گفتگو و مصاحبه

شیوع بیماری کرونا نباید باعت تعطیلی مساجد شود

ماموستا دمامه:برخی مخالفان نماز جمعه در طول سال هم مسجد نمی آیند

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع مامه بانه برپایی مراسم نماز جمعه را ضروری دانست.
به گزارش آوای سنت ، ماموستا صالح دمامه در گفتگو با خبرنگار این سایت با انتقاد از برخی نظرات عمومی در خصوص لزوم تعطیلی نماز جمعه به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: عده ای از مردم شیوع بیماری کرونا را بهانه قرار داده و به همین دلیل بر عدم برگزاری نماز جمعه در این ایام تاکید می ورزتد‌، حال آنکه همین افراد نسبت حضور در نماز پنج گانه مساجد بی تفاوت بوده و اهمیت لازم را به این مسئله نشان نمی دهند.

وی افزود: بحث اصلی جوامع اسلامی ما نماز جمعه و بیماری کرونا نیست، بلکه نگرانی این است که مساجد خالی شده اند و استقبال از نمازهای جماعت در حد بسیار پایینی قرار دارد. با وجود آمار بالای ساکنین محلات، تعداد نفرات حاضر در نماز صبح از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی کند. لذا ابتدا باید دیدگاه خود را در مورد اهمیت به شرکت در نمازهای مساجد اصلاح کرده و سپس به چگونگی برپایی نماز جمعه در ایام شیوع بیماری کرونا بپردازیم.

امام جمعه مسجد جامع دمامه بانه ضمن یادآوری اینکه همه ادارات بانک ها، موسسات و دستگاه‌های خدماتی با وجود شیوع بیماری فعال هستند ادامه داد: علی رغم وضعیت بحرانی پیش آمده، بازار ها باز هستند و فروشندگان اصناف به کارهای روزمره خود می پردازند. واحد حمل و نقل شهری فعالیت متظم خود را دنبال می کنند و در این بین متاسفانه مساجد فعالیت های معمول خود را تعطیل کرده و گویا بیماری کرونا فقط نمازگزاران را تهدید می کند!!

ماموستا دمامه برپایی نماز جمعه در فضای باز را مناسب ترین راه در زمان شیوع بیماری مسری خواند و اظهار داشت: امروز کسانی بر لزوم تعطیلی نماز جمعه و جماعات نظر می دهند که در طول سال بیش از چند نوبت مسجد را نمی بینند.
اگر شیوع بیماری کرونا نمازگزاران را تهدید می کند می توان مراسم سخنرانی را لغو کرده و نماز را در محیط باز برگزار کرد.

این عالم اهل سنت متذکر شد: همه توصیه ها و نکاتی که سازمان بهداشت جهانی پیرو مقابله با بیماری کرونا تاکید می دارد، در آموزه های دین مقدس اسلام گنجانده شده اند. هیچ دینی به اندازه اسلام به نظافت شخصی و محیط اهمیت قائل نشده است.
فرد مسلمان علاوه بر نظافت فردی، روزانه پنج نوبت وضو برپا می دارد که همه اینها اهمیت نظافت و پاکیزگی در این دین الهی را به اثبات می رساند‌. مسائل مهمتری هستند که فراتر از بیماری کرونا به جامعه آسیب می رسانند که می بایست به آنها توجه صورت گیرد. میزان تصادفات جاده ای و تلفات آن درصد قابل توجهی از آمار مرگ افراد را به خود اختصاص داده است، اما نسبت به آن بی تفاوت هستیم.

ماموستا دمامه مکان نماز جمعه را خواستگاه اهل ایمان برشمرد و تصریح ورزید: در برخی از نقاط امکان برپایی نماز جمعه در فضای باز وجود دارد و نمازگزاران باید دست به دعا بلند کنند تا خدای متعال هر چه زودتر این بلای همه گیر را از سر انسان ها دفع کند. شایسته است همه ما از فرصت شب استفاده کرده و مناجات پیشه کنیم. دعا و استغفار سبب بخشش گناهان شده و موحب آمرزیده شدن انسان های پاک و مومن می شود.
امام جمعه مسجد جامع دمامه خاطر نشان ساخت: نماز تعطیلی ندارد و تحت هر شرایطی باید آنرا ادا نمود‌. حتی به انجام سنت ها نیز تاکید فراوان شده است و شخص باید در صورت امکان نسبت به انجام هر عملی که سبب خشنودی خدای متعال می شود، اشتیاق نشان دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن