گفتگو و مصاحبه

درک صحیح آسیب‌ های فضای مجازی از ضروریات است

آوای سنت: عالم و نظریه پرداز اهل سنت، درک صحیح از فناوری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را بهترین راهکار بر بهره مندی از مزایای فناوری پیشرفته برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا محمد طاهر احمدزاده در گفتگو با خبرنگار ما در باب اهمیت و آسیب های فضای مجازی با بیان این مطلب که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی امروزه قسمتی از دنیای حقیقی مخاطبان را به خود اختصاص داده است، گفت: نیاز فراوان و بعضا وابستگی به این فناوری پیشرفته به حدی گسترش پیدا کرده است که جوانان حتی در اتاق خلوت خود نیز از آن جدا نمی شوند. لذا سرعت بالای توسعه در بخش های رسانه ای و شبکه های اجتماعی سبب تسریع و تسهیل ارتباطات و به علاوه تقویت روابط عمومی در عرصه جهانی شده است.

در این عصر و فضا به خوبی می بینیم که اخبار رویدادهای مختلف و وقایع روز پس از قرار گرفتن روی خروجی خبرگزاری ها، بی درنگ شرق و غرب عالم هستی را در می نوردند. این سرعت انتشار جهان را به دهکده ای کوچک تبدیل کرده است به نحوی که کاربران می توانند از مسائل مرتبط و غیر مرتبط اطلاع حاصل نمایند.

ماموستا احمد زاده اخبار رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون و شبکه های ماهواره را بنا بر باور عمومی تحت تاثیر رویدادهای مندرج در فضای مجازی دانست و اظهار داشت: جهان کنونی ناظر بر نقش امپراطور رسانه ای در قیاس با سایر رسانه های جمعی می باشد. این رسانه نوین هر مطلبی را که بخواهد به اقصی نقاط مخابره می کند. آمار و ارقام ها رو بروز رسانی کرده و درباره آخرین فعل و انفعلات را در کشاورزی، هواشناسی و میزان معاملات در بورس را به اطلاع کاربران می رساند.

مضافا آنکه خود مخاطبان نیز قادر به تولید محتوا، ارائه تحلیل و انتشار اخبار و برنامه در عرصه های گوناگون بوده و این مسئله رغبت مردم برای بازدید از شبکه های اجتماعی را دو چندان نموده است.

این عالم و نظریه پرداز اهل سنت کورد عنوان نمود: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز مانند سایر اسباب شخصی و آنچه که درون منازل در دسترس اعضای خانواده قرار دارد، نمی توانند ذاتا منشا و دلیل شر به حساب آیند، بلکه نوع استعمال و استفاده نادرست و نامطلوب این دو را در زمره اسباب ناجایز و مضر جلوه می دهد. به عبارت دیگر فضای مجازی مانند اطلسی دو سر است که یک سر آن مفید و سر دیگرش مخرب و مضر می باشد. بنابراین حذف صورت مسئله و رد تاثیر فضای مجازی در زندگی ها و یا بی تفاوت بودن به آن واکنشی معقول و منطقی شمرده نمی شود.

ماموستا احمد زاده راه میانه، اعتدال و درک صحیح از فناوری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را بهترین راهکار بر بهره مندی از مزایای فناوری پیشرفته برشمرد و یادآور شد: رسانه مجازی واقعیتی عینی و انکار ناپذیر است که در زندگی روزمره اکثر مردم جهان ایفای نقش ایفا کرده و در زمینه روشن گری ، فرهنگ سازی و ساماندهی می تواند بیشترین کارایی را به همراه داشته باشد.

قریب به اتفاق اندیشمندان و علمای معاصر جهان اسلام از دیدگاه شرعی، کلیه رفتارها، رویکردها و عملکرد مخاطبان فضای مجازی را با رفتارهای دنیای حقیقی از حیث مسئولیت و عواقب یکسان و برابر می دانند، پس تایید هر نظریه، دیدگاه و عقیده در فضای مجازی دقیقا با تایید یک دیدگاه، نظریه و عقیده در دنیای حقیقی برابری کرده و مسئولیت دنیوی و اخروی را به همراه دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن