گفتگو و مصاحبه

تعمیق مناسبات ایران و عربستان شکست رژیم صهیونیستی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت جنوب تعمیق روابط میان ایران و عربستان را شکستی دیگر در کارنامه رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ علی جلالی در گفتگو با خبرنگار ما برقراری مناسبات حسنه میان کشورهای اسلامی را از مصادیق وحدت بخش میان امت طبق سفارش قرآن کریم خواند و گقت: ایجاد روابط با سایر دول و خصوصا همکاری های تجاری در صدر اسلام نیز مورد تاکید بوده و این جنبه باعث توسعه و پیشرفت های زیادی در آن زمان شده است.

ایران و عربستان از قدیم دو قطب مهم در خاورمیانه به حساب می آیند و تقویت مناسبات می تواند در همه زمینه ها به نفع دو ملت باشد، فراموش نکنیم تا مادامی که اختلافات باقی باشند بیشترین منافع به جیب دولت های متخاصم و سازنده سلاح های مرگبار می رود.

واقعیت امر این است که دول متحد اروپایی بیش از دو دهه است که رقابت شدیدی برای فروش سلاح های نظامی خود در خاورمیانه دارند و در طی زمان های مختلف برخی کج فهمی ها باعث شده است تا آب به آسیاب دشمنان ریخته شود.

شیخ جلالی بهترین نوع روابط حسنه را در غالب دوست و برادر عنوان نمود و افزود: رژیم صهیونیستی تحول اخیر را یک شکست برای خود می داند و دولتمردان کابینه رژیم این مسئله را کتمان نمی کنند. اسرائیل از زمان اشغال فلسطین خود را در منطقه محق می داند و بعنوان یک وصله مزاحم و ناجور در میان کشورهای اسلامی جا خوش کرده است. تجربه می گوید اعتماد به کابینه اسرائیلی از بار مشکلات ملت مظلوم فلسطین و سایر مسلمانان کم نخواهد کرد.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت جنوب اظهار داشت: خاورمیانه روی آرامش را نخواهد دید مگر آنکه دولت های عضو کنفرانس اسلامی در مورد مسئله فلسطین به دیدگاه واحد و مشترک دست پیدا کنند. تفاوت در دیدگاه بعضا اجتناب ناپذیر است و باید به نظرات طرف مقابل احترام گذاشت، لیکن فشردن دست کسانی که دست شان به خون ملت ستمدیده فلسطین آغشته است، نفعی به حال امت ندارد. منافع مسلمین در گروه اتحاد با یکدیگر بوده و همه باید به ریسمان الهی چنگ بزنیم.

شیخ جلالی با تاکید بر این نکته که از سرگیری عادی سازی روابط میان ایران و عربستان محصول مشترک یک فکر جمعی است، یادآور شد: بسیاری از دولت های منطقه و اطراف این مناسبت را به فال نیک گرفته اند و مسلما به نفع همه خواهد بود، تاکید ورزید: خاورمیانه پتانسیل های راهی و خاکی مناسبی جهت احیای صنعت گردشگری و تجاری دارد. هر دو کشور باید بکوشند تا امنیت پایدار به منطقه برسد. دولتمردان شرایطی را فراهم سازند تا تجارت کالا به کالا سرعت بیشتری پیدا کند. ضمنا در زمینه تبادل محصولات غذایی کارخانجات و محصولات باغی و کشاورزی هم می توان دست به اقدامات شایانی زد.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: موقعیت مناسب جغرافیایی و فاصله نه چندان طولانی راه های زمینی و هوایی این امتیاز را فراهم می سازد تا مبادلات هجم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. امت مسلمان تابع یک دین، کتاب و نبی هستند و حدالامکان می بایست از مباحث تنش زا پرهیز نمایند. همچنین می توانند از نفوذ خود به نفع یکدیگر استفاده کرده و کمک کنند تا سطح روابط شان با سایر کشورها به سطح مطلوبی برسد. همچنین ارتقاء سطوح فرهنگی و ورزشی نیز مورد توجه صاحب منصبان آنها قرار دارد. هر دو کشور از پیشتر همکاری های خوبی در خصوص اعزام زائرین حج عمره و تمتع داشته و اکنون زمان آن است تا در بخش همکاری های نظامی نیز به یک ید واحد تبدیل شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن