گفتگو و مصاحبه

علل عقب افتادگی جوامع اسلامی در دنیای امروزی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت چابهار در تازه ترین بیانات خود علل شکست مسلمانان و راه پیروزی بر دشمنان اسلام را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا عبدالرحمان چابهاری طی بیاناتی با تشریح اوضاع کنونی امت اسلامی گفت: ما مسلمانان امروز که بعد از آن همه مجد و شرف تاریخی بی‌ نظیر و بی‌ مثال که نیاکان و اسلاف مذهبی ما در قرون نخستین اسلام داشتند و آن عظمت و هیبتی که قیصر و کسری را به‌ زانو درآورد و از جبل‌ الطارق اسپانیا و قلب آفریقا تا خاورمیانه را تحت تسلط خود قرارداد، امروز چنان سقوط کرده و عقب‌ مانده‌ایم که هر کافر، فاسق، بی‌ دین، پست و پوچی بر ما خرده گرفته و ریشخند می‌ کند و بر جوامع ما سلطه و حکومت می‌ نماید.

وی افزود: امروز ما در مرحله‌ ایمان، عمل، عقیده، و اخلاق و آداب معاشرت و در شئون مذهبی و سیاسی، فردی و اجتماعی پست شده‌ ایم. ما نه ایمان درستی داریم، نه عمل صحیح، نه اخلاق جالب و نه با همدیگر اخوت داریم. مودت و مروت را فراموش کرده ایم و ازهرخوبی به دور و با هر زشتی مسرور و مفتخر هستیم.

مولانا چابهاری با بیان اینکه علاوه بر بیگانگان، حتی فرزندان و جوانان ما نیز بر ما خندیده و بر مسلمانی ما خرده‌ گیری می گیرند ادامه داد: دشمنان که با امت اسلامی عناد دارند نسبت به اسلام اعتراض می کنند. ما همان ملتی هستیم که دیروز زندگی اعتقادی و عملی مان چنان جاذبه داشت که کافران و منکران اسلام را شیدای این دین الهی می ‌کرد، اما این دین امروز چنان منفور شده است که فرزندان و جوانان ازآغوش او فرارکرده به جمع بی ‌دینان می‌ پیوندند.

امام جمعه اهل سنت چابهار در اینباره اظهار داشت: جای بسی شگفتی و تعجب است ملتی که به جهانیان درس تمدن و تهذیب آموخته بود رفته رفته چرا غیر مهذب و غیر متمدن شده است؟ ملتی که دیروز شاهان جهان پای عظمتش را می‌ بوسیدند و شیران و درندگان در برابرش سر تسلیم خم می‌ کردند چه شد که امروز از موش و مور وحشت دارد؟ کسانی که آن روز به خاطر اسلام با کمال فراخ و عاشقانه به استقبال مرگ می رفتند امروز از همهمه کافران می ترسند و بدیهی است که این دگرگونی بی علت نیست.

مولانا چابهاری یکی ازعلل اساسی این امر را چشم پوشی از خواندن و یادگرفتن تاریخ زندگانی و کارنامه‌های مسلمانان صدر اول چشم دانست و یادآور شد: ما خود را به فرا گرفتن تاریخ بیگانگان و خواندن کتاب‌های دشمنان شرقی و غربی اسلام مشغول کرده‌ایم و به ‌جای خواندن، نوشتن و یاد گرفتن زندگی‌ نامه و تاریخ حیات اصحاب نامدار پیامبر گرامی صلی الله علیه و سلم و احوال شوق ‌انگیز و کارنامه‌های شهامت‌آمیز یاران رسول علیه السلام و جانبازان امین و صدوق اسلام، به تاریخ‌ شاهان، شعرا، ادبا، رشته‌های مختلف علوم مادی و افسانه‌ های بیهوده می پردازیم.

این عالم اهل سنت تسریح کرد: اگر خیال سربلندی، پیروزی، عزت و عظمت دنیا و آخرت را در سرداریم بیاییم به خواندن و یاد گرفتن تاریخ حماسه ‌آفرین و پرتحرک و انقلاب‌ انگیز سربازان نخستین اسلام و پروانگان شمع رسالت توجه خاصی مبذول داشته و ارزش اسلام و عظمت قرآن و مقام شامخ پیامبر بزرگوار را از دیدگاه آنان بررسی نماییم. آنگاه درمی ‌یابیم که چرا آنان بر روی اخگرهای آتش می‌خوابیدند و چرا بر بالای دار کشیده می‌ شدند. چرا در اعماق دریاها غوطه می‌ خوردند و چرا از مال ‌ومنال و ملک چشم پوشیده هجرت می‌نمودند؟ آنها علاوه بر خود اهل عیال خویش را نیز نثار اسلام می کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن