گفتگو و مصاحبه

غفلت و ناآگاهی از مشخصه های منافقین

آوای سنت: عالم اهل سنت دانشگاهی افغان، غفلت، جهالات و نادانی را از مشخصه های منافقین در اعصار مختلف خواند.

به گزارش آوای سنت، حیدر حمید در گفتگو با خبرنگار ما، یکی از صفات منافقین بنا به فرمایش قرآن کریم را نشر فساد در روی زمین و یا به عبارت دیگر فساد گستر دانست و گفت: در صدر اسلام و زمانی که اصحاب آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم با منافقین مواجه می شدند، آنها را توصیه به آوردن ایمان می کردند. مردم مکه به دلیل داشتن خویشاوندی نسبت به ایمان یکدیگر اطلاع داشتند و می دانستند چه کسانی شب هنگام کافر و روز مسلمان می شوند. منافق صدر اسلام، مسلمان واقعی را کودن و بی خرد می پنداشت، زیرا که می دید کسانی که کله شهادتین را بر زبان جاری می کنند از خانواده طرد شده و جایگاه شان را در نزد بزرگان قریش از دست می دهند، لذا مسلم را فردی ساده لوح تصور می کردند. خصوصا زمانی که مسئله هجرت پیش آمد، ترک خانه و کاشانه را یک حماقت بزرگ دیدند.

حیدر حمید، خصلت های فرد منافق را مانند مشارکت در دزدی و رفاقت با قافله خواند و افزود: آنها به وقت تقسیم قنائم به مسلمانان می پیوستند و زمانی که همراهی با لشکر اسلام سودی برای شان نداشت با کفار دوستی می کردند. منافقان به دلیل صفت پست شان در نهایت هیچگاه به اهداف شان نرسیدند، چون فرمانبرداری الله و رسول برحق را نکرده و جایگاهی در نزد قدرت لایزال الهی ندارند. حضرت ابراهیم علیه السلام از جانب الله حمایت شد و توانست یک امپراطوری عظیم را به زانو در آورد. حضرت موسی علیه السلام، ساحران فرعون را شکست داد و نبی خدا بت ها را فرو ریخت، زیرا رابطه ایشان با باریتعالی دائم و قائم بر عمل بود.

نبی مکرم همچنین ایمان اصحاب بزرگوار را معیار ایمان پیروان خود دانسته است و از این رو همه ایشان در نزد الله از جایگاهی رفیع برخوردار شده اند، پس اگر ایمان ما مانند ایمان اصحاب باشد، اعمال مان نشان دهنده هدایت خواهد بود.

این عالم اهل سنت دانشگاهی افغان، جهالت و نادانی را بنا به فرمایش قرآن کریم از خصوصیات دیگر اهل منافق برشمرد و با تاکید بر دقت در انتخاب دوست و همنشین، یادآور شد: هیچ شخصی در طی یک روز مسلمان نشده و هیچ مسلمانی هم یکروزه کافر نمی شود. بستگی به همنشین دارد که چه تاثیری روی انسان می گذارد. یک منافق کارآزموده به خوبی می داند که چگونه با ایجاد شبهه، عقیده هم مجلسی ها را به بازی می بگیرد. منافق فردی خود شیفته و مغرور است که تصور می کند بیشتر از همه می داند و بهتر از سایرین می فهمد، اما در حقیقت خودش را از ایمان و سعادت ابدی محروم کرده است. خصوصا جوانان که عطش دانستن دارند، باید در انتخاب دوست دقت کافی داشته باشند. یکی از راه های خنثی شدن حیله موافق، مطالعه قرآن و درک معانی آن است.

استاد حمید، زیر پا گذاشتن قوانین الهی و ایجاد هرج و مرج را مصداق فساد عینی دانست و متذکر شد: کسانی که به مفساد دست می زنند کارهای شان را موجه جلوه داده و مردم را بدان ها دعوت می دهند تا آلودگی در جامعه سرایت کند. در نتیجه هر کاری که نظم یک بازار را برهم زده و موجب پریشانی گردد، مصداق ترویج فساد می باشد. همواره مومن باشیم و مومن باقی بمانیم تا ضمن مفید بودن در ایجاد آبادانی در جامعه سهیم باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن