گفتگو و مصاحبه

عدم هم نشینی با دوست ناباب

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه مالک الملک تایباد دوست ناباب را عامل بسیاری از ناهنجاری های فردی و اجتماعی دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی عبدالله بابنهان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت حال حاضر جوامع اسلامی گفت: امروز همه انسان ها گرفتار نوعی بیماری واگیردار شده و اکثر مخاطبین درک درستی از نوع آن ندارند. این بیماری به گونه ای است که آهسته آهسته در روح و بدن سرایت می کند، لیکن شخص متوجه آن نمی شود. بنده معتقدم که در دنیا هیچ بیماری و مرضی جود ندارد که قابلیت شفا نداشته باشد، چرا که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید، برای هر بیماری دوایی وجود دارد.

وی افزود: اخیرا می شنویم که برای انواع سرطان که در گذشته حزو بیماری های علاج ناپذیر شمرده می شدند راه درمان و علاج کشف شده است، بنابراین نتیجه می گیریم هیچ مرضی وجود ندارد که برای آن راه علاج وجود نداشته باشد. اگر حقیقت بیماری های دنیوی را بررسی کنیم می فهمیم آنها در واقع تذکرها وهشدارهایی هستند که خالق متعال در سر راه مخلوقاتش قرار می دهد تا نسبت به اعمال خود هوشیارشوند.

مولوی بابنهان تذکرات، هشدارها و یادآوری های اینچنینی را دلیل لطف و محبت خدای متعال نسبت به بنده اش خواند و اظهار داشت: اگر هشدارها و تذکرات نبودند برخی از مسائلی که ما آنها را جزو رویدادها و اتفاقات سخت زندگی می شماریم پیش نمی آمدند. هر بنده ای که در اوج غفلت قرار می گیرد مسلما نیاز به یک تلنگر دارد تا به خود بازگشته و نگاه دقیق تری به اعمالش داشته باشد. کسی که زمان خوابش زیادتر از حد معمول طول بکشد برای بیدار شدن نیاز به یک تلنگر در حد صدا زدن و تکان دادن دارد. گاهی هم سرپرست خانواده به وی هشدار می دهد تا بیش از حد در خواب نماند.

امام جماعت مسجد حضرت بلال رضی الله عنه تایباد متذکر شد: برخی انسان های نسل حال حاضر که خودشان را به انواع تمایلات و خواهشات دنیوی گرفتار گرده اند، متاسفانه به خدای متعال اعتماد لازم را ندارند و این یک بیماری بزرگ برای آنها است. البته آنها نیز مانند سایر مردم به وجود رب العالمین تاکید کرده و همواره در مجالس از رحمانیت وی سخن به میان می کشند، ولی این عقیده در آنها به صورت زبانی و کلامی می باشد و اعتقاد راسخی به آنچه که می گویند ندارند. عدم اعتماد به خدای متعال نشاندهنده ضعف یقین است. ضعف یقین نسبت به بیانات پروردگار و نبی مکرم صلی الله که سرورهر دوعالم شناخته می شود.

مدرس حوزه علمیه مالک الملک تایباد تاکید کرد: شخصی که به خدای متعال و نبی امت اعتقاد نداشته باشد، مسلما به روز آخرت نیز اعتقاد ندارد. اینها نشات گرفته از باورهای غلطی است که درما وجود دارد. ما تنها به چیزهایی ایمان کامل داریم که آنها را با چشم مشاهده می کنیم، حال آنکه شرط ایمان کامل، ایمان داشتن به نقیبات است. هر زمان که سطح ایمان به نقیبات ازایمان به مشاهدات بالاتر رفت، آنگاه می توان اذعان نمود که ایمان در شخص کامل است. پس ایمان به مشاهدات به تنهایی نمی تواند سبب نجات انسان از عذاب روز آخرت شود.

این عالم اهل سنت بیان نمود: هرآنچه که شامل حال انسان می شود بی کم و کاست از جانب الله متعال است. هر رویدادی که در زندگی دیده می شود، ازاصل قرارنبوده است که دیده نشود وهر رویدادی که در زندگی دیده نمی شود، از اصل قرارنبوده است که دیده شود. باوراین مسئله در واقع ایمان به نقیبات است و سرچشمه همه تلنگرها و مشکلاتی که در زندگی حادث می شود درعدم باور و اعتماد به آن قرار دارد.

مولوی بابنهان همنشینی با دوست ناباب را عامل براندازی یقین در انسان برشمرد و یادآور شد: اثرات یک هم نشین بد بسیار بیش ازآنچه است که نشان می دهد. انسان نباید به چیزهایی وابسته شود که اعتقادتش به خدای متعال را باز بدارد. یک همنشین ها تاثیرات مثبت و منفی بسیاری بر زندگی شخص دارد. خاصیت یک هم نشین بد آن است که تا وقتی شخص دچارمشکل نشود همراهیش می کند، ولی به محض آنکه مشکلی حادث شود میدان را خالی کرده و دیگر اثری از وی به چشم نمی خورد. متاسفانه عده ای از جوانان ما به دلیل دوستی با اشخاص بد و تعهدی که در خود نسبت به آنها احساس می کنند به بیراهه کشیده شده و به ناهنجاری های متعددی گرفتار می آیند.

امام جماعت مسجد بالا رضی الله عنه خاطر نشان ساخت: جوانان امت اسلامی به تعهدی که خدای متعال آنها را از انجامشان بازداشته است، متعهد نمی باشند. نسل جوان ما ناچاراز انجام کاری نیست که به دوست ناباب خود تعهد داده است و برای عدم انجام آن خوار و خفیف نمی شود.

هیچ کسی برای انجام ندادن یک عمل زشت و ناسایست رفیق نیمه راه محسوب نشده و واژه نامرد به وی اطلاق نمی گردد، بلکه مرد واقعی کسی است از انجام کار بد پشیمان شده و به سوی اصلاح شدن باز می گردد. لذتی که درعبادت است درگناه وجود ندارد. شخصی که گناه می کند، اگرچه درابتدا ممکن است اندک لذتی هم ببرد، اما دیر یا زود تاوان اعمالش را خواهد دید. بی گمان عبادت الله متعال بهترین کاربرای بندگان است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن