گفتگو و مصاحبه

شیخ دریایی : حب الوطن از امور سفارش شده است

آوای سنت: استاد حوزه علمیه سلطان العما قشم، مصلحین را از گروه نجات گران جوامع اسلامی خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی در گفتگو با خبرنگار ما، حب زادگاه و وطن پرستی را موضوعی فطری و باعث اطمینان نفس در نهاد همه ساکنان روی زمین دانست و گفت: بنا به فرمایش قرآن کریم، اگر به بشر روی زمین دستور قتل نفس خود و یا ترک زادگاهش داده می شد، جز تعداد اندکی افراد از این فرمان پیروی نمی کردند.

نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم در زمان هجرت به مدینه، قسم یاد می کند که مکه بهترین مکان در روی زمین در نزد الله متعال می باشد و اگر ناچار به هجرت نمی گردید، هرکز مکه ترک نمی کرد. این مسئله نمود عینی حب وطن می باشد که انبیاء علیه السلام، اصحاب مکرم و اولیاء الله به خاطر ترقی دین، خانه و زادگاه شان را ترک کرده و به سرزمین های دور مهاجرت نمودند. آنها برای رساندن پیام وحی، هر سختی را به جان خریده و دشواری ها را تحمل کردند. به دور دست ها مهاجرت کردند و دین را به اهل آن رساندند.

شیخ دریایی، تلاش برای ایجاد پیشرفت و آبادانی در جامعه را یک وظیفه خطیر خواند و ادامه داد: یکی از انواع جهاد، نوع دفاعی آن است که شخص را موکلف به حراست و نگهبانی از خاک سرزمین در برابر هر گونه آسیب و گزند می نماید. رسالتی که هر یک از ما را نسبت به رفع عواملی که خانواده و اجتماع را در وادی ضعف قرار می دهد، دارای مسئولیت کرده و در صدد تقویت نقاط ضعف بر می آییم. اگر امنیت در خانواده و جامعه حاکم نباشد و احیانا در برابر حمله دشمن بی تفاوت عمل کنیم، کلیه امور زیست و از جمله تکالیف فرض از ما سلب خواهد گردید.

استاد حوزه علمیه سلطان العما قشم، مصلحین را بنا به فرمایش قرآن کریم از گروه نجات گران جوامع توصیف کرد و افزود: اصلاح گران و نجات دهندگان جامعه از جمله مصلحین هستند. کسانی که می کوشند تا پیرامون خود را از آسیب برطرف کرده و اصلاحات بکار بگیرند. برخی افراد اخلاق نیکو دارند. آزاری به کسی نمی رسانند. ایمان را مبدا در زندگی می دانند، اما نسبت به کسانی که از آسیب ها رنج می برند بی تفاوت بوده و اصطلاحا کاری به گرفتاری های دیگران ندارند.

بدانیم نهی از منکر از وظایف اهل ایمان است و این وظیفه نباید به دیگران واگذار شود. میل به همکاری و تعاون، اتحاد و همدلی و مسئولیت پذیری نسبت محیطی که در آن زندگی می کنیم، همه از اهل ایمان انتظار می رود. انسان، جانشین الله در روی زمین قرار داده شده و همچنان که برای رفتن به مسجد و خواندن نماز، جسم را با وضو مطهر می سازیم، باید برای نظافت محیط زیست خود نیز دقت تعصب نشان دهیم.

شیخ دریایی تاکید کرد: برای هر فرد آزاده و مسلمان در خصوص زادگاهش، تکلیف است تا در صورت نیاز، مال و جان خود را سرمایه قرار دهد. همچنین جهت ایجاد اصلاح در خود، خانواده و جامعه موظف به انجام وظیفه است. لذا معیار و هدف را در تقویت همزبانی و ترویج فرهنگ اتحاد میان افراد مختلف تعریف کنیم. ناامید کردن مردم و ترس انداختن در دل ها از بدترین دردها در جوامع امروزی می باشد، زیرا نابودی به بار می آورد. هیچ اجتماعی عاری از مشکل نیست و هر مشکلی می بایست با نقد و تحلیل های صحیح آسیب شناسی و برطرف شوند. تشخیص این مطلب که چه کاری باعث ترسیدن و وحشت دیگران می شود به عهده شخص می باشد. یک انسان مجاز نیست ضمن سخن گفتن با مخاطب خود ولو اینکه جزو خانواده باشد، جسم نوک تیز به دست گرفته و با آن اشارات تهدید آمیز کند. دشوارترین کارها را می توان با درایت به مرحله عمل رساند و سختی مسر را هموار ساخت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن