گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

عوامل بروز دین گریزی از نگاه علمای اهل سنت

آوای سنت و بررسی پدیده دین گریزی در جامعه اسلامی

آوای سنت: علمای شاخص اهل سنت در گفتگوی اختصاصی با آوای سنت دیدگاه های خود در زمینه دلایل بروز پدیده دین گریزی در میان گذاشتند.
شیخ امینی و خرافه پرستی
به گزارش خبرنگار آوای سنت ، شیخ محمد علی امینی مدیر مدرسه دینی سلطان العلما بندرلنگه طی گفتگو با ما ضمن تشریح اوضاع نابسامان در برخی کشورهای اسلامی دین گریزی جوانان را ناشی از رواج خرافه پرستی در میان برخی مذاهب اسلامی دانست و گفت: متاسفانه خرافه پرستی در جامعه دیده می شود و با وحود پیشرفت های علمی به دست آمده، برخی مردم دست از خرافه پرستی برنمی دارند. در این شرایط جوانان نمی توانند به خوبی فرق میان ارزش ها و ضد ارزش ها را تشخیص دهند.
شیخ امینی اشغال افغانستان توسط شوروی سابق را شروع مشکلات دنیای اسلام در پهنه خاورمیانه پس از افول استعمار انگلیس خواند و افزود: تند روی، کج روی و خرافه پرستی سه عامل پسرفت مسلمانان از دوران شکوه و عظمت مثال زدنی زمان خلفای راشدین است و همانطور که دیدیم جوانان در سوریه، عراق، به جای اینکه مانند همتایان خود در فلسطین با دشمن واقعی مبارزه کنند، تحت تاثیر افکار ضد دینی گروه ها و اشخاص منحرف قرار گرفته و با پندارهای غلط و به گمان واهی، عزم کشتن همدیگر را از اوجب واجبات فرض نمودند.

ماموستا ثنایی و دغدغه های اقتصادی جوانان
ماموستا رشید ثنایی امام جمعه سرپل ذهاب بیکاری و دغدغه های روزمره را از عوامل سردی جوانان از به گرایش به فعالیت هلی دینی و حضور در مساجد خواند و اظهار داشت: بیکاری، آینده نامعلوم و نبود درآمد مشکل اصلی جوانان در شهرهای کوچک و بخش‌های مرزی کشور است‌.

این عالم اهل سنت بیان نمود: بازارهای هفتگی از فروشندگان جوانی که مقاطع عالی تحصیلی را طی کرده اند اشباع هستند‌. تعدادی از جوانان از سرناچاری به کارهای موقتی و فصلی می پردازند، اما تعداد قابل توجهی از جوانان معمولا بیکار هستند و شغل درآمدزایی که بتوانند گذراندن امور کنند برایشان امکان پذیر نمی باشد. از یک چنین جوانی انتظار نمی رود که با اطمینان خاطر در فعالیت دینی مشارکت نماید. جوان مسلمان باید از لحاظ معیشتی تامین شود تا بتواند با انگیزه کافی دینداری پیشه کند.

آخوند قدیری و تربیت خانوادگی
اسماعیل آخوند قدیری مدرس حوزه علمیه چنارلی در استان گلستان اسلام را دینی سهل و آسان در قیاس با سایر ادیان توصیف نموده و تصریح کرد: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، زمانی که خدای متعال از وجود خود بر کالبد انسان دمید، علاقه به دین را نیز در فطرت وی بنیان نهاد.
بنابراین حتی کفار هم به این مسئله اعتقاد و باور دارند که آسمانها و زمین بیهوده خلق نشده اند. پس در بررسی مسئله دین گریزی جوانان ابتدا باید به محیط پرورشی وی دقت کنیم. اینکه کودک در چه شرایط و تحت نظر چه کسانی تربیت یافته است.
آخوند قدیری یادآور شد: کودک مانند نهالی است که نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد.‌ باید دید این کودک چه آموزش هایی را فرا گرفته است و تا چه میزان با مقوله دین آشنایی دارد. پدر خانواده می بایست ارتباط او را به مساجد و کانون های مذهبی برقرار نماید، زیرا تا مادامی که سرپرست خانواده، خود طریقه فرمانبرداری پیشه نکند، نمی تواند از فرزند خود انتظار اطاعت از فرامین الهی را داشته باشد.

مولانا فاروقی و اثرات فضای مجازی
مولانا غلام حیدر فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند معتقد است تبلیغات بیگانه و دل مشغولی بیش از حد اقشار جوان جامعه در فضای مجازی، آنها را امورات دین و تعلیمات اسلامی جدا می کند. دشمنان نقشه دارند تا ذهن خلاق و فعال جوانان را به سمت مسائل بیهوده و وقت گذران معطوف بدارند.

مولانا فاروقی در تشریح این مطلب گفت: علاقه بیش از حد مخاطبین جوان به فضای مجازی بدون علت نمی باشد. از یک سو نبود سرگرمی های سالم در محیط پیرامون و از سوی دیگر مسائل واهی و فریبنده باعث می‌شود تا نسل رو به رشد ما راهی جز پناه بردن به فضای مجازی نداشته باشد.

مولانا فاروقی ادامه داد: در سایر کشورها و علی الخصوص ممالک پیشرفته که بخشی از ساکنین آنها را مسلمانان تشکیل می دهند، مسئله دین گریزی چندان مطرح نمی باشد. جوانان جوامعی که اولویت اصلی را در دین می دانند، بیش از آن چیزی که لازم است به فضای مجازی سرکشی نمی‌کنند، لذا یکی از ایرادات به خود ما علمای دین وارد است که به حد کافی عامل امر به معروف و نهی از منکر نیستیم.

افندی برزکوهی و توجه بیشتر به جوانان
همچنین افندی تاج الدین برزکوهی امام جمعه اهل سنت اسالم عدم توجه کافی به جوانان را مطرح کرده و خاطر نشان ساخت: جوانان از نظر ما کسانی هستند که می توانند از عهده کارهای فیزیکی برآیند و در امور دیگر من جمله مشارکت در مجالس مشورتی، بهره مندی از توانمندی های فکری و فراهم کردن امکانات جهت تقویت استعدادهای دینی آنها اهمیت کافی قائل نیستیم.

افندی برزکوهی تصریح ورزید: حتی در محافل سخنرانی انتظار ما از جوانان این است که یک شنونده خوب باشند. کسی که می تواند خوب گوش کند و هر آنچه را که می شنود بپذیرد. مسلما جوانی که به دین علاقه دارد صاحب نظر شمرده می شود. بنده کمتر مجلسی را می بینم که در آن مطلب سخن در اختیار جوانان گذاشته شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن