گفتگو و مصاحبه

شرایط کنونی مسلمانان تاسف بار است

مولانا قلندرزهی: مسلمانان باید به تکالیف دینی خود عمل نمایند

آوای سنت: شیخ القرآن مولانا محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه اهل سنت خاش،عضو مجمع فقهی اهل سنت استان و مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم آن شهرستان از علمای شاخص در استان سیستان و بلوچستان بشمار می رود. با ایشان در مورد شرایط کنونی دنیای اسلام و ضرورت های حفظ انسجام امت اسلامی گفتگویی ترتیب دادیم که مشروح آن از نظر گرامیتان می گذرد.

آوای سنت: قرآن کریم درخصوص احوالات روز قیامت اشارات بسیاری کرده است. لطفا درباره اهمیت این موضوع توضیحاتی بیان بفرمایید.
مولانا قلندرزهی: سوره ملک که از سوره های معروف در قرآن کریم است درباره حقیقت و احوال و آمدن قیامت صحبت می کند. در حدیث آمده است کسی که سوره ملک را هر شب قبل از خواب تلاوت کند،فردای قیامت این سوره به درگاه الهی برای او شفاعت می کند و الله تعالی شفاعت را پذیرفته و شخص و تلاوت کننده را داخل جنت می برد.
ما باید بدانیم که ایمان به قیامت یکی از اصول دین است. همچنین باید ایمان به سرای آخرت و جزا و سزا را داشته باشیم، لذا موضوع محور اصلی بیانات سوره ملک این است که برکت دهنده فقط الله تعالی می باشد. در مال ، عمر، اولاد و آنچه که در دست داریم، برکت دهنده همه فقط الله تعالی می باشد.

آوای سنت: جنابعالی درباره ذکر الله چه توصیه ای به نسل جوانان جوان امروزی دارید؟
مولانا قلندرزهی: جوانان باید بسیار زیاد ذکر نام الله را کرده واستعانت و کمک از وی بطلبند. نام الله با برکت است، چرا که عظیم و بزرگ می باشد. این بزرگی با خود بخشش و کرم به همراه دارد. الله غنی است، ولی با وجودی که غنی است، محتاج به هیچ مخلوقی نیست و به عبادت و پرستش هیچ یک از مخلوقات نیازی ندارد.

آوای سنت:شما وضعیت کنونی جهان اسلام را چطور ارزیابی می کنید؟
مولانا قلندرزهی: ابتدا باید برای مسلمانانی که در تنگنا و گرفتاری بسر می برند دعا کرد چند سالی است که در اخبار دنیا و رسانه ها فقط خبر قتل، ظلم و بی رحمی بر مسلمین نقل می شود. از آن میان مسلمانان در میانمار درخانه هایشان زنده زنده به آتش کشیده شده اند. ملحدین و کفار آنها را در سکوت جوامع بین المللی سوزاندند و کماکان به صدها نفر دیگر به دلیل مسلمان بودنشان ظلم روا می دارند. در این میان متأسفانه حکام برخی کشورها سکوت کرده و غالبا نقش تماشاچی را بازی می کنند.
اگر فقط به مدت یک ساعت خود را بجای آنها قرار دهیم جز از آوارگی و ویرانی چیز دیگری دیده نخواهد شد. وظیفه همه آحاد اسلامی است که برای سلامتی، امنیت و نجات مسلمانان گرفتار فکر عاجل کرده و آنها را مورد حمایت خود قرار دهند. تا کی باید شاهد کشته شدن فجیع امت اسلامی فجیع کشته باشیم؟ اگر کسی برای کسی دل نسوزاند و رحم نکند، برای او هم رحم نمی شود. همه دنیا از یک امت واحده هستند. امروز مسلمانان بخاطر اینکه یک خدا را می پرستند،قتل عام می شوند.

آوای سنت:حمایت کشورهای غربی و آمریکا از اسرائیل در مقابل سکوت برخی سران کشورهای منطقه باعث شده است تا رژیم صهیونیستی در هتک حرمت به حریم مسجد الاقصی و جریحه دار کردن احساسات مسلمان از دست زدن به هیچ اقدامی دریغ نورزد. چنین وضعیتی را چگونه می توان تحلیل نمود؟
مولانا قلندرزهی: ازاسرائیل غاصب، انتظاری جز این نیز نمی رود. آنها گفتن اذان را در مساجد فلسطین ممنوع اعلام می کنند که البته تلاش بیهوده ای از سوی سران این رژیم قلمداد می شود. بیش از ۱۴۰۰ سال است که از مساجد فلسطین بخصوص بیت المقدس بانگ اذان به گوش رسیده است. تحت این شرایط و با وجود کثرت مسلمین و کشورهای اسلامی، اسرائیل به خود اجازه می دهد که اذان امت اسلام و مسلمین را ممنوع کند. وقتی جلوی فرایض الهی گرفته شود، جهاد فرض می گردد. همه ما مسلمان هستیم باید با صفات مسلمانی زندگی کنیم.

آوای سنت:کشوری مانند آمریکا که ادعای دفاع از حقوق بشر دارد برای رسیدن به اهداف خود در سرزمین های اسلامی سیاست ترور مقامات بلند پایه را در پیش می گیرد. نظر شما در این باره چیست؟
مولانا قلندرزهی: در حدیث شریف آمده است که خداوند دو شخص را نمی بخشد: اولا کسی که برای خدای متعال شریک قائل شود و دوم شخصی که مومنی را بدون آنکه جرمی از وی دیده شود، به قتل می برساند. کسی که مسلمانی را بکشد، بدون شک جایش جهنم است و همچنین کسی که کشتن مسلمان را حلال و عبادت می داند، بدترین کافر است. لذا ترور مسلمانان برای دولتمردی مانند ترامپ از خواص و عوام تازگی ندارد، زیرا وی در همان ابتدا اعلام کرد که با شعار اسلام ستیزی وارد میدان انتخابات می شود.

آوای سنت: حفظ وحدت در جوامع اسلامی از چه جهت دارای اهمیت است؟
مولانا قلندرزهی: دشمنان اسلام و استکبار جهانی از اختلافات مسلمانان سوء استفاده می کنند، دشمنان امروز همه دست هم دادند و مسلمانان را می کشند و جنگ و خونریزی را در کشورهای اسلامی راه اندازی کرده اند، لذا ما مسلمانان باید بیش از قبل اتحاد و اتفاق داشته باشیم. پشت پرده این مسائل و جنگ ها کفار، یهود و نصاری قرار گرفته اند. آنها مستقیما با مسلمانان در جنگ هستند، پس می طلبد که کشورهای اسلامی اختلاف را کنار بگذارند و به همدیگر توهین و اهانت نکنند. ممالک امت واحده باید سیاست اتحاد، اتفاق و همسویی در پیش گیرند، چرا که دشمنان خواهان تضعیف نمودن مسلمانان هستند. قرآن کریم در این باره فرمایش می کند، نزاع نکنید که در شما سستی و ضعف پیش می آید و آن ابهت و قدرت شما از بین می رود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن