گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

شناسایی طالبان منوط به مذاکره با سران کشورهاست

داعش محصول امریکا و صهیونیستهاست

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه مظهرالتوحید تایباد ،بازگشایی سفارتخانه ها در کابل را منوط به مذاکرات طالبان با سران کشورها دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالباری صالحی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص درخواست مولانا عبدالحمید امام جمعه زاهدان برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی و دول اسلامی با اشاره به ماههای آغازین حکومت فعلی طالبان بر افغانستان گفت: همانطور که می دانید رویکرد این حکومت با حکومتی که بیست سال پیش بر سرکار بود کاملا متفاوت با یکدیگر است و آنها این موضوع را در عمل نیز ثابت کرده اند. با این حال نمی توان ادعا کرد که طالبان کنونی در همه زمینه ها عملکردی ایده آل دارند و ایرادی در کارشان دیده نمی شود.

آنها پس از روی کار آمدن بخوبی به این درک و واقعیت رسیده اند که برای داشتن حکومت پویا و جامع نیاز به ارتباط با سایر کشورها دارند. طالبان مرزهایش را بروی صادرات باز نگه داشته و به ارتباطش با همسایگان تداوم بخشیده است.

وی با بیان این مطلب که طالبان در بیست سال گذشته بدون در نظر گرفتن قوانین بین المللی عمل می کرد، افزود: آنها در ان زمان بنابر خواست و تفکر خود عمل می کردند و کسی جرات نداشت پا به این کشور بگذارد. طالبان بیست سال گذشته حتی با کشورهای همسایه نیز ارتباط سالمی نداشت و سیاست آنها بستن مرزها و حکومت شان باری به هر جهت بود، اما طالبان امروزی خواهان صلح و ایجاد مراوده با دول اسلامی و با سایر کشورها است و چنانچه این زمینه فراهم شود، این کشور می تواند پس از سال ها روی آرامش را ببیند.

ما می دانیم که جوامع بین الملل در حال راستی آزمایی طالبان هستند و می خواهند ببینند که حکومت کنونی چه میزان به وعده هایش پایبند است. آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که طالبان نمی خواست با ابزار جنگ بر این کشور مسلط شود و رویکرد آنها با سیاست های داعش متفاوت می باشد.

مولانا صالحی بازگشایی سفارتخانه ها در کابل را منوط به مذاکرات طالبان با سران کشورها دانست و عنوان نمود: درخواست مولانا عبدالحمید برای به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی کشورهای مختلف طرحی زمانبر است و مسلما نمی توان انتظار داشت که همه کشورها در یک روز به این کشور بازگردند.

بنده فکر می کنم طرح برخی خواسته ها و تضمین امنیت سفارتخانه ها، پایبندی به قوانین سازمان ملل در گفتگوهای فیمابین به بحث و مذاکره گذشاشته خواهد شد. افغانستان یک کشور غنی است که به شرط فراهم بودن بسترهای کار می تواند زمینه خوبی برای سرمایه گذاری کشورها در آن باشد. ما نباید طالبان را نیروی متشکل از چند کشور بدانیم.

هر طالب یک افغان است و آنها در واقع دارند بر سرزمین خودشان حکومت می کنند. طالبان در حال حاضر با مسئله برقراری امنیت مواجه است و می بایست از تجربه کشورهای همسایه در این زمینه بهره مند شود. دیدگاه سران امروز طالبان با گذشته فرق دارد. فراموش نکنیم که سران کنونی همگی دارای مدارج علمی هستند و تنها هدف آنها اجرای شریعت اسلامی در آن کشورمنطبق با قوانین اسلامی و بین المللی می باشد.

مدیر حوزه علمیه مظهرالتوحید تایباد درباره اقدامات اخیر داعش در حمله به مساجد مسلمانان تاکید ورزید: گروه تروریستی داعش که به نام اسلام خودش را معرفی می کند در حقیقت فرزند نامشروع آمریکای جنایتکار وصهیونیسم خونخوار می باشد که با بمب گذاری و تخریب مساجد مسلمانان و کشتن افراد بی گناه قصد دارند در این کشور اختلافات مذهبی به وجود آورند. آنها هدفی جز به وجود آوردن جنگ مذهبی و غارت ثروت خدادادی ندارند.

در چنین شرایط مذاهب اسلامی باید وحدت و همبستگی خود را تقویت کرده و در پی شناسایی عاملان اقدامات تروریستی باشند. لازم است مقامات مسئول در افغانستان جنایتکاران را شناسایی کرده و آنها را به اشد مجازات برسانند. همچنین جوامع اسلامی باید موضعی قاطع در قبال این گروهک‌های تروریستی جنایتکار اتخاذ کنند. جامعه جهانی نیز مردم مظلوم افغانستان را تنها نگذارند و با حمایت های به موقع از تکرار چنین حوادثی جلوگیری بعمل آورند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن