گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

مولانا امیری: دوری از سنن نبوی منشا مشکلات مسلمانان

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی دارالعلوم زنده جان هرات دوری از سنن نبوی را منشاء مشکلات کنونی جوامع اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا بسم الله امیری در گفتگو با خبرنگار ما با توجه به پیدایش امکانات پیشرفته و تغییرات حاصله در زندگی انسان ها تعلیم و تربیت نسل را تنها منحصر به کلاس های حوزوی، مدارس دینی و نشست در جلسات و سخنرانی های دینی ندانست و گفت: بشر در گذشته از هر امکانی در سطح محدود جهت آموزش و یادگیری بهره می برد.

فضای اندک آموزشی، نبود اساتید مجرب در بسیاری از سرحدات مسلمان نشین، کم سوادی و دغدغه های معیشتی باعث می شدند تا مفاهیم دینی و احکام کمتر در اذهان مردم جای داشته باشند، لذا مراجعه به علما خصوصا در مورد اطلاع از احکامی که در زندگی ها جریان داشتند از ضروریات بشمار می آمد. افراد صالح از جمله دیندار و نیک اندیش با ترک وطن و دوری از خانواده فرسنگ ها را می پیمودند تا نعمت دین و اندیشه اسلامی را به بلاد های دور دست و حتی مناطقی که هیچ شناختی از رسوم قبایل آن نداشتند، برسانند. در این راه دشمنان هم بیکار ننشستند و سرمایه های زیادی جان خود را نثار  دین الهی نمودند.
مولانا امیری تاریخ را شاهد عینی مجاهدت ها و رشادت های بعمل آمده در قرون گذشته خواند و افزود: اسلام با مرارتهای فراوانی در اقصی نقاط شناسانده شد. محیط مساجد وسعت یافته و تجهیزات رفاهی به زندگی ها راه پیدا کرد. کودکان در خانه و مدارس خدا را شناخته و پی به حقیقت خلقت جهان پی بردند. احکام و قرآن در خانه ها جایی گرفت. حوزه های علمیه به حد کفایت رشد پیدا کرده و مدرسین به تعداد نیاز در جامعه پراکنده هستند، اما با وجود ارتقای سطح سواد جوامع می بینیم که مشکلات کنونی نسبت به گذشته بیشتر شده و پیشرفت های به دست آمده آنچنان که انتظار می رفت توقعات را برآورده نکرده اند.
مدیر مدرسه دینی دارالعلوم زنده جان هرات یکی از ایرادات وارده را به برچیده شدن سنتها از فضای خانه ربط داد و اظهار داشت: چیزی که ما امروز از آن به عنوان سنت یاد می کنیم همه آن چیزهایی نیستند که صحابه بزرگوار از نبی مکرم اسلام یاد گرفته و بکار می بستند. برخی از ما صحابه را کسانی می شناسیم که همه عمرشان را به دینداری مشغول بوده و کاری جز عبادت انجام نمی دادند. تفکر عامه بر این است که ایشان دائما در مجلس آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم حاضر شده و شنونده بیانات بودند. کسانی گمان می کنند که مسلمانان صدر اسلام از همه زندگی خود گذشته و کاری جز رفتن به مسجد، عبادت در خانه و خدمت به خلق الله نداشتند.
مولانا امیری یادآور شد: صحابه بزرگوار نیز همچون انسان های هر دوره از معیشت و زن و فرزند غافل نبودند. تجار در مکه و مدینه ساعاتی از اوقات روز را به کار و تحصیل و معیشت مشغول بودند. تعدادی از کسبه جز در وقت نماز چهره مبارک رسول گرامی را نمی دیدند. دامدارانی که به صحرا می رفتند گاهی تا چند روز به محل سکونت شان بازنمی گشتند. شبانه روز آنها نیز مانند عصر ما بود، لیکن آن صحابه بزرگوار در همه کارها از سنت پیروی کرده و چه در خواب و یا بیداری به روش نبی خدا عمل می کردند.

از این رو زندگی موفقی داشته و گویی چنان بود که همه اوقات را با آن حضرت سپری می نموند. خدای متعال نبی اسلام را برای همه امت برگزیده است. با عمل به سنن و ترویج در میان بستگان، آشنایان و جامعه پیرامون در نزد رسول خدا همان قدر عزتمند می شویم که صحابه بودند. راه و روش و منش آن حضرت را تا زمانی که هستیم زنده نگه داشته و یکی از تاکیدات ما به فرزندان عمل به سنت ها باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن