گفتگو و مصاحبه

ماموستا ثنایی : عمل به سنت های نبوی توشه مناسب بهره بردن از فیوضات رمضان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب عمل به سنت های نبوی را توشه ای مضاعف در بهره بردن از مواهب رمضان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا رشید ثنایی در گفتگو با خبرنگار آوای سنت، پرداختن به سنت های رمضان در طول آن را نشانه ارادت قلبی امت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم به ماه ضیافت الله خواند و افزود: مراد از بندگی این نیست که سنت ها تنها مختص ماه مبارک رمضان است، بلکه پاداشی که خدای متعال از اعمال رمضان به بندگانش می بخشد قابل قیاس با عبادت در سایر ماه ها نمی باشد. عمل به سنت آن حضرت توشه ای مضاعف به پیروانش است که می توانند از فرصت عمر برای کسب ثواب بیشتر بهره مند شوند. نبی مکرم اسلام و اصحاب بزرگوار، امامان اهل سنت و سایر بزرگان دین همواره به اهمیت سنت ها تاکید کرده اند.

شخصی که فرایض دین را برجای می آورد در حقیقت به تکلیف عمل کرده است و نادیده گرفتن آن گناه کبیره به حساب می آید، اما سنت ها پاداش هایی را شامل می شوند که اگر قدر آنها را بدانیم در حد فرایض مهم دیده و در این امور کوتاهی نخواهیم داشت.

ماموستا ثنایی پاداش سنت های موکد مانند نماز تراویح را بیشمار و خارج از قوه درک آدمی دانست و اظهار داشت: عمل به یک سنت تاکید شده که انجام آن مسلتزم برنامه ریزی دقیق و صرف وقت بیشتر است، قطعا پاداشی در حد یک رکن واجب را به همراه دارد. دوستی و مبدت نبی مکرم اسلام به خاق هستی آن چنان زیاد بود که حتی عالی ترین فرشتگان مقرب نیز به آن حد و درجه نرسیده اند. لذا خدایی که نبی خودش را تا این حد گرامی می دارد هرگز پاداش اعمال دوست داران آن حضرت را ناچیز تعیین نخواهد کرد.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب در توصیه ای خطاب به جوانان عنوان نمود: بسیاری از اصحاب گرامی صدر اسلام در جوانی نمونه و شهره شدند و اگر وجود آن بزرگواران نبود ارتش اسلام نمی توانست از عهده لشکر تا دندان مسلح بت پرست برآید. آن ها بر قوای کفر فائق آمدند، زیرا ایمان در وجودشان کامل بود. یک جوان تا زمانی که به کاری ایمان نداشته باشد مبادرت به انجام آن نمی کند. اگر ایمان داریم که می توان تشنگی را در وقت افطار با مایعات برطرف کرد و اگر ایمان داریم که با خوردن طعام می توان به احتیاجات بدن پاسخ داد، مطمئننا ایمان به وعده های خدا باعث می شود تا از این لحظات براحتی عبور نکرده و اوقات بیشتری را به عبادت اختصاص می دهیم.

ماموستا ثنایی اهتمام در عمل به فرایض و سنت های رمضان را موجب انتقال حس مشارکت در کودکان نسبت به اعمال این ماه برشمرد و یادآور شد: کودکان به دلیل الگو قرار دادن اعمال والدین علاقه زیادی به تقلید اعمال رمضان دارند و به ایشان باید همچون سایر افراد روزه دار بها داده شود. رمضان برای کودکان فرض نیست، اما می توانند با تمرین خواندن نماز و یادگرفتن سوره هایی از قرآن از این فرصت ارزشمند استفاده ببرند. کودکان در سن یادگیری هر سوره ای را که حفظ کنند دیگر به آسانی فراموش نخواهد شد. با کودک خود در سر سفره افطار مانند یک فرد روزه دار برخورد کرده و تشویق کنیم تا در کلاس های قرآنی مساجد حضور بیشتری داشته باشد. بی شک ضمیر پاک کودکان در این ماه آمادگی بهتری برای یادگیری نماز و قرآن دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن