گفتگو و مصاحبه

مناسبات حسنه ایران و عربستان باعث کاهش مداخلات بیگانگان می شود

آوای سنت: استاد دانشگاهی اهل سنت جنوب کشور روابط حسنه میان ایران و عربستان را باعث قطع دخالت بیگانگان در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست.

به گزارش آوای سنت، یوسف دیوانی در گفتگو با خبرنگار ما، بهبودی روابط ایران با عربستان را نقطه عطفی در منطقه غرب آسیا توصیف و با اشاره به این نکته که مناسبات آینده دو کشور نقش تعیین کننده ای در نوع تعامل اعراب و ایران با سایر دول خواهد داشت، گفت: غربی ها از زمان پایان جنگ در عراق رفتار خوبی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نداشتند و تلاش شان بر این بود که بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس فاصله بیندازند.

در سوی دیگر میدان افغان ها به اشغالگران فهماندند که با این روش نخواهند توانست چیزی را به دنیای اسلام تحمیل کنند، چرا که قرآن به ما نحوه زندگی در شرایط سخت را آموخته و راهی برای دنباله روی از سیاستی که توقع غرب در آن است، وجود ندارد، لذا اختلافات را نباید آن قدر بزرگ کنیم که خروجی کار به نفع بیگانگان تمام شود.

دیوانی، ارتباط غرب با دنیای اسلام را در حد تحمیل خواسته هایشان خواند و افزود: نگاه غرب به دنیای اسلام عمدتا از بالا به پایین می باشد. دول خارجی از یک سو به هر بهانه ای در خاک کشورهای اسلامی نیرو پیاده می کنند و از سوی دیگر اعراب را بابت این مسئله مدیون خود می دانند. این شخصیتی است که اعراب نیز به هویت آن پی برده اند. مدت های مدیدی از حضور ناوهای جنگی آمریکایی در خلیج فارس می گذرد و این تحرکات جز ایجاد تنش بیشتر، عایدی مناسبی برای هیچ کشوری نداشته است.

استاد دانشگاهی اهل سنت در جنوب کشور، دیدگاه دنیای اسلام با اسرائیل به دلیل ده ها سال اشغال فلسطین را غیر قابل تغییر و مصالحه دانست، افزود: شاید اگر غربی ها حامی اسرائیل سرسخت در خاورمیانه نبودند، تعامل شان با مجموعه دنیای اسلام بسیار بهتر از امروز بود. اسرائیل در حالی دم از علاقه برای برقراری مناسبات با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می زند که یکی از مقدس ترین اماکن مسلمانان را کماکان در محاصره خود دارد و در این شرایط چطور انتظار می رود که مسلمانان چنین ادعاهای پوچ و واهی را بپذیرند.

رژیم صهیونیستی به مکانی که قدمگاه نبی مکرم اسلام است، بی احترامی رو می دارد. به هر بهانه ای درب مساجد را بروی نمازگزاران بسته و خانه های مردم را روی سرشان خراب می کند، پس اگر تا به امروز مقاومت و حمایت دول مسلمان از ملت مظلوم و ستمدیده نبود مسلما اثری از فلسطین امروزی باقی نمی ماند.

یوسف دیوانی تاکید کرد: تردیدی وجود ندارد که مناسبات با همه کشورها باید در راس امور قرار بگیرد، اما تقویت روابط تنها در سایه احترام متقابل امکان پذیر است. بازی های جام جهانی درس عبرتی برای آن دسته از صهیونیست ها شد که دیدگاه واقعی جهان اسلام نسبت به خود را از نزدیک مشاهده کردند. صهیونیست ها جایی در سرزمین های اسلامی ندارند و قاطبه مردم مسلمان به کسانی که سرزمینی را به اشغال خود در آورده اند به چشم متاخصم نگاه می کنند.

در این شرایط مطمئننا تعامل ایران و عربستان به منفعت دنیای اسلام خواهد بود. باید به مقدسات یکدیگر احترام بگذاریم. مناسبات را در کلیه زمینه ها بسط دهیم و در مقابل تهدیدات خارجی حامی و پشتیبان یکدیگر باشیم. روابط در مناسبات دینی و بویژه مشارکت در مسابقات بین المللی قرآن کریم را گسترش بخشیم. نهایتا در سایه برابری و برادری می توانیم روزنه های دخالت قدرت های خارجی در این بخش از خاورمیانه را از بین ببریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن