گفتگو و مصاحبه

دوری از اختلاف و چنددستگی آغازگر بازگشت به دوره طلایی تمدن اسلامی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت شاهین دژ ، دوری از اختلافات و اجتناب از تنش ها در سایه وحدت را باعث بازگشت امت محمدی به دوران طلایی اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا سید خالد رسول زاده در گفتگو با خبرنگار ما، فرا رسیدن جشن های هفته وحدت و میلاد رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را بزرگترین افتخار برای تمامی انسان ها به عنوان اشرف مخلوقات، ملائک، کائنات و سایر موجودات خواند و گفت: ایشان سرور همه مخلوقات و نور چشم دو عالم است.

بهترین انسان در نزد باریتعالی که مژده بشارت آن حضرت را به آدم علیه السلام داد و این خبر سینه به سینه گشت تا پس از دوران حضرت عیسی علیه السلام که در سرزمین حجاز بت پرستی غالب بود و مرد و زن در اوج جهل بسر می بردند، آن حضرت بنا به وعده ای که داده شده بود، متولد گردید و انتظار آسمان و زمین از صبر بسر آمد. ایشان در زمان رسالت، بهشت و جهنم را به چشم دید و از احوال آخرات به امت خود خبر داد.

ماموستا رسول زاده با اشاره به آیات قرآن کریم از نتیجه سرنوشت انسان ها در حساب اعمال شان افزود: در این روز اهل ایمان از امت کنونی حاضر و امت های پیشین با حسی وصف ناپذیر به سوی بهشت به حرکت در می آیند. برای هر امت های گذشته، پیامبری قرار داده شده است که هر یک دارای پیروانی بودند. در زمان حضرت عیسی علیه السلام یکتاپرستان بیشماری به صلیب کشیده شدند. آنها از یگانگی خدا، از بر حق بودن حضرت عیسی و از آمدن پیامبری که ستوده خوانده می شد، خبر می دادند و امپراطوری روم با همه ترفندهایش می کوشید تا یکتا پرستی را در نطفه بخشکاند.

امام جمعه اهل سنت شاهین دژ، ایستادگی ایمانداران در برابر مصادیق ظلم و ستم را شایسته بهترین پاداش در جوار بارگاه الهی برشمرد و یادآور شد: جزای ارمغانی که رسول خدا برای امتش هدیه کرد، بسیار بیش بار از پاداشی است که به سایر امت ها داده خواهد شد. در بسیاری از ماه های قمری اعمالی قرار داده شده اند که به امتیازات آن به امت های پیشین تعلق نیافته است. ماه میلاد ختمی مرتب، موهبتی است که هر انسانی دیدار آن را تجربه نکرده است. پس لازم است تا مسلمین از هر رنگ و نژاد و از هر زیان و گویش به تکریم و پاسداشت روزهای جشن میلاد آن حضرت پرداخته و در این حساس ترین برهه، اختلافات را کنار بگذارند.

ماموستا رسول زاده عنوان نمود: همه ما می دانیم که به اسلام از ناحیه تنش های منطقه ای آسیب های زیادی وارد شده است. هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ سوریه، حمله به بوسنی و قتل عام هایی که هر از چند توسط توسط دول غیر مسلمان به اقلیت مسلمان وارد می آید، نمونه ای از کشمکش های تاریخ سرزمین های اسلامی را به روایت کشیده و چنانچه می بینیم دولت های غربی از راه فروش اسلحه و تسهیلات منافع خودشان را دنبال می کنند. از این رو دول اسلامی باید سرحدات شان را به محل امنیت و آرامش برگرداند.

دروازهای تجارت را به روی یکدیگر باز کرده و منافع اقتصادی شان را از هوا، دریا و زمین ادامه دهند. به جوانان شان امکان خودآزمایی در چرخه صنعت را هموار سازند. همچنین صنعت کشاورزی را توسعه بخشند، زیرا خودکفایی یک کشور بستگی زیادی به تولیدات فرواردهای غذایی آن دارد. از متحدان شان جهت وسعت بخشیدن به بخش صادرات تلاش نمایند. نسل آینده نیز از اشتباهات گذشته پندهای لازم را بیاموزند.

از صدر اسلام تا دوران طلایی حاکمیت مسلمانان بر قاره ها، قوانین بر حسب فرامین قرآن کریم به اجرا گذاشته شده و حدود اسلامی به داخل قاره ها دور دست رسید. زمانی شد که یهود و نصاری برای پیدا کردن ضعف مسلمانان به داخل سرزمین های اسلامی رفته و به ممالکی که در آنها مسجد و جماعت رونق چندانی نداشتند یورش بردند، اما از سرحداتی که دینداری و اتحاد را به معنای واقعی معنا به اجرا می گذاشتند، دوری جستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن