گفتگو و مصاحبه

تمسک به شعائر دینی باعث تقویت امت اسلامی می شود

آوای سنت: مدرس علوم دینی دارالعلوم هرات افغانستان حضور تبلور وحدت مسلمین در صفوف نماز جماعت را باعث کاهش دخالت بیگانگان در امور کشورهای اسلامی خواند.

به گزارش آوای سنت مولوی داود یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ما تمسک به پیام رمضان را موجب قائم شدن بر عبادات در سایر ماه های طول سال قمری دانست و گفت: رمضان ستاره ای درخشان در بین ماه های قمری است که مومنین با تمسک به آن در سفره الهی پذیرش شده و به اطعام می رسند.

میزبان ضیافت خوان گسترده و پایان ناپذیر الله متعال می باشد، پس اگر حس رمضان را در خود زنده نگه داریم، عبادت در غیر از رمضان نیز برای ما سخت نخواهد شد. رمضان، ایمان مومن را به تابیدن در می آورد تا که بتواند راه انبیاء و اولیا الله را ادامه دهد. نقطه عطف این ماه در دهه سوم و شب قدر قرار دارد.

این شبی است که بنا به وعده رب العالمین تمامی گناهان اهل ایمان و اهل روزه از کارنامه اعمال شان پاک شده و نام نیک شان در زمره نجات یافتگان از آتش جهنم نوشته می شود. لذا خدای متعال مژده جنت به روزه داران را به اطلاع ملائک مقربش می رساند تا شاهدی بر چنین گواه باشند.

مولوی یعقوبی اذکار و طهارت زبان بوسیله وضو، تسبیهات و صلوات را مکمل فرایض عبادی برشمرد و اظهار داشت: باید در خصوص فلسفه مقدر شدن قدر در شب های پایانی رمضان اندیشه کنیم. اولیاء الله معمولا در بیشتر سحرهای طول سال به نماز تهجد و تسبیحات مشغول هستند. یکی از فلسفه های گنجانده شدن قدر در سحر این می تواند باشد که انسان ها ذاتا در روز به دنبال معیشت خود هستند و آن آرامش واقعی خلوت شب را در خود احساس نمی کنند.

از این مسئله می توان فهمید که نماز تهجد و علی الخصوص مناجات شب قدر، تنها برای صلحا نیست و بلکه همه امت باید اعمال پر فیض قدر را بر خود فرض کرده و لحظاتی را به همکلامی با معبود خود سپری نمایند.

مدرس علوم دینی دارالعلوم هرات افغانستان، شب قدر را زمان طلب مغفرت از گناهان، درخواست گشایش در امور و دعا برای همه امت خواند و ادامه داد: امروز به دلیل گرفتاری های زیاد، الفت و محبت در جهان اسلام کم شده و اختلافات مذهبی و اشغالگری مسلمین را از هم دور کرده است.

روزی که امت با یکدیگر متحد شده و اختلافات را کنار گذارند، قدرت های خارجی جرات دست درازی به خاک مسلمین را پیدا نخواهند کرد. رمز پیروزی امت در وحدت کلمه است. رسول اسلام صلی الله علیه وآله وسلم برای برقراری وحدت میان قبایل زحمات و سختی های زیادی را تحمل کرد تا کامل شد. اکنون که این گوهر نابناک به ما رسیده است، متاسفانه وحدت عملی وجود ندارد.

مولوی یعقوبی تاکید ورزید: هر میزان که حضور مسلمین در صف نمازهای جماعت بیشتر باشد، دشمنان کمتر جرات نفوذ پیدا خواهند کرد. فضیلت نماز جماعت به یکی شدن در پیشگاه الهی است. هر شخصی که برای جماعت زودتر پیشقدم شود در صف اول قرار می گیرد. خداوند بندگانش را از نظر جایگاه با یکدیگر مقایسه نمی کند، زیرا منصب و جایگاه برای امتحان دنیا است و در دین ملاک با اعمال سنجیده می شود، پس هر کس که در این فرصت و اندک مدت عمر به تقرب رجوع نکند در پیشگاه الهی شرمسار خواهد شد.

عبادت را به دلیل کار و مشغله زیاد به تاخیر نیندازیم. ضروری ترین عملی که به نفع انسان تمام می شود، عبادت به درگاه الله می باشد. پاداش روزه داران این است که دری از درهای جنت بروی شان گشوده خواهد شد و ایشان در جوار امن الهی خوشبختی ابدی را خواهند چشید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن