گفتگو و مصاحبه

عمل نکردن به قرآن منشا مشکلات دنیای اسلام

آوای سنت: مدرس دارالحفظ احناف خواف بیشترین آسیب های وارده به امت را در نتیجه عمل نکردن به فرامین قرآن کریم دانست.

به گزارش آوای سنت، حافظ نصیر موحدی در گفتگو با خبرنگار ما قرآن کریم را کامل ترین کتاب آسمانی برای هدایت و راهنمایی بشر از ظلمت و تاریکی بسوی نور و گشادگی خواند و با اشاره به این مطلب که حفظ قرآن کریم در برخی از دانشگاه های مطرح کشورهای اسلامی به عنوان یک امر ضرور تعریف شده است، گفت: قرآن کتابی است که هر فرد می تواند به شرط داشتن علاقه و انگیزه در زمینه روخوانی و حفظ آن کوشش نماید. یکی از فلسفه های دایر شدن مکاتب تابستانی برای کودکان زیر ده سال یاد دادن سوره های جز پایانی قرآن کریم است، زیرا یک کودک در سن خردسالی زمینه بهتری برای یادگیری دارد و از این رو می تواند ضمن فراگیری فن روخوانی در حفظ آیات نیز موفق عمل کند. حفظ مطالب در سن خردسالی در حافظه اشخاص باقیمانده و معمولا از ذهن فراموش نمی شوند.

حافظ موحدی حافظان قرآن را ادامه دهنده راه اصحاب صدر اسلام معرفی کرد و افزود: قرآن کلید در بهشت است و مسلمانان به خوبی به مفهوم واقعی آن پی برده اند. به صراحت می توان مدعی شد هر شخصی که کمترین ارداتی به قرآن دارد در طول ماه مبارک رمضان به خواندن و شنیدن آن اهتمام می ورزد. امت مسلمان به این زمینه در سایر ماه ها نیز نیاز دارند. در طول تابستان می بینیم که تعداد بیشماری از دانش آموزان موفق به ختم روخوانی قرآن کریم می شوند. در کلاس های مساجد محلات نیز جلسات قرآن خوانی دایر شده و هر علاقمندی می کوشد تا بهره بیشتری از ثواب آیات ببرد، اما بیشترین آسیبی که امت اسلامی از آن در رنج و عذاب است، عدم عمل به فرامین و توصیه های عنوان شده در طول زندگی می باشد.

مدرس دارالحفظ احناف خواف با تاکید به استمرار فردی و اجتماعی در اعمال قرآنی اظهار داشت: کتاب آسمانی ما مسلمانان به وحدت میان امت، صله رحم و دیدار از ضعفا و بیماران اهمیت قائل است، حال آنکه همه این سنت ها امروز رنگ باخته اند. تشریفات در نشست و برخواست ها بیداد می کند. محبت در قلب ها ضعیف شده و اعتمادها رنگ عوض کرده اند. در دوران سخت معیشتی که دستگیری از اقشار کم درآمد اهمیتی دوچندان پیدا می کند زکات اموال خود را نمی پردازیم.

بنابراین تفاوت زیادی وجود دارد بین کسی که قرآن را می داند و به آن عمل می کند با شخصی که قرآن خوان است، ولی در رفتارهای فردی و اجتماعی آنگونه که از وی انتظار می رود پایبندی در عمل نشان نمی دهد. صرفا با حفظ قرآن کریم نمی توان دروازهای معنویت را فتح کرد. اگر اغنیا اندکی از اموال خود را به فقرا اختصاص می دادند، دیگر فقیری به معنای واقعی در روی زمین باقی نمی ماند و همه مردم از نظر مالی یکسان می شدند.

حافظ موحدی یادگیری قرآن کریم پیش از ورود به حوزه علمیه را یک اصل مهم برشمرد و یادآور شد: در حقیقت یادگرفتن قرآن برای همه اقشار لازم است و کسانی که فن خواندن آنرا می آموزند باید شیوه کار را به فرزندان خود نیز آموزش دهند. تعلمیات دینی در کنار قرآن کمک می کند تا جوانان را از بودن در محیط های اجتماعی نامطلوب دور نگه دارند. والدین هر روز خود را با قرآن و اذکار شروع کنند و در شامگاه با خواندن ختم صغیره و یا خواندن آیاتی که آنها را از شر اهریمن های شیطانی دور نگه می دارند به استراحت بپردازند. قدر مسلم آینده برای کسانی خواهد بود که قرآن را خوانده و به دستوراتش عمل نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن