گفتگو و مصاحبه

ماموستا صدیقی:شبهه افکنی فضای مجازی در ذهن جوانان باعث دین گریزی شده است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای زاویه شیخلر اهمیت دین در برخی از خانواده ها را کمرنگ توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، ماموستا ابراهیم صدیقی در گفتگو با خبرنگار ما شبهه افکنی برخی گروه های ناشناخته در فضای مجازی را یکی از دلایل دین گریزی در میان اقشار جوان خواند و گفت: عدم آشنایی کافی مخاطبان جوان با احکام و شرعیات موجب آن شده است که علاقمندان، مطالب عنوان شده مسموم در شبکه های اجتماعی را باور کرده و از نماز و مسجد فاصله بگیرند. از این رو متاسفانه حضور جوانان روز به روز در مساجد کمتر شده و از سوی دیگر سوالاتی را مطرح می کنند که حاکی از تاثیرپذیری ایشان از القائات شبکه های اجتماعی می باشد. همزمان بیماری کرونا نیز در این امر نقش غیرقابل انکاری داشتند و تلاش مضاعف می طلبد تا شرایط به حالت گذشته بازگردد.

ماموستا صدیقی با یادآوری این مطلب که سابق بر این علاقه جوانان به شرکت در کلاس های قرآنی، عقیدتی و احکام قابل قبول تر از امروز بود، اظهار داشت: در کنار فضای مجازی مشغولیت های دنیوی والدین نیز آنها را از وظایف دینی شان غافل کرده و توصیه های بیان شده در نمازهای جمعه چندان جدی گرفته نمی شوند. دوره ای شده است که مسائل و دغدغه های دنیوی افکار مردم را تمام وقت به خود مشغول کرده و اکثر جامعه می کوشند تا از این غافله عقب نمانند. رسانه های غیر رسمی که منبع پخش شایعات مختلف هستند حتی افکار بزرگان خانواده ها را نیز به خود مشغول کرده و شب و روز ساکنین با دنبال کردن اخبار و مطالب فضای مجازی می گذرد.

امام جمعه اهل سنت روستای زاویه شیخلر فرهنگ استفاده از فضای مجازی در سایر کشورهای مسلمان را بر اساس ضوابط تعیین شده در جامعه و خانواده ها برشمرد و عنوان نمود: ایراد اساسی در این است که مسئله دین آن اهمیت لازم را در میان ما نداشته و نماز نخواندن فرزندان آنچنان که باید مهم شمرده نمی شود. اکثر خانواده ها به مطالب کتاب تعلیمات دینی مدارس بسنده کرده و به همان مقداری که درس داده می شود اکتفا می کنند. در بطن زندگی ها فکر به دین و فکر به احوالات روز قیامت جایگاهش را از دست داده است، اگر در صدر اسلام جاهلیت بر مردم حکومت می کرد، امروز اندیشمندان غربی جهالت فرهنگی را بر سرزمین های مسلمانان صادر می کنند و بی آنکه نیازی به حضور مستقیم احساس کنند از طریق ساخت فیلم های ضد اسلامی اذهان بچه های مسلمان را به بازی می گیرند.

ماموستا صدیقی متذکر شد: تا مادامی که دین در خانواده ها کمرنگ باشد نمی توان در انتظار معجزه ماند. در صدر اسلام هم فرزندان از دامان خانواده ها به رشد و پرورش رسیده اند. بچه های خردسال از خانه ها به سوی مکتب خانه ها فرستاده می شدند. آنها خانه کعبه را بدین منظور طواف می کردند که دیگر دست به گناه و اشتباهات دوران جاهلیت نزنند، اما برخی ها در ایندوره فقط برای اسم و عنوان به زیارت می روند و در رفتارهایشان تغییری که حاکی از توبه باشد به چشم نمی خورد، لذا باعث ایجاد شبهه در ذهن جوانان می شوند. تا فرصت باقی است با خود و مردم رو راست باشیم. پیدا کردن راهکارهای تشویقی برای کم کردن وابستگی فرزندان به فضای مجازی چندان سخت به نظر نمی رسند و می توان با برنامه ریزی منظم و دقت در اعمال به اهداف و آرمان های مهم دست پیدا کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن