گفتگو و مصاحبه

شیخ ابراهیمی : رمضان ماه تزکیه نفس است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت قشم روزه داری و انس با قرآن کریم را باعث شناخت بیشتر غرب از اسلام حقیقی خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ ابراهیم ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ما رمضان را قرار بندگی انسان به درگاه حق تعالی، رجوع به قرآن کریم و تزکیه نفس دانست و گفت: علاوه بر تاثیر فضائل روزه داری که بر روح و روان انسان تاثیر می گذارد از سوی دیگر می بینیم که در این ماه میزان جرائم کاهش پیدا کرده و تقرب جای تعابد و بیگانگی را می گیرد.

مومنین در طول این ماه به دلیل اخلاصی که در تزکیه نفس پیدا می کنند و همچنین اخلاص در عبادت و مبدت و دوستی با همنوع به قرب الی الله می رسد. اخلاص در عمل و دوری از تظاهر و تعارف روابط ها را تقویت می بخشد. متاسفانه امروز بسیاری از گلایه های امت به بی تفاوتی ها بر می گردد.

در صدر اسلام، مسجد تنها محل عبادت نبود، بلکه اگر نمازگزاری تا چند روز در آن مکان حاضر نمی شد سایرین می دانستند که مشکلی برای آن شخص پیش آمده و در صدد حل گرفتاری پیش آمده بر می آمدند. هر مصلحت اندیشی با همفکری مردم صورت می گرفت و دایره اخلاص برای عمل وسیع بود. در عصر حاضر مصلحت اندیشی و همفکری حتی در نزد خانواده ها هم کم رنگ شده است.

شیخ ابراهیمی برداشت های نادرست از آزادی و ترک نهی از منکر به بهانه عدم دخالت در امور دیگران را باعث افزایش آلام روحی در میان افراد خواند و افزود: روزه یک تکلیف و واجب شرعی برای هر شخص بالغ و سالم است، اما بودن امت در کنار یکدیگر احساسات و عواطف ایمانی را مشترک گرده است.

نماز جزو دستور الهی است، لیکن به فواید بیشتر آن با جماعت سفارش می شود. مراسم های جمعی با مشارکت حضوری و فکری افراد ترتیب داده می شوند، زیرا انجام کار بزرگ از عهده یک نفر خارج است. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم با عقاید اجماع احترام می گذاشت و آزادی را عمل به اختیار و اراده تعبیر نکرد.

پس اگر مساجد نبودند و اگر مصلحت بر این بود که عبادات منحصر به درون خانه ها باشند، جوامع همدل، پایدار و برقرار نمی ماندند.

این استاد مدرسه دینی گیاهدان قشم حرمت رمضان در سرحدات دور را نشانه احترام این ماه در نزد پیروان ادیان مختلف عنوان کرد و یادآور شد: جمعیت مسلمان قاره سبز رو به افزایش می باشد. با وجود بی احترامی عده ای افراطی به ساحت مقدس قرآن کریم می بینیم که ارادت به اسلام در غرب بشدت زیاد شده است.

اروپایی ها زمانی فکر می کردند که می توانند کشورهای مسلمان را برای همیشه جزو مستعمرات خود در آورند، ولی اینکار اسلام را به حدود آنها رساند. شکل حقیقی رمضان در فرهنگ دینی اندک مسلمانان قاره سبز مشاهده شد و روزه داری همراه با انس قرآن، غرب به شناخت بهتری از اسلام رساند.

شیخ ابراهیمی خاطر نشان ساخت: یکی از درس های رمضان این است که در شرایط سخت هم می توان عابد شد، پس عبادت را در همه طول سال جدی بگیریم. از گروه کسانی نباشیم که از رمضان جز رنج تشنگی و گرسنگی نصیب نمی برند.

اگر در مواقع عادی خواندن نمازهای نافله در شب برای ما سخت بود، رمضان ثابت کرد که می توان برای طاعت استقامت داشت. حدالامکان نمازهای فرض را با جماعت بخوانیم و در کنار برخورداری از مواهب دنیوی، توشه مناسبی را برای آخرت خود تدارک ببینیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن