گفتگو و مصاحبه

مراقب فرزندان در فضای مجازی باشیم

گفتگوی آوای سنت با امام جمعه مسجد امام اعظم گرگان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد جامع امام اعظم ابوحنیفه گرگان بیشترین آسیبهای فضای مجازی را متوجه دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی دانست.

به گزارش آوای سنت فرهاد آخوند مهر بخش، در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تعطیلی طولانی مدت مدارس و آموزشگاه های تحصیلی به دلیل بیماری کرونا و ضرورت استفاده دانش آموزان از نرم افزار “شاد” جهت ادامه تحصیل در فضای مجازی را دارای تبعات مختلف خواند و گفت: آنچه که می تواند ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان مسلمان را نسبت به دین و احکام آن بی تفاوت کرده و آنها را به سرگرمی ها و برنامه های هدفمند خود مشغول کند، همین فضای مجازی است که امروزه به عنوان یک ابزار روح و ذهن فرزندان را با خود درگیر کرده و شرایط به گونه ای است که برخی از نسل در حال رشد نمی توانند لحظه ای خود را بی نیاز از فناوری فضای مجازی بدانند.

وی مهمترین آسیب و خطر جدی در سر راه فرزندان را در محتوای تولیدات رسانه های خارجی خواند و افزود: دسترسی آسان به تولیداتی محصولات خارجی و تمایل به دیدن فیلم های خشن و غیر اخلاقی  به مرور زمان در روحیه کودکان و نوجوانان اثر گذاشته و باعث می شود به بهانه های مختلف و دلایل واهی از دستورات والدین خود سرپیچی کنند. تمرد از توصیه های و هشدارهایی که معمولا در مورد تبعات منفی فضای مجازی داده می شود، علاقه به تنها بودن، کمرنگ شدن ارتباط  با والدین، دوری از محیط های جمعی خانوادگی، وقت گذرانی طولانی مدت در محیط چت محصول استفاده غیرعاقلانه از فضای مجازی است.

آخوند مهربخش با یادآوری این مطلب که بسیاری از اقشار مختلف از همین طریق دست به کسب و کار زده و از آن جهت ارتقای موقعیت شغلی و درآمد حلال استفاده می کنند، ادامه داد: موضوع مهم و اساسی این است که هنوز خانواده آن طور که باید و شاید متوجه آسیب های فضای مجازی نشده و این گونه می پندارند که فرزندشان در فضای خلوت و به صورت تمام مدت به درس و انجام تحقیق در مورد امورات درسی خود مشغول می باشد. فرزندان در نوجوانی مرحله جدیدی از زندگی را تجربه می کنند، مرحله ای که متاسفانه در آن ارتباط والدین با آنها ضعیف شده و با این گمان که آنها بزرگ شده و همه چیز را می فهمند، چندان کارها و برنامه هایشان را کنترل نمی کنیم.

  امام جمعه اهل سنت مسجد امام ابوحنیفه گرگان تاکیدکرد: در بحث آموزش صحیح فرزندانشان، آموزش از سنین کودکی با دین و احکام شرع مقدس اسلام، نحوه ارتباط با دنیای بیرون از خانه و نحوه استفاده از فضای مجازی راهکاری بهتر از آموزش توسط والدین وجود ندارد. وقتی فرزند ما پا به سن نوجوانی می گذارد، طبیعتا علاقه و برای ارتباط با محیط بیرون از خانه و دوستان مدرسه ای و هم محلی بشدت افزایش می یابد. سابق بر این دغدغه ها روی ارتباطات بیرونی فرزندان معطوف بود. آسیب هایی که به چشم دیده شده و قابلیت شناسایی شدن داشتند، لیکن فضای مجازی از آن جهت که نمی توان آن را در تمام مدت کنترل کرد، بسیار خطرناک تر و آسیب پذیرتر از فضای حقیقی و مراودات بیرونی می باشد.

آخوند مهربخش در همین بخش اظهار داشت: گفتگوی دوستانه و بی پرده با فرزندان در اوقاتی که اعضای خانواده دورهم جمع هستند کمک زیادی به روشنگری آنها خواهد کرد. برخورد بدون ایجاد تنش و آگاهی دهی سالم بدون بکارگیری ابزار خشونت تاثیر زیادی در خصوص این مسئله خواهد داشت. با فرزندان خود به گونه ای برخورد نکنیم که والدین شان را مخالف تماشای هرگونه فیلم و سریال بدانند. مسیر را طوری ترسیم نکنیم که هر چیزی را از بزرگترها پنهان نگه دارند. پنهان کردن صورت مسئله از سوی فرزندان به ویژه در زمانی که در معرض تهدیدات و آسیب های جدی قرار دارند، نتیجه سخت گیری بیش از حد به آنها است. داشتن برنامه مشخص غذایی منظم، مرور برنامه های درسی، اوقاتی که در کنار خانواده به شنیدن اخبار و وقایع روز می گذارنیم و البته عادت دادن فرزندان از کودکی به فرهنگ خواندن نماز در نوبت های پنجگانه می تواند خطر هر آسیبی را از بین ببرد.

فارغ التحصیل حوزه علمیه مصلحی آق قلا با نگاهی به گذشته، خاطرنشان ساخت: والدین نباید با سادی انگاری گذشته را با امروز یکی بدانند. در طول نیم قرن گذشته رسم بر این بود که پسران بالغ بیشتر پدرانشان و دختران اکثرا مادران خود را طرف مشورت قرار می دادند و این رویه باعث سردی روابط میان دختر و پدر و همچنین دوری ارتباط مادر با پسر می شد. اکنون زمان و شرایط  تغییر کرده و بسته به آنچه  جوامع با آن درگیر هستند، می طلبد ارتباط نزدیکتری میان والدین با فرزندان برقرار باشد. بهترین شیوه استمرار آموزش فرزندان از کودکی است و در این صورت مشکلات و تبعات حال حاضر را نخواهیم داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن