوا از همکلامی با الله پیدا می کنند، برسیم. در ماه مبارک رمضان بسیاری از اشخاص ارتباط خود را با مساجد قوت بخشیده و شب ها را با عبادت سپری می کنند تا تزکیه گردند ، اما برخی مردم نظم و برنامه مشخصی در عبادت ندارند. در وقت فراغت به مساجد می روند و هر زمان کارشان طول بکشد کسب درآمد را ارجح می شمارند.

افندی برزکوهی خاطر نشان ساخت: وداع کسانی که با رمضان انس گرفته و در جوار قرآن زندگی کرده اند بلاشک سخت خواهد بود. حفظ ارتباط با مسجد در پس از ماه رمضان و طریق زندگی با عبادت و خلوت با الله در شب ادامه مسیر رمضان را فراهم می کند. یک ماه روزه داری همراه با شرکت در نمازهای تراویح و ختم قرآن، سی شب بیداری در سحر برای اقامه نماز تهجد و تسبیحات، سی روز یاد اذکار و رجوع به استغفار مسلما جسم را از گناهان پاک کرده و روح را از ایمان سیقل می بخشد. لذا این طریق را تداوم بخشیم. نبی مکرم اسلام، صحابه بزرگوار و اولیا در ماه های دیگر هم روزه می گرفتند و ما نیز به پاس این ایام و انسی که با رمضان پیدا کرده ایم از مواهب روزه غافل نشویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن