گفتگو و مصاحبه

حجاب معرف هویت زن مسلمان است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت نگین شهر حجاب را معرف هویت زن مسلمان خواند.

به گزارش آوای سنت، ابوبکر آخوند خوجملی در گفتگو با خبرنگار ما علاقمندی بانوان جهت حضور در مساجد را بیانگر بلوغ معنوی و روشنفکری دینی در گسترده جهان اسلام دانست و گفت: مشارکت بانوان در فعالیت ‌های دینی و تمایل ایشان به عبادات در مساجد منحصر به حدود یک کشور نبوده و بانوان در سرزمین های متعدد اسلامی نیمی از جماعت مساجد جامع را تشکیل می دهند.

در میان اهل سنت ایران حضور بانوان در مساجد عمدتا در نماز جمعه خلاصه می گردد. ما می دانیم که همه ساله بیشماری از جمعیت زنان به حج عمره و تمتع مشرف شده و ضمن بر جای آوردن مناسک آن در مساجد مختلفی از جمله مسجد النبی نیز نماز بر جایی می آورند.

مسلمان مسجد را به عنوان خانه خدا می شناسد و همانطور که زائرین مکه و عتبات عالیات هنگام عزیمت به مکان مقدس حجاب و پوشش اسلامی را به شکل اکمل رعایت می کنند در مورد مساجد شهرها و محل زندگی خود نیز باید این شئون را حفظ نمایند، زیرا از لحاظ قداست تفاوتی میان یک مسجد با مسجد دیگر وجود ندارد.

اخوند خوجملی یادآور شد: اقلیت مسلمانان کشورهای غربی با تحت محدودیت های خاصی می‌توانند نمازهای شان را بخوانند. اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس این مساجد زمانبر بوده است. افراطی ها در همان کشورها به قرآن کریم و حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم جسارت می ورزند.

اقلیت مسلمان نیز ناچار از آن هستند که خودشان را از نقاط دور و نزدیک به تنها مسجد شهر برسانند اما آنچه که در این خصوص اهمیت دارد رعایت پوشش اسلامی توسط نمازگزاران بانو است و خواهران محجبه ما با وجود بند های بازدارنده در قوانین آن کشورها حاضر به ترک حجاب نشده و با همین مبنا در سر کلاس های درس و ادارات حاضر می شوند.

امام‌جمعه اهل سنت نگین شهر حجاب را معرف هویت زن مسلمان خواند و تاکید کرد: ایستادن به نماز در حقیقت حضور در محضر خدای متعال می باشد. بدین منظور شخص نمازگزار خود را به طهارت آراسته کرده و می بینیم که بانوان با ایمان حتی در منازل نیز نماز را با پوشش مناسب می خوانند. این موضوع در مساجد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

برخی از خواهران ما برای طی طریق ناگزیر به پیاده روی هستند. در اطراف مسجدجامع نمازگزاران اعم از مردان و بانوان به تردد در می آیند. آداب مکان عبادت مستلزم رعایت آداب ویژه‌ای است که در خصوص بانوان به رعایت حجاب و پوشش اسلامی، نه مطابق با میل و سلیقه و بلکه دقیقا بر اساس شرع دین مقدس اشاره شده است.

آخوند خوجملی مسجد را بهترین مشوق برای تدریس فرهنگ حجاب اسلامی برای دختران مدارس توصیف کرد و متذکر شد: روانشناسان در خصوص رفتار والدین با فرزندان نوجوان و جوان رعایت نکاتی را برجسته می دانند. اسلام هم راهکارهای تشویقی را مناسب ترین شیوه برای تربیت و پرورش فرزند می داند.

لذا والدین باید از همان دوره کودکی به فرزندان دخترشان هدف از لزوم بکارگیری حجاب و فواید آنرا را بیاموزند. قطعا میان کسی که حجاب و پوشش را هویت خود می داند با شخصی که از پوشش برای رفع و رجوع استفاده می کند، تفاوت های آشکاری وجود دارد، زیرا این شخص در اولین فرصتی که دست می دهد حجابش کنار خواهد گذاشت.

این عالم اهل سنت خاطر نشان کرد: انسان ها معمولا با علائق شان زندگی می کنند. لذا هر مادری که آرزو دارد روزی فرزندش به زمره بانوان اهل مسجد و مکتب در آید، باید از کودکی فرزند روی مسئله حجاب کار کند. پیشینه زنان و مادران مومنه نشان می دهد که آنها در دامان بهترین بندگان محجبه خدا تربیت یافته اند و به همین ترتیب می توانند پرورش دهنده نسل های آینده باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن