گفتگو و مصاحبه

ضرورت جا انداختن فرهنگ آموزش قرآن از سنین کودکی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت رضوانشهر جا انداختن فرهنگ آموزش قرآن و احکام دین از سنین کودکی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، افندی عبدالقادر داداشی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به ابزارهای تشویق کودکان برای شرکت در کلاس های حفظ قرآن کریم و مکاتب تابستانی گفت: بچه های خردسال به تناسب سن معمولا رویاهای خاص خودشان را دارند و رسیدن به اهداف برای شان بسته به درکی که از مسائل مختلف دارند امکان پذیر خواهد بود. ذهن پاک کودک در خانواده ایی که دین در آن جریان دارد بهتر می تواند به شناخت نسبی از خدای متعال برسد. ضمن آنکه در مدارس نیز به این جنبه بیشتر پرداخته شده و فرزند می تواند خدا را آنچنان که وجود دارد بشناسد.

عادت دادن کودک به جنبه های مثبت رفتاری و تشویق به فراگیری قرآنی ذهن وی را برای حضور در مکاتب آماده می سازد. باید توجه داشت که فرزند تا مرحله پیش دبستانی دائما در حال برقراری ارتباط با اطرافیانش است و از آنجا که بیشتر اوقاتش در کنار مادر خانواده سپری می شود، بهترین فرصت جهت تعلیم با استفاده از راهکارهای تشویقی می باشد.

افندی داداشی با اشاره به تبلیغات روزمره مراکز ویژه آموزشی جهت ثبت نام از دانش آموزان در کلاس های تقویتی و همپچنین باشگاه های ورزشی افزود: علی رغم هزینه بردار بودن این مراکز می بینیم که جنبه های تبلیغاتی و تشویقی تا چه حد روی روح و روان قشر نوجوان و جوان ما تاثیر گذار است، اما متاسفانه از مکاتب قرآنی و دارالحفظ قرآن کریم با وجود رایگان بودن آموزش ها استقبال کمتری صورت می گیرد، زیرا در مورد جنبه های تبلیغی و تشویقی مسئله توجه کافی بعمل نیامده و جلسات تنها در حد فراخوان های ساده اطلاع رسانی می شوند.

امام جمعه اهل سنت رضوانشهر درس اخلاق و آداب را مهمترین رکن آموزش دانست و اظهار داشت: شخصیت هایی مانند امام مالک و امام احمد حنبل رضی الله عنهم که به تقوا و پرهیزگاری مشهور هستند پیش از آموزش آداب معاشرت را یاد گرفتند. مشهور است که مادر گرامی امام حنبل ایشان را هنوز در حالیکه کودکی بیش نبود از خواب بیدار می کرد و برای خواندن نماز صبح به مسجد می فرستاد تا ضمن مشارکت در صف جماعت، در آداب و رفتار از بزرگان دین تقلید کند. اولیاء الله با چنین ریاضتی به شهرت رسیدند و با شعار نمی توان به تزکیه نفس پرداخت.

افندی داداشی ایجاد علاقه به دین در کودکان را از عوامل موثر گرایش به فراگیری قرآن و احکام برشمرد و تاکید کرد: انسان طبیعتا از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرد و باید ببینیم که جامعه کنونی ما چه نوع صوتی را مهم می خواند. اگر آن صوت کلام الله و پندهای عبرت آموز باشد دین جریان همواری پیدا خواهد کرد، اما اگر از درون و برون خانه ها صدای موسیقی غربی به گوش برسد و بزم های خانوادگی، دورهمی و مناسبتی صرفا در اینچنین تفریحات خلاصه گردد، جامعه لاجرم به سمت رقص و آواز گرایش پیدا خواهد کرد. برخی ها جا انداختن فرهنگ هر روز دقایقی با قرآن را غیر عملی می دانند. فراموش نکنیم ایده آل های والدین هر چه باشند فرزندان هم به همان سمت خواهند رفت.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: در پیرامون ما علاقه به موسیقی و فیلم حرف اول را می زند. در تعدادی از کشورهای اسلامی به حفظ قرآن اهمیت زیادی داده می شود، لذا در آن بلاد کودکان کسی که هنر رقص می داند الگو قرار نمی دهند، بلکه حفظ قرآن کریم را مقدم بر چیز می دانند. این رویه نتیجه ایجاد فرهنگ سازی در خانواده، مرکز آموزشی و جامعه می باشد. قدر مسلم کودکان تحت هر شرایط بازی های و تفریحات خاص خودشان را دارند، لیکن ایجاد علاقه در هر کاری بسته به جا انداختن فرهنگ مناسب آن دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن