گفتگو و مصاحبه

ضرورت‌های استفاده بهینه از ظرفیت های فضای مجازی

آوای سنت: امام مسجد ذی النورین گنبد کاووس با اشاره به ضرورت استفاده از فضای مجازی در عرصه های مختلف، پرداختن به جنبه های مثبت آن را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، خاتم آخوند بهلکه در گفتگو با خبرنگار ما، فضای مجازی را پهنه ای در حال شتاب و اوج گیری خواند و در خصوص شناخت تهدیدها و فرصت های پیش رو گفـت: همیشه خاصیت وسایل و امکاناتی که به دست بشر ساخته شده و در اختیار مخاطب قرار می گرفتند تنها در فواید شان خلاصه نشده است، بلکه هر وسیله از سوی دیگر می تواند آسیب ها و حتی خطراتی به همراه داشته باشد که بعضا به قیمت جان مصرف کننده تمام می شود. با این وجود بهترین راه جهت بهره مندی از آنچه که به عنوان ضرورت در اختیار ما قرار می گیرند به شناخت صحیح درباره نحو استفاده به موقع و مناسب از آنها برمی گردد تا بدون نگرانی از وارد آمدن صدمه و آسیب به کارها سرعت بخشیده و در کوتاه ترین مدت به نتیجه مطلوب برسیم.

یک واقعیت انکارناپذیر این است که نسل امروز خویشتنداری پدران و اجداد گذشته خود را نداشته و بهترین ها را می خواهند. رقابت های صنعتی حجم بالاتری از محصولات را به بازارها تزریق می کند. کیفیت هر تولیدی بهتر از نمونه قبلی بوده و تنوعات بیشتر به چشم می آیند. تغییرات پیوسته این مفهوم را به ما می رسانند که دیگر نمی توان جنبه تفریحی، تحصیلی و کاری فضای مجازی را از برنامه های زندگی حذف کرده و خود را بی نیاز از اینترنت دانست.

آخوند بهلکه با اذعان به این مطلب که نقش رسانه در بهبود چرخه زندگی مردم انکار ناپذیر است، اظهار داشت: سابقا همه اقشار مخاطب مستقیم رسانه نبودند و بی اطلاعی از اخبار و مسائل روز مره خللی به کارها وارد نمی کرد، لیکن امروز هر قشری بنابر اهداف علمی و یا شغلی خود به اطلاعات مندرج در رسانه نیاز دارد. لذا می توان این وابستگی را به فرصت تبدیل کرده و به جنبه های مثبت آن پرداخت. اگر به رسانه مجازی در صورت نیاز مراجعه شود، چندان تفاوتی با سایر امکانات نخواهد داشت. البته نمی توان این مو.ضوع را نیز کتمان کرد که رسانه ها به دلیل جذابیت های شان بیشترین تعداد کاربران را دارند.

این عالم فرهنگی اهل سنت، داشتن سواد رسانه ای را کمک به ارتقای سطح دانش دینی و دانستنی های مفید خواند و افزود: فضای مجازی وسیله ای است که امرار و معاش انسان ها را ترقی بخشیده و می توانیم بدون زحمت و در کوتاه مدت کارهایی را انجام دهیم که در گذشته بسیار وقت گیر و هزینه بر بودند. بعلاوه دسترسی به پاسخ سوالات بدون مراجعه حضوری به منبع انسانی را ممکن می سازد. با این امکان سرپرستان خانواده ها و بانوانی که به دلیل کار و مشغله زیاد فرصت حضور در مکاتب قرآنی را پیدا نمی کنند به آسان ترین روش می توانند به آموزش قرآن و احکام پرداخته و هر شب دقایقی را به مطالعه و یادگیری بپردازند.

آخوند بهلکه متذکر شد: باید مراقب باشیم تا این وسیله ما را نسبت به مسئولیت هایی که در خانه و جامعه داریم بی تفاوت نکند. خصوصا بانوانی که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان را بر عهده دارند وقت شان را در فضای مجازی تلف نکنند. ترک یک فرض به دلیل گشت و گذار در رسانه مجازی، موکول کردن یک سنت به فردا و یا قطع صله رحم همگی جزو مضرات آن هستند. در بررسی چالش های کار با اینترنت غالبا اقشار کودک، نوجوان و جوان در معرض تهدید به حساب می آیند، اما ما می دانیم که آنها تنها مخاطبین رسانه مجازی نبوده و همه باید خود را از گزندهای احتمالی دور نگه داریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن