گفتگو و مصاحبه

ضرورت استفاده بهینه از فرصت طلایی مکاتب تابستانی

آوای سنت: مسئول امور مکاتب حوزه علمیه احناف خواف، عادت دادن فرزندان به تلاوت قرآن را یکی از آداب حسنه اسلامی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، جناب مولوی حافظ عبدالعزیز احراری در گفتگو با خبرنگار ما استفاده از ظرفیت گفتمان را بهترین راه حل برای مطالبه گری از مسئولین در رده مختلف دانست و گفت: آنچه که اخیرا در سیستان و بلوچستان بنام مطالبه گری اتفاق افتاد، موجب تاسف واقع شد و از نظر مردم دیندار و علمای اهل سنت رد و عملی نکوهیده است.

اصولا هر مطالبه ای باید از طریق راهکارهای مسالمت آمیز و گفتگو به بحث گذاشته شود. و مسئولین نظام هم باید زمینه گفتگو را فراهم نمایند و حرف دلسوزان به نظام را گوش کنند و مطالبات به حق مردم را پاسخ دهند و نگذارند که دشمن از آب گل آلود ماهی بگیرد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت مکاتب تابستانی و ثبت نام کودکان در کلاس های قرآنی و حفظ قرآن کریم و یادگیری احکام اظهار داشت: یکی از الزامات تربیت کودکان تعلیم ایشان در مکاتب تابستانی می باشد. خدای متعال در ابتدای بعثت آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم امر به خواندن قرآن کریم و تعلیم دین با قلم کرد. همان گونه که می دانیم زندگی اعراب در پیش از اسلام بر پایه قلدری، خونریزی، زنده در خاک کردن نوزادان دختر، برده داری و بت پرستی استوار بود و طبقه غنی بر طبقات ضعیف حکمرانی می کردند.

دین باعث شد تا آن مردم از جهالت در آمده و طعم پیشرفت را در سایه همدلی، مساوات و برابری به معنای واقعی بچشند. پیشرفتی که به همه مردم شخصیت می بخشید و سفید را بر سیاه برتر قرار نمی داد

مولوی احراری، غلبه مسلمانان بر جاهلیت صدر اسلام را مرهون روشنفکری دینی خواند و اظهار داشت: مسلمانان ابتدایی با وجود محدودیت های فراوان پی به اهمیت خواندن و نوشتن برده و راه مکتب رسول الله را در پیش گرفتند، لذا زمانی که تمامیت شبه جزیره عرب به اسلام گرویدند، رسالت نبوی را به دیگر سرزمین ها بسط دادند، چرا که در آنها نیز جاهلیت جریان داشت. بدین جهت آنچه که با زحمات و مجاهدت های اصحاب مکرم رضی الله عنهم اجمعین به دست رسیده است را باید به کودکان منتقل کنیم، چون آینده برای نسل بعد خواهد ماند. تعلیم یک کودک مانند حکاکی بر روی سنگی است که نقوش روی آن هرگز پاک نخواهد شد.

مسئول امور مکاتب حوزه علمیه خواف، عادت دادن فرزندان به تلاوت قرآن را یکی از آداب حسنه اسلامی برشمرد و عنوان کرد: بیش از یک دهه تلاش و برنامه ریزی حوزه علمیه احناف خواف و علمای اهل سنت خراسان بستری را فراهم آورد تا تعداد زیادی حفاظ تربیت شده و تحویل جامعه گردند. این حفاظ جوان همه ساله رتبه های خوبی را در مسابقات کشوری به دست آورده و جزو افتخارات ما هستند. فراموش نکنیم. اولیای مکاتب، امامان مساجد، اساتید برجسته و والدین، نقش مهمی را در جذب کودکان به مکاتب دارند. در این راستا برنامه های متنوعی که از سوی حوزه علمیه احناف خواف و مکاتب برنامه ریزی شده اند هم تاثیر مفیدی در رشد روحانی و جسمانی ایشان می گذارد.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: مسلما حضور در مکاتب قرآن کریم بر خلاقیت و یادگیری کودکان اثر بخش بوده است و ما می بینیم که دانش آموزان مکاتب، دروس تحصیلی شان را با موفقیت و نمرات درخشانی پشت سر می گذارند. مسلما کسی زندگی را با تعلمیات قرآنی پیش می برد در بزرگسالی نیز از بسیاری ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی به دور خواهد ماند. در انتخاب دوست و همسر توصیه های قرآنی را مد نظر قرار داده و همچنان که کار و درآمد را جزو الزامات زندگی می دانند از مساجد و مکاتب نیز فاصله نخواهد گرفت، زیرا ایمان با تلاوت قرآن صیقل میابد و این نوری است که مسیر هموار را به امت مسلمان نشان می دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن