گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

رواج منکرات امت اسلامی را به سوی نابودی سوق داده است

گفتگوی مولانا سپاهی با آوای سنت

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالقرآن سروان رواج منکرات را عامل اصلی تمامی مشکلات در جهان اسلام خواند.

به گزارش آوای سنت مولانا اسحاق سپاهی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی در زمینه دلایل ومشکلات کنونی جهان اسلام علت این مسائل  را ضعیف بودن ایمان در جوامع مختلف دانست و گفت: در این برهه از زمان منکرات در جوامع اسلامی به حد غیر قابل کنترلی افزایش پیدا کرده و گناهان کبیره به فراوانی دیده می شوند. هر یک از این گناهان در گذشته دلیل هلاکت یک قوم بودند. متاسفانه برخی ها این قبیل منکرات را گناه به حساب نمی آورند. فروش مواد افیونی، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم های مبتدل امروزه عادی و معمولی شمرده می شوند.

شخص آلوده به گناه اگر به بد بودن عمل اشتباه خود یقین حاصل کند، راه توبه برایش باز می شود و باید دعا کند تا خدای متعال توفیق اصلاح شدن را برایش مقدر گرداند. شخصی که دست به منکرات و انواع و اقسام گناهان کوچک و بزرگ زده، ولی آنها را گناه نداند، توبه کردن و رجوع به مسیر الله برایش مشکل شده و از ارزش های واقعی فاصله می گیرد.

وی با بیان این مطلب که طی عصر حاضر انسانها خود عامل به وجود آمدن مشکلات و ناهنجاری ها در پیکره دنیای اسلام هستند، افزود: قرآن کریم می فرماید، هر مصیبتی که در زمین حادث شود، نتیجه و ثمره عملکرد بندگان است. البته بسیاری نیز به فضل و رحمت الهی از تنبیه و مجازات معاف می گردند، ولی همیشه نمی توان از عذاب معاف شد. یقینا این همه این مشکلات، ناملایمات و نابسامانی ها به دلیل تنزل و تشتت در میان پیروان دین الهی است. مسبب اصلی عذاب الهی و مسبب انواع و اقسام مصیبت ها به رفتارها و کردارهای فردی و اجتماعی خود ما ارتباط  پیدا می کند.

همه ما به خوبی شاهد دروغگویی، فریب، احتکار اموال، مال اندوزی در جامعه بوده و از نزدیک آنها را لمس می کنیم. اینها عادتهای زشت و ناپسندی هستند که هیچ بشری آنها را تایید نمی کند، لیکن مشاهده این اعمال و بی تفاوتی به منکرات از دردهای بزرگ جامعه است. اشخاصی هستند که در بازار کار فعالیت می کنند، برای قبولادن حرف شان در نزد خردیدار، آن اندازه قسم یاد می کنند که حساب کار از دست شان در می رود. برخی اقشار به درآمد خود قناعت نکرده و همچون کسانی که وارد میدان مسابقه نفس گیر می شوند، جهت کسب درآمد از راه های نامشروع، خواب و آسایش را بر خود حرام می کنند.

مدیرمدرسه دارالقرآن سروان، بی تفاوتی قشر متدین به ترویج معاصی در جوامع را دلیل دیگری برای اوضاع آشفته بار کنونی خواند و متذکر شد: افراد متدین و دیندار در حالی خود را جزو دسته مومنین و افرد صالح می دانند که  از کنار گناهان و منکرات با بی تفاوتی عبور کرده و فکر عاقبت کار را نمی کنند. نمازهای فرض غذا می شود. والدین کاری به نماز خواندن فرزندان شان ندارد. نماز نخواندن و ترک عبادت که در گذشته مردم از آن وحشت داشتند، به شکل یک موضوع پیش پا افتاده درآمده و بدون عذر شرعی و عمدا قضا می شوند. در جامعه فعلی آن قدر بی نماز وجود دارد که از حدود و شمارش خارج است. ریش سفیدان و بزرگان اقوام، کنترلی بر روی رفتارهای ساکنین محله خود ندارند. امام جمعه و جماعت، منکرات را به وضوح می بینند، ولی واکنش کافی نشان نمی دهند. اهل قلم و صاحب نظران آگاهی بخشی درباره مضررات منکرات و گناهان را فراموش کرده اند.

مولانا سپاهی عنوان نمود: هر شخصی درهر مقام و جایگاهی موظف است تا امر به معروف و نهی از منکر را به فعل برساند. دعوت فرد گمراه به مسیر واقعی و تشویق گناه کاران به سوی خدا شناسی مجاهدتی سخت و دشوار است. اگر قرار بود اشخاص با اولین دعوت مومن و متعهد شوند، امروز هیچ فرد غیر مسلمانی در روی زمین باقی نمی ماند.هدایت انسان های گمراه به مسیر حق به اراده خدای متعال امکان پذیر می شود و ما نیز باید با امید به این امر مهم  گام برداریم. دلسوزی و آگاهی بخشی به همسایه ای که در منکرات غرق شده است، نیاز به دلسوزی دارد. مومن باید نسبت به اطرافیان خود و جامعه خیرخواه باشد تا در اثر کوتاهی و سهل انگاری، منکرات تبدیل به سیل خروشان نشوند.

در گذشته اعتقاد بر این بود که اگر در یک خانه فرد بی نمازی وجود داشته باشد تا چهل روز برکت از آن خانه و محلات اطراف آن  رخت برمی بندد. مال، ثروت و دارایی گرآه در زندگی ها زیاد شده ولی برکت و آرامش در زندگی ها دیده نمی شود.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: شبانه روز در شبکه های ماهواره ای فیلمهای خلاف اصول شرع دین مقدس اسلام تولید و پخش می شوند. ما باید این گونه بدی ها و مفاسد را از جامعه ریشه کن نماییم. نجات سرزمینهای اسلامی به اهتمام ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد. برخی عادتها مانند آذین کردن منزل به تصاویر و نگه داشتن سگ را از عادات و علایق خود حذف کنیم، چرا که بنا به حدیث نبی مکرم اسلام این عادت ها جزو منکرات هستند و باید از آنها اجتناب گردد. هر یک از ما اعضای امت اسلامی به خوبی می دانیم که چه میزان از احکام در درون خانه ما اعمال می شوند. بی گمان در وقت فرا گیرشدن منکرات، همه بندگان گرفتار مشکلات و مصایب آن خواهند شد. لذا باید چاره اندیشی عملی صورت گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن