گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

ضرورت استفاده مناسب از ظرفیت بانوان در دولت آینده

ناهیدتیره عیدوزهی :شایسته سالاری ضرورت اساسی جامعه

آوای سنت: بانوی فعال اهل سنت استفاده ازظرفیت بانوان تحصیلکرده در دولت آینده را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، ناهید تیره عیدوزهی بانوی فعال ساکن خاش در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که از پتانسیل های بلقوه بانوان در ادوار گذشته کمتر استفاده شده است، گفت: بانوان در تمام زمینه های مدیریتی نقش انکار ناپذیری را در مدیریت های کلان کشوری دارند، لیکن در طول چهار دهه گذشته کمتر به این قشر بها داده شده است.

همانطور که می دانیم در پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تغییری که در باور عمومی مردم به وجود آمد، زمینه های تحصیل برای بانوانی که پیشتر تنها می توانستند تا مقطع ابتدایی درس بخوانند فراهم گردید و بتدریج آمار بانوان تحصیل کرده افزایش پیدا کرد، لیکن بنابر دلایلی سهم آنها در مدیریت های کلان کشور محدود به نخبگان پایتخت باقی ماند و متاسفانه در شهرستان ها کارهای زیادی جهت بهره مندی از توانایی های بانوان ر ادارات، ارگان ها و موسسات صورت نپذیرفت.

وی با انتقاد به این مطلب که در چند دوره گذشته انتصابها اکثرا نه بر اساس شایسته سالاری و بلکه عمدتا با رویکرد انتصاب از میان حزب و جناح بوده است، افزود: باید پذیرفت که در مناسبت هایی مانند ادوار مختلف انتخاباتی، آقایان در پایتخت و مراکز شهرستان ها نقش فعال تری در ستادهای کاندیداها و برنامه ریزی ها داشته و دارند، تا به امروز در انتخابات مجلس و شوراهای شهر و روستا نیز سهم کاندیداهای آقایان در قیاس با بانوان بیشتر بوده است، اما این مسائل دلیل بر وجود ضعف در بانوان نبوده و به نظر بنده زمان لازم است تا در آینده شاهد کاندیداتوری تعداد بیشتری از بانوان در انتخابات ها باشیم.

عیدوزهی موفقیت بانوان در راهیابی به شوراهای شهر در جریان انتخابات ششم شوراها را نشان از بلوغ فکری در این قشر برشمرد و اظهار داشت: مسئله این است که بانوان و بویژه بانوان شاغل به دلیل مسئولیت هایی که در خانه و رسیدگی به امور فرزندان بر عهده دارند، کمتر فرصت پیدا می کنند توانایی هایشان را به معرض نمایش بگذارند. هنوز هم که هنوز است مردان مشارکت کمتری در مدیریت های داخلی خانه بر عهده دارند و می طلبد تا این مشارکت به افزایش قابل قبولی برسد.
این بانوی اهل سنت عنوان نمود: تجربه نشان می دهد که مشارکت بانوان در انتخابات ها می تواند ضمن ایجاد گردش نخبگان، دست رای دهندگان را در انتخاب گزینه های اصلح باز نگه دارد.

بانوان صرفا برای انجام کارهای خانه و تربیت فرزندان خلق نشده اند. در سایر کشورها می بینیم که یک بانو به راس مدیریت یک کشور می سد و سوابق آنها می گوید که اکثرا در رشد اقتصاد داخلی موفق بوده اند. دین اسلام فعالیتی که منجر به کاهش مشکلات مردم و سودآوری شود را محدود نکرده است.

با این حال برخی تفکرات و رویکردها در مناطق دور دست و در جاهایی که شکل زندگی روال سنتی دارد، چه در امر ازدواج و چه در روند ادامه تحصیل در همان دهه چهل و پنجاه شمسی باقیمانده است. از نخبگان، روشنفکران و متولیان آموزش و پرورش انتظار می رود تا با انجام فرهنگ سازی و فراهم نمودن امکانات زمینه اشتغال بانوان در مناطق دور دست و مرزی اهل سنت را مهیا نمایند.

عیدوزهی تاثیرگذاری نمایندگان فراکسیون اهل سنت را در کاهش مشکلات مردم نقاط دور مرزی را بسیار تاثیر گذار خواند و تاکید کرد: چنانچه می بینیم مشکلات برجای مانده از چند دوره گذشته، اکنون نمود پیدا کرده و در اکثر زمینه ها بخصوص در بخش بهداشتی و نبود آب شرب با مشکلاتی عدیده مواجه هستیم.

دغدغه اکثر مردم مرز نشین در این ایام عمدتا روی تهیه حداقل معیشت جهت ارتزارق عمومی متمرکز شده است. در این شرایط نباید توقع داشت دختران خردسال ما در روستاهای دور دست در حالیکه به جای مدارس در آلونک های تنگ و تاریک تحصیل می کنند،بتوانند امکان تحصیل در مقاطع بالا را داشته باشند. امید می رود دولت آینده در زمینه فراهم کردن حداقل ها برای ادامه تحصیل بانوان در مناطق دور دست و بکارگیری بانوان تحصیل کرده در بدنه دستگاه ها اقدام عاجل بعمل آورد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن