گفتگو و مصاحبه

رمضان عالی ترین فرصت خودسازی معنوی

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالعلوم زنده جان هرات رمضان را عالی ترین فرصت ارزشمند برای بیداری معنوی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا بسم الله امیری در گفتگو با خبرنگار ما فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را افتخاری باشکوه و ارزشمند برای اهل جهان اسلام دانست و با تاکید بر قدردانی از این بزم و خوان گسترده الهی گفت: در ابتدا باید خدای متعال را بابت رساندن ما به ماه مهمانی شکرگذار باشیم.

این ماهی است که گناهان انسان مانند برگ های پاییزی به ریزش در آمده و جوانه های ایمان در دل های سرد و تاریک شروع به جوانه زدن می کنند. در این موسم و بهار معنوی که شیاطین به غل و زنجیر کشیده می شوند دریچه های قلب را باز کرده و آن را با تلاوت قرآن، حضور در نمازهای تراویح، نمازهای نفل و تهجد و اذکار و صلوات در وقت افطار و سحر آبیاری نماییم تا ان شاء الله در پایان آن گناه و آلودگی در نامه کارنامه اعمال مان باقی نمانده باشد.

امت های الهی یکی پس از دیگری آمده و رفته اند، اما به هیچ یک از پیروان آنها تا این حد امتیاز و بزرگی داده نشده است.

مولانا امیری رمضان را متفاوت ترین ماه در طول سال قمری خواند و افزود: حرمت رمضان، مشعل جنگ ها را خاموش، دشمنی ها را کم رنگ، اختلافات را سرد و اعمال ناصواب را خنثی می کند. روزه بنده مومن و پرهیزگار به وی حرمت، عزت و شخصیت مضاعف می بخشد. دل های فرسوده را بیدار و وجدان های زنگ زده را جلا می دهد. مساجد از خیل نمازگزاران به وجد در می آیند و طنین صوت قرآن از هر کوی و برزن مشتاقان را گرد هم جمع می آورد. کودکان نیز به شوق در می آیند تا مشق رمضان را تمرین کنند.

مدیر مدرسه دارالعلوم زنده جان هرات با تاکید بر مشارکت در نمازهای تراویح شب های رمضان یادآور شد: نمازگزاران فرصت حضور در نمازهای جماعت ختم قرآن کریم را از دست ندهند. جوانان در محافل قاریان مشارک کرده و اوقات بیشتری را در مساجد سپری کنند. والدین فرزندان نوجوان شان را برای رفتن به نماز تشویق نمایند. بانوان از برنامه هایی که برای ایشان ترتیب داده می شود و خصوصا ختم قرآن در مساجد بهره کافی را ببرند. کسانی که کارشان مربوط به شب است با استفاده از نوارهای صوتی و تصویری ختم کلام حق را بر جایی آورند.

مولانا امیری اذکار و دعا در وقت افطار را غنیمتی گرانبها برای استجابت خواهش ها و نیازهای درون توصیف کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات امروز امت از غفلت ها سرچشمه می گیرد. اصلاح اعمال و استغفار در رمضان را بسیار بکار بگیریم. وقتی دل را به درگاه معبود گره بزنیم گناه به هر میزان هم که بزرگ بوده باشد بخشیده خواهد شد. گشایش در کارها، رونق زندگی، فراوانی محصول و راه های برون رفت از مشکلات را از درگاه حق تعالی بطلبیم.

در حد توان ایتام را فراموش نکنیم. در نزدیکی ما ممکن است خانواده ای بضاعت کافی جهت تدارکات افطار و سحری رمضان را نداشته باشد و از آنها دستگیری به عمل آوریم. افطار اهل روزه اجر و پاداشی بی حساب دارد که شمارش آن از قوه و درک بشر خارج است، لذا اگر شده با یک عدد خرما دل ها را به هم نزدیک گردانیم.

این استاد اهل سنت افغان خاطر نشان ساخت: بدون شک رمضان عالی ترین ایام برای چنگ زدن به ریسمان باریتعالی و تقویت اخوت و برادری می باشد. هر روز ایام پیش رو را با صدقه و انفاق آغاز کنیم. تصمیم بگیریم تا زکات اموال را بپردازیم و این بدهی را از گردن خود باز کنیم. استقبال از ماه رمضان و لحظه شماری برای رسیدن آن آغازی برای لبیک به دعوت خالق یکتا است. در اعمال و سنت ها از یکدیگر سبقت بگیریم و به صفوف بهترین دوستان حضرت حق بپیوندیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن