گفتگو و مصاحبه

قرآن روشنی بخش قلب انسان

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با دانشجوی سنگالی

آوای سنت: دانشجوی سنگالی اهل سنت، قرآن کریم را روشنی بخش قلب انسان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت بامبا انگوم در گفتگو با خبرنگار ما یادگیری و حفظ قرآن کریم برای هر فردی از جوامع مسلمان را یک ضرورت مهم در زندگی خواند و گفـت: کودکانی که از سنین پایین با قرآن انس پیدا می کنند به دلیل آنکه بخشی از ساعات روزانه را به تعلیم و آموزش می پردازند از نظر ذهنی به رشد مطلوبی رسیده و یادگیری دروس دیگر برایشان آسان می شود. همانگونه که می دانید یک شخص برای اینکه بتواند قاری و یا حافظ قرآن باشد نیاز به تکرار در نوبت های روزانه دارد. با این عمل ذهن انسان به آموزش عادت کرده و به پویش مناسبی می رسد. از این رو گرچه الزاما اینگونه نیست که همه باید حافظ قرآن باشند، لیکن یاد گرفتن کلام الله برای همه فرزندان مسلمانان امری واجب و ضروری بشمار می رود.

بامبا انگوم با بیان این مطلب که بیش از نود و پنج درصد از مردم سنگال را مسلمانان تشکیل می دهند، افزود: در اکثر شهرهای این کشور مانند داکار و طوبی مدارس ویژه حفظ قرآن کریم دایر شده اند. برای کودکان سنگالی رو خوانی و حفظ قرآن کریم جزو اولویت مهم زندگی است و البته طلاب مدارس نظام دینی اسلامی نیز دوران آموزش خود را پشت سر گذاشته و به درجه فارغ التحصیلی می رسند. در سنگال اکثر مردم شهرهای مذهبی حافظ قرآن می شوند و انس با کلام الهی در بین میان آنها اهمیت زیادی دارد. زبان خارجی رایج در سنگال، فرانسوی است که عموما آن را یاد می گیرند.

این دانشجوی رشته روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس تهران، قرآن را روشنی بخش قلب انسان توصیف کرد و اظهار داشت: ارزش و اهمیت این کتاب الهی آنجا مشخص می شود که در تاریخ صدر اسلام می خوانیم تعدادی از حفاظ طی جنگ یمامه به شهادت رسیده و ضرورت گردآوری آیات بیش از پیش احساس می شود. این ایده در زمان خلافت حضرت ابوبکر رضی الله عنه کمابیش انجام می شد و نهایتا در دوران خلافت حضرت عثمان رضی الله عنه به صورت کتاب در می آید. در صدر اسلام دست پیدا و پنهان بسیاری بودند که منافع خویش را در خطر دیده و برای نابودی قرآن شبانه روز تلاش می کردند، پس باید منزلت کلام الهی را دانسته و به فرامین آن عمل نماییم.

بامبا انگوم یادگیری قرآن کریم را برای همه امت اسلامی مهم عنوان نمود و یادآور شد: در کشور سنگال سنت جالبی به اجرا گذاشته می شود و کسی که قرآن را یاد می گیرد روزانه بخشی از آیات را روی لوح چوبی می نویسد. این کار حدود ده ماه تا یکسال طول می کشد. سپس در مرتبه دوم آیات را روی کاغذ به رشته تحریر در آورده و به دلیل ساده تر شدن کار، آن را در مدت سه الی چهار ماه تمام می کند. این عمل مایه مباهات و افتخار خانواده بوده و نسخ قرآنی را بعنوان یادگاری نگه می دارند. فرهنگ عمومی مردم سنگال از قرآن سرچشمه می گیرد و در کلیه شئونات شان فرامین خدای متعال را بکار می بندند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن