گفتگو و مصاحبه

خود بزرگ بینی آفت بزرگ جامعه بشری

آوای سنت : امام جمعه اهل سنت عنبران نمین خود بزرگ بینی را جزو خصلت های شیطانی و لغزش انسان در چاه جهنم توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا سید یاور مرادی در گفتگو با خبرنگار ما، خردترین مخلوقات در روز قیامت به نقل از نبی مکرم اسلام را شامل حال انسان های متکبر و مغرور خواند و گفت: طبقه هفتم دوزخ انتظار کسانی را می کشد که در دنیای فانی تکبر پیشه کرده و سایر مردم را حقیر تصور می کنند. آنها کسانی هستند که کثیف ترین خون ها و داغ ترین مواد مذاب جهنم به خوردشان داده خواهد شد. متاسفانه منیت و فخر فروشی یکی از عادت های اشتباه برخی افراد کج اندیش بوده و از اینکه خود را در اجتماع برتر و بهتر نشان دهند، احساس غرور و تکبر می کنند. شکی نیست که این گروه نه تنها در نزد خالق باریتعالی، بلکه در میان همنوعان خود نیز افرادی مغرور شناخته شده و طرد می شوند.

فخر فروشی به داشتن خانه مجلل، ماشین زیبا و توانمند نشان دادن خود در میان افرادی که بضاعت مالی مناسبی ندارند، عملی بسیار زشت و نکوهیده می باشد. از این رو کسانی که نفس شان را با منیت و خودبزرگ بینی پرورش می دهند، رنگ بهشت را نخواهند دید.

ماموستا مرادی با بیان این مطلب که هر انسانی در در روز قیامت و لحظه گرفتن نامه اعمال با خدای خودش تکلم می کند، اظهار داشت: باریتعالی با شیخ زانی و کسانی که در کهنسالی هم به دنبال زنا می روند، همچنین پادشاهی به ملت خودش و سایر ملت ها دروغ می گوید و افرادی متکبری که با وجود نداشتن بضاعت مالی آنچنان با حفظ ظاهر و سوار شدن به خودروهای مدل بالا، قیافه اشخاص ثروتمند را به خود گرفته و به دیگران فخر می فروشند، هم کلام نمی شود و اعمال شان را نیز تزکیه نمی کند.

امام جمعه اهل سنت عنبران نمین، انسانیت را در همطراز خواندن خود با همنوعان و خصوصا افراد کم بضاعت و حقیر دانست و افزود: این برابری تنها نباید در احساس خلاصه شود و تا جایی که می توانیم باید از میزان محبت خود به دیگران کم نکنیم. علما و اهل علم و اندیشه هیچ گاه در مواجه با مردم عادی منیت به کار نبرده و آنها را پاک تر از خودشان می دانند. در صدر اسلام و زمان هجرت آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم همه اغنیاء مدینه خانه هایشان را در بهترین حالت تزئین کرده و آماده استقبال از رسول گرامی شدند، اما شتر آن حضرت در مقابل خانه ابوایوب انصاری که شخصی یتیم و کم بضاعت بود، آرام گرفت تا اولین مسجد مسلمانان در آن جا ساخته شود.

ماموستا مرادی بی توجهی برخی نسبت به علما را از افعال بد جامعه برشمرد و یادآور شد: کم اهمیت جلوه دادن ارزش علما و نادیده گرفتن اهل دین در انظار بر خلاف توصیه های نبی امت می باشد. انس ابن مالک رضی اله عنه، فردی از اهل شام بود که مال و منال زیادی داشت، اما با شروع رسالت نبوی به خدمت آن حضرت در آمده و به مانند ایشان زندگی می کرد. به گوته تاریخ اولین گناهی که از مخلوق دیده شد منیت بود. ابلیس ملعون موجودی است که انسان را دائما به رفتارهای غرور آمیز تشویق می کند، زیرا خود وی نیز به همین خاطر از بارگاه خداوند متعال به بیرون رانده شد. خصوصا تحقیر شخص در میان جمع از بزرگترین گناهان به حساب می آید.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: امثال فرعون که به عذاب سخت الهی گرفتار آمدند تنها یک چیز از انبیا زمان خود می خواستند و آن اقرار به بزرگ بودن آنها بود. فرعون، حضرت موسی علیه السلام را تشویق کرد تا او را به عنوان آفریدگار آسمان ها و زمین بپذیرد. او با آنکه فانی بود و مرک همنوعان را به چشم می دید، اما ادبیات منیت را در پیش گرفت و در سوی دیگر نبی خدا با وجود جایگاهش هرگز فرهنگ تکبر را در رفتار و گفتارش به کار نگرفت و با فرعون به نرمی و آرامی صحبت می کرد. خدای دانا مقابله می کند با کسانی که خود را برتر دانسته و کبر را سرلوحه خوشبختی و زندگی بهتر می دانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن