گفتگو و مصاحبه

درسهای مهم حوادث زندگی از نگاه شیخ بهجت

آوای سنت: استاد حوزه علمیه سلطان العلما بندرلنگه درس گرفتن از حوادث ویرانگر را فرصت بازگشت به زندگی ایمانی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد صدیق بهجت در گفتگو با خبرنگار ما پیدایش بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله را نمونه هایی از عبرت های قرآن کریم برای نسل های مختلف بشری خواند و با استناد به آیه قرآن کریم گفت: خرابی ها و تلفات باقیمانده مانده از زلزله های اخیر نمونه ای از علاماتی است که در نزدیک به آخر زمان زمین را آماج حملات پی در پی قرار داده و کوه های با عظمت را به تلی از خاک تبدیل خواهند کرد. آنچه امروز مشاهده می شود آب های خروشانی است که از وسط دریاها به جنبش در آمده و سیلاب های سهمگین در عرض مدت چند ثانیه سازه های اطراف را به ویرانه ای تبدیل می کنند.

آنچه که در این حوادث بیشتر جلب توجه نموده و بشر به آن اذعان می دارد دست داشتن قدرتی مافوق همه قدرت های زمینی در کار است. وحشتی که به انسان از ریزش ساختمان های بلند دست می دهد در هیچ یک از تجارب کوتاه مدت بشری تجربه نشده اند و سال ها باید بگذرند تا شرایط به حال عادی و سکون سابق بازگردد.

شیخ بهجت، تشبیه صحنه های زلزله های اسفبار به وقایع آخر زمان را بیانگر زنگ هشدار پیش از وقوع بلایا توصیف کرد و افزود: در داستان های قرآن کریم می خوانیم یک باران سیل آسا زمین را طوری انباشته از آب کرد که قوم نافرمان حضرت نوح علیه السلام با وجود رفتن به بالای بلندترین کوه ها نتوانستند از عذاب در امان بمانند. در زمانی دیگر قوم عاد علی رغم برخورداری از فراوانی نعمت، مسیر کفر اختیار کرده و چنان بر خود مغرور شدند که فرمان خدای متعال را نشنیدند و در نتیجه عذاب الهی از روی زمین محو شده و اثری از آن خاندان باقی نماند.

استاد حوزه علمیه سلطان العلما بندرلنگه، طبیعت زمین را متحرک و پیوسته در حال تغییر خواند و اظهار داشت: با همه پیش بینی هایی که درباره وقوع سیل و زلزله صورت می گیرد، تصور ویرانی ها در ذهن نمی گنجد و انسان ناگزیر است تا همه اندوخته هایش را کنار گذاشته و اگر بتواند راهی بسوی نجات پیدا کند. امروز مردم مناطق حادثه دیده تلاش می کنند تا همنوعی را از زیر آوارهای چند تنی بیرون کشیده و امید به زندگی را افزایش بخشند. روزگاری است که مصیبت زده ها شرایط ناپایداری را پشت سر می گذارند. مبهوت از آنچه که فقط در کمتر از یک دقیقه از هستی ساقط شده و مامنی جستجو می کنند تا سرپناه کودکان شان باشد.

شیخ بهجت با انتقاد از عادی نگاری آزادی به رسم غربی ها متذکر شد: سرعت تکنولوژی نباید نگاه ما را سلیقه ای کرده و باب طبع دل عمل نماییم. ازدیاد تفرجگاه ها در سواحل را دلیل برهنگی خود قرار ندهیم. تفریح تا زمانی خوب است که ارزش ها مقدس شمرده شده و شئونات حفظ شوند. متاسفانه به جای اینکه از فرصت ها برای شناساندن اسلام بهره ببریم فریب تبلیغات غربی ها را خورده و خود را به شکل آنها در می آوریم. از داخل منازل و آپارتمان ها به جای صوت قرآن، صدای آلات موسیقی به گوش می رسد.

این عالم اهل سنت خاطر نشان کرد: به کلام الله ایمان داریم، اما وابستگی به دنیا ما را به مادیات مشغول کرده است. هزینه های سنگینی را صرف عروسی ها می کنیم، لیکن دستگیری از ضعفا را جزو وظایف دینی خود نمی دانیم. تلاش نمی کنیم تا افراد مستحق را شناخته و لوازم مدرسه کودک یتیمی را به دستش برسانیم. صحابه رضی الله اجمعین اینگونه زندگی نمی کردند. عمل و زبان ایشان یکی و در اخلاص زبانزد خاص و عام شدند. از درس های قرآنی عبرت بگیریم و در مناجات ها از رب العالمین بخواهیم تا بلاهای آسمانی را از سر مسلمانان عالم رفع کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن