گفتگو و مصاحبه

شخصیت دکتر رمضان عبدالله از نگاه علمای اهل سنت

علمای اهل سنت از شخصیت این مبارز فلسطینی تقدیر کردند

 آوای سنت: در پی درگذشت دکتر رمضان عبدالله شلح دبیرکل مبارز جنبش جهاد اسلامی فلسطین، علمای اهل سنت در گفتگوی اختصاصی با ما یاد و خاطره این بزرگمرد مقاومت را گرامی داشتند.

مولانا سید ابراهیم فاضلی مهر مدیر حوزه علمیه شورک ملکی مشهد رمضان عبدالله شلح را یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های سیاسی جهان اسلام در مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی خواند و گفت: وی نمونه یک شخصیت  موفق علمی بود که می توانست در بهترین دانشگاه های جهان صاحب موقعیت و جایگاه خاصی شود ،اما ترجیح داد با پیوستن به جنبش جهاد اسلامی به مسیر طولانی مبارزه در راه احقاق حقوق قدس شریف بپیوندد.

مولانا فاضلی عنوان نمود: بی گمان این مسئول سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین در طول مدت ماموریت خود بخوبی از آرمان های مردم مظلوم و ستمدیده دفاع کرده و جانشینی شایسته برای شهید فتحی شقاقی بود.

عبدالرحمان آخوند کر امام جمعه اهل سنت بندرترکمن با اشاره به خدمات رمضان عبدالله شلح در طول بیش از دو دهه مبارزه اظهار داشت: از ایشان بعنوان استاد دانشگاه اقتصاد در غزه نام می برند. شهری که نماد مبارزه و مقاومت بشمار می‌رود. اگر می بینیم که در تظاهرات اخیر شهرهای مختلف آمریکا، مردم پرچم کشور فلسطین را حمل می کنند، این مسئله به خاطر اهداف شخصیتی مبارز همچون عبدالله شلح در راه دفاع از آزادی فلسطین و دیگر مظلومان به وقوع پیوسته است.

آخوند کر تصریح نمود: شلح مبارزی بود که با سخنرانی های جهادی خود به شهرت جهانی رسید. ایشان در دوران جوانی با مطالعه کتاب های سید قطب، مولودی، حسن البنا و سایر چهره های اسلامی با اسلام سیاسی آشنا شد که ثمره آن شکل گیری جنبش جهاد اسلامی بر علیه اسرائیل متجاوز در دفاع از آرمان های مردم فلسطین بود.

شیخ اسماعیل نیک پی امام جمعه اهل سنت بندر کنگ نیز ضمن بر شمردن اهداف عبدالله شلح در دوران عهده داری مسئولیت جنبش جهاد اسلامی خاطر نشان ساخت: فلسطین به افرادی نظیر شلح نیاز مبرم و اساسی دارد. وی هرگونه سازش با اسرائیل غاصب را خیانت به قدس شریف و همچنین خیانت به امت اسلامی می دانست و در تبیین این مسئله تلاش فراوانی بخرج داد.

شیخ نیک پی تمایل برخی سران کشورهای اسلامی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اقدامی بر علیه ساکنین سرزمین های اشغالی و مسجد الاقصی توصیف نمود.

 مولوی یعقوب سامانی معاون آموزشی مسجد جامع اهل سنت نور مشهد اکثرا مبارزان دنیای اسلام مانند مرحوم رمضان عبدالله شلح که دوران تحصیلات خودشان را در آمریکا گذرانده اند با توجه به شناختی که از سیاست های این کشور پیدا کردند، به صف مبارزان فلسطینی پیوسته و بصورت علنی با اسرائیل غاصب به مبارزه پرداختند. ورود عبدالله شلح به دانشگاه مصر باعث شد تا در آنجا با شهید فتحی شقاقی آشنا شده و در همان زمان جنبش جهاد فلسطین توسط این دو مبارز پایه گذاری گردید.

وی با توجه به مبارزاتش در بیست و هفتم نوامبر سال ۹۵ میلادی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت و در سال ۲۰۰۶ میلادی از این مبارز کهنه کار بعنوان یکی از خطرناکترین افراد تحت تعقیب یاد می شد.

ماموستا عبدالحمید مومنی امام جماعت مسجد جامع شیخ محله آستارا هم رمضان عبدالله شلح را اهرم شکست های اسرائیل خواند و گفت: در بدو اشغال فلسطین است نگرانی وجود داشت که نظامیان یهودی بخش هایی از دیگر سرزمین های اسلامی را در اردن و لبنان به اشغال خود در آورند که آنها از انجام اینکار نیز دریغ نورزیدند.

ماهیت اسرائیل به تجاورز و اشغال سرزمین ها وابسته است، اما آنها این موضوع را در نظر نگرفتند که به سادگی نمی توان در یک سرزمین اشغال شده اسلامی دوام آورد‌. خستگی و دلمردگی امروز دولتمردان اسرائیلی ره آورد خدمات شبانه روزی مرحوم رمضان عبدالله شلح می باشد که جا دارد از زحمات این بزرگمرد عرب تقدیر شایسته بعمل آید.

شیخ حسن بازدار امام جمعه اهل سنت گوده هم با انتشار پیامی ضایعه درگذشت مجاهد دکتر رمضان عبدالله شلح دبیر کل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین را به آحاد ملت غیور و شریف فلسطین و مجاهدان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و خانواده ایشان تسلیت گفته و همنشینی این مجاهد بزرگ را با اولیای الهی و شهدا را از درگاه خداوند متعتل مسئلت می‌نمایم.

  استاد قربان محمد آخوند اونق امام جمعه بندر ترکمن نیز تاکید کرد : دکتر رمضان عبدالله به عنوان شخصیتی آگاه و متفکر، دلسوز،  مخلص و خستگی ناپذیر در راه مقاومت و مبارزه، گام‌های ارزشمند وماندگاری را از خود در اذهان همه آزادی‌خواهان به ویژه ملت بزرگ ایران و فلسطین به نیکی و بزرگی ثبت و ضبط نمود و بدون شک مسیر عزتمند این مجاهد نستوه در حمایت از آرمان‌های مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی تا دستیبابی به پیروزی ادامه خواهد داشت.

رحیم بردی آخوند صمدی امام جمعه اهل سنت یکه سعود در خراسان شمالی در این زمینه  گفت: دکتر رمضان عبدالله مدافع حقوق ملت ستمدیده و مظلوم فلسطین بود که با تاسی از انقلاب اسلامی ایران و پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب لحظه ای دست از مبارزه برنداشت.

آخوند صمدی تصریح کرد: با درگذشت رمضان عبدالله مقاومت در مقابل ستمگران به پایان نخواهد رسید و در فلسطین و در کل جهان همانند رمضان عبدالله زیاد هستند که هرگز اجازه دست یابی رژیم منحوس صهیونیستی به اهداف شوم را نخواهند داد و راه رمضان عبدالله ادامه خواهد داشت.

شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و رئیس هیئت افتا و شورای پاسخگویی به مسائل شرعی اهل سنت استان بوشهر در این زمینه خاطر نشان کرد :این مجاهد پرتلاش، همواره در راه مبارزه و مقاومت و آزادی فلسطین و قدس شریف با تلاش بی‌وقفه عمر خویش را صرف کرد و برای رهایی مردم مظلوم فلسطین از دست اسرائیل غاصب و جنایتکار از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

آخوند امان دردی یزدانی امام جمعه اهل سنت مسجد النبی بجنورد در خراسان شمالی تاکید کرد :دبیر کل فقید و اسبق جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این سال ها هرگز دست از تلاش در مقابل جنایتکارات و تروریست های جهانی بر نداشت و به خوبی توانست از حقوق پایمال شده مستضعفان جهانی به خصوص ملت فلسطین دفاع نماید.

شیخ اسماعیل بازدار امام‌جمعه اهل سنت بوشهر در پی درگذشت رمضان عبدالله با انتشار پیامی گفت: درگذشت دبیرکل فقید سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین، همه‌ی آزادگان و مجاهدان راه حق به‌ویژه ملت انقلابی و مقاوم ایران اسلامی را اندوهگین و متأثر نمود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن