گفتگو و مصاحبه

خانم سلاق:باورهای غلط در زمینه واکسن کرونا باید اصلاح شود

راهکارهای تقویت حضور مفید بانوان در جامعه

آوای سنت: بانوی کارشناس بهداشت عمومی اهل سنت برخی باورهای اشتباه و دیدگاه‌های منفی را در روند واکسیناسیون مردم اثرگذار دانست.

به گزارش آوای سنت، ماهیه سلاق در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره روند مناسب واکسیناسیون مردم در شهرستان های ترکمن نشین استان، استقبال عمومی از این طرح را قابل قبول خواند و گفت: با وجود تاکیدات بعمل آمده در خصوص مراجعه روزانه مردم به مراکز واکسیناسیون و همچنین رعایت نکات پیشگیرانه، اما هنوز هم افرادی هستند که کرونا را باور نداشته و از زدن واکسن خودداری می ورزند.

البته در این امر برخی دیدگاه های منفی و باورهای اشتباه نیز بی تاثیر نبوده است. از حدود دو سال پیش که تب کرونا کشورهای مختلف را دربر گرفته و منجر به فوت تعداد بسیاری از مبتلایان گردید، لحظه شماری برای تولید واکسن این پاندمی به مهمترین بحث روز جوامع تبدیل شد و دیدیم که اجرای طرح واکسیناسیون در ابتدا از طریق ثبت نام متقاضی در سامانه و بر اساس ردیف سنی صورت می گرفت.

این طرح خوشبختانه در مدت کوتاهی عمومیت پیدا کرده و به مراجعه کنندگان در کمترین زمان ممکن خدمات رسانی صورت گرفت، لذا توصیه بر این است کسانی که واکسن دریافت نکرده اند در شرایطی که نمونه های متعددی برای استفاده تولید شده اند هر چه سریعتر نسبت به این کار اقدام نمایند.

خانم سلاق ضمن امیدواری به واکسینه شدن تمام افراد جامعه، کرونا را برگی از نشانه های قدرت لایزال خدای متعال برشمرد و اظهار داشت: کرونا زمانی پیدا شد که بشر مطمئن بود دیگر هیچ ویروس همه گیری وجود نخواهد داشت که نیاز به کشف واکسن آن باشد.

به عبارت دیگر انسان عصر تکنولوژی تصور نمی کرد روزی برسد که یک ویروس کشنده متولد شده و توانمندی های وی را به چالش بکشد. بنظر بنده کرونا حامل درس های تلخ و گرانبهایی برای نوع بشر بود که با اعتماد به

نفس کاذب بیش از این به خود مغرور نشده و بداند با هیچ علم و دانشی نمی تواند در مقابل اراده باریتعالی قد علم کند. خصوصا دانشمندان کشورهای پیشرفته که تصور می کردند دوران بیماری های واگیردار به پایان رسیده و روی بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و فشارخون متمرکز شده بودند.

این بانوی فعال اجتماعی و مذهبی اهل سنت عنوان نمود: کرونا ، مسلما تلنگری به مردم بود تا دینداری را جدی گرفته و میزان ارتباط خود با رب متعال را تقویت ببخشند. انسانها عموما در زمان حادث شدن اتفاقاتی مانند سیل و زلزله های ویرانگر بیش از گذشته به خالق یکتا متوسل می شوند. کرونا تلنگری بود تا بشر بفهمد پیش از انجام هر کاری و در هر حال و شرایط وابسته به خالق یکتا است. عالم و دانشمند در کسوت خود، اهل حوزه و دانشگاه، عوام و خواص، زن و مرد و همچنین کوچک و بزرگ دست به دعا شدند تا سایه مرگبار کرونا از زندگی ها خارج شود.

حرکت رو به توسعه نباید روی بنیان دینی ما تاثیر منفی برجای بگذارد. مساجد با سازه های مناسب در هر کوچه و محله صرفا برای دیده شدن ساخته نمی شوند.

از سوی دیگر فضای فعالیت های دینی و قرآنی برای بانوان بسیار محدود و اکثر سرپرستان خانوارها و زنان خانه دار با واژه ای تحت عنوان سواد مالی بیگانه هستند. پول و داشتن وجه نقد چیز بدی نیست و اتفاقا بسیاری از کمبود ها و مشکلات را برطرف می کند. مهم نحوه بدست آوردن پول و انتخاب بهترین راه ها برای خرج کردن آن است.

لیکن نبود درآمد در محیط های خانگی و پایین بودن درآمدها آمار اقشار زیر خط فقر را افزایش بخشیده است و طبق فرمایش حدیث شریف، زمانی که فقر به خانه ای وارد شود، دین از در دیگر آن خارج خواهد شد. به علاوه، مطالعه کتاب های مفید و سودمند در روشنفکری جامعه نقش مهمی ایفا می نماید.

خانم سلاق استفاده از بانوان توانمند در مدیریت های کلان استان و کشور را ضروری دانست و تاکید کرد: شکی وجود ندارد بانوان نیز مانند آقایان توانمندی های بالقوه ای دارند که از این پتانسیل می توان در مدیریتهای کلان بهره گرفت.

مقوله ای که چندان به چشم نیامده و دولت های گذشته خود را از این مهم و باور دور نگه داشته اند. کشوری مانند چین از ظرفیت بانوان چه در محیط های خانگی و یا ادارات دولتی بهترین استفاده را می برد، اما در کشور ما بانوان بیشترین هدر رفت انرژی را دارند.

از این همه ظرفیت و توانمندی تنها در زمینه نگهداری و تربیت فرزندان و مدیریت امور درون در یک چهارچوب مشخص استفاده شده و امکان دیده شدن را به حداقل کاهش می دهد. فراموش نکنیم فرزند برای همیشه در سن خردسالی باقی نمی ماند و در سن رشد خواسته هایی دارد که تامین آنها نیز جزو وظایف والدین به حساب می آید.

اهتمام همه ما در تربیت فرزند این است که وی در آینده به شغل و درآمد مناسبی برسد تا بتواند زندگی موفقی داشته باشد. بنظر بنده یک بانو ضمن تربیت فرزند می تواند در عرصه های کلان مدیریتی و به عنوان نیروی درآمد زا کمک حال خانواده و جامعه باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن