گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

تعلیق نماز جمعه بخاطر شیوع بیماری جایز است

شیخ قتالی:تعلیق مراسم مذهبی در شرایط اضطرار جایز است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرعباس عدم اقامه نماز جمعه در ایام شیوع ویروس کرونا را بدون اشکال دانست.

به گزارش خبرنگار ما ،شیخ عبدالباعث قتالی در گفتگوی اختصاصی با سایت آوای سنت با اشاره به اینکه مراسم نماز جمعه اهل سنت بندرعباس فردا جمعه (شانزدهم اسفندماه) برپا نخواهد شد گفت: ما هفته گذشته نیز به دلیل شیوع این ویروس مراسم نماز جمعه را برگزار نکردیم.

شیخ قتالی افزود: همانطور که می دانید بیماری کرونا که شیوع ویروس آن از دو هفته قبل شدت گرفته است، نسبت به نمونه های مشابه دیگر بسرعت در جامعه منتقل شده و هم اکنون تعدادی از هموطنان به این بیماری مبتلا هستند.

از سوی دیگر برخی از هموطنان نیز بیماری سرماخوردگی دارند که این دو بیماری معمولا از علائم مشترک برخوردار می باشند. لذا یک بیمار در وهله نخست ممکن است از تشخیص نوع بیماری خود عاجز مانده و با تصور اینکه به یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده است، شرایط را چندان جدی نگیرد.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس تاکید کرد: شرع تعطیلی موقت مراسم دینی را در این مواقع جائز می شمارد، البته این بدین معنا نیست که فرد مسلمان از ادای واجبات غافل بماند.

کرونا یک بیماری مسری درسطح بین المللی شناخته می شود و بیشترین امکان انتقال آن در اماکن پر جمعیت مانند مراسمات نماز جمعه است. نکات بهداشتی و توصیه های زیادی از سوی مسئولین خطاب به شهروندان شده است و کسانی که احتمال اینکه علائم کرونا در میان برخی از مردم به صورت پنهان باشد وجود دارد، لذا تا زمان بروز نشانه های آن به طور قطع نمی توان از میزان سلامت فرد اطمینان حاصل نمود.

شیخ قتالی یاد آور شد: مقابله با بیماری کرونا در تمام نقاط کشور به شکل یک طرح ملی در آمده و اراده عمومی بر این است که بیماری کرونا در طی مدت ماندگاری خود آسیب کمتری به اقشار مختلف برساند. ما نیز تلاش داریم تا با این بیماری مقابله نماییم و تصمیم بر تعطیلی موقت مراسم نماز جمعه  بر همین اساس گرفته شده است.

به هر حال شرایطی پیش آمده است که همه اقشار را با خود درگیر ساخته و مردم ترجیح می هند به جز در مواقع ضروری در خانه بمانند. آئین نماز جمعه از امور فرض دینی بشمار می رود، لیکن در حال حاضر مهمترین موضوع بکار بستن تمهیداتی است که بازدارندگی بیشتری به همراه داشته و از خطرات احتمالی انتقال بیماری به جامعه بکاهد.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس با اشاره به تعطیلی موقت حج عمره خاطرنشان ساخت: قاطبه علمای دین برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا تمهیدات مشابه اندیشیده و با در نظر گرفتن شرایط جامعه تصمیماتی را به مرحله اجرا گذاشته اند. حتی حضور چند بیمار انگشت شمار نیز می تواند باعث انتفال این بیماری از راه مجاری تنفسی به سایرین شود. از این رو شرایط ایجاب می کند، تا موقتا مراسم نماز جمعه را تعطیل نماییم.

شیخ قتالی متذکر شد: امید ما بر این است که ویروس کرونا هر چه زودتر از کشورخارج شده و سایر ملل درگیر با این بیماری نیز از آسیب های آن در امان باقی بمانند. دین ما بر مبنای خیرخواهی بنا شده است،اگر خیر و نیکی دیگران را بخواهیم، آنها جذب ما می‌شوند. این خیرخواهی تنها برای دوستان نیست، بلکه باید خیرخواه دشمنان خود نیز باشیم تا آنها نیز به دوستان ما تبدیل شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن