گفتگو و مصاحبه

مولوی ایل نژاد: رویه حاکمان اسلامی عامل عقب ماندگی جامعه اسلامی

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع محمد رسول الله درگز وابستگی خود خواسته برخی سران اسلامی به غرب و نبود مدیریت توانمند را از دلایل اصلی عقب ماندگی دنیای اسلام در زمینه های صنعتی عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به پرسشی درباره دلایل افزایش وابستگی مسلمانان به صنایع غربی با وجود پاسخگو بودن اسلام نسبت به نیازهای بشر گفت: متاسفانه امروزه برخی از نظریه پردازان، واپسگرایی مسلمانان را به دین نسبت می دهند، حال آنکه ما می دانیم عقب ماندگی مسلمانان ارتباطی به این مسئله ندارد و آنچه که ما از آن به عنوان وابستگی یاد می کنیم به مواردی از جمله استعمار زدگی، وجود اختلافات و عمل نکردن به توصیه های دین مقدس الهی ارتباط پیدا می کند.

همچنین پیشرفت غرب و اروپا در صنعت و در نوردیدن قله های اوج و پیشرفت ربطی به مسیحی بودن آنها ندارد، چرا که می دانیم دین در دنیای غرب جزء بسیار کوچکی از برنامه هایشان را در بر می گیرد و سرمداران کلیسا طی قرون مختلف کتاب انجیل آن را با دستکاری تحریف کرده اند، پس نمی توان دین را عامل پیشرفت در غرب دانست.

مولوی ایل نژاد، نبود مهارت های تخصصی و مدیریت توانمند در صنایع علمی کشورهای مسلمان را از دلایل عقب ماندگی های صنعتی در جهان اسلام خواند و افزود: روی کار بودن مدیرانی بی تدبیر و ناآگاه به نیازهای مادی و معنوی یقینا در حجم عقب ماندگی تاثیر بسیاری داشته است. نبود تدبیر، نداشتن عزت نفس و استقلال سیاسی کافی در گذشته و حال سران ممالکی که خود خواسته وابسته به غرب و ابرقدرت های کفر شده اند پیدایش جوامع طبقاتی را رقم زده است. شیوه و سیاستی که انگیزه تلاش را از مردم گرفته و فساد اجتماعی را جایگزین می کند.

امام جمعه مسجد جامع محمد رسول الله درگز، بخشی از دنیای اسلام را امت شناسنامه ای ساکن در یک محدوده جغرافیایی دانست و اظهار داشت: بروز عوامل متعدد انحطاط و عادت به تنبلی، تن پروری، دروغ گویی، آدم کشی، ترسویی، جهل پسندی و خرافت پرستی در اصل اسلام جاگاهی ندارند. بزرگ منادی اتحاد و خود باوری سید جمال الدین افغانی بیان می دارد، عقب ماندگی مسلمین ضخیم ترین پرده حائل میان اسلام و ملل اروپایی می باشد که مانع گرایش آنها به دین آخرین پیامبر شده است.

مولوی ایل نژاد تاکید کرد: رویکرد کنونی دنیای اسلام با آنچه که در صدر اسلام جریان داشت کاملا در تضاد قرار دارد، لیکن مردم غرب، اسلام را از رفتارهای مسلمانان کنونی شناخته و برداشت جامعی از اسلام حقیقی ندارند. انحراف از شاهراه اصیل اسلامی و مسیر صحابه و اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم اصلی ترین و اساسی ترین عامل عقب ماندگی مسلمانان از قافله علمی، فرهنگی و تمدن نوین جهانی بشمار می رود. آتش چند دستگی ها و کشمکش هاس سیاسی و مذهبی با وجود داشتن نقاط اشتراک فراوان مانع جهش های علمی و صنعتی بوده و دائما در حال جدال و ستیز با یکدیگر می باشیم.

این فارغ التحصیل حوزه علمیه اهل سنت خراسان رضوی خاطر نشان ساخت: البته دست های پیدا و پنهان دشمن را نیز نمی توان نادیده گرفت. آنها اصل تفرقه را در الویت سیاست کاری خود گنجانده و بر اختلافات بیشتر، دامن می زنند. خود باختگی، خود کم بینی و احساس حقارت در برابر بیگانه هر تلاشی را منجر به پذیرش شکست خواهد کرد ، لذا نظرات و عقاید دانشمندان غربی را آسمانی فرض نکرده و با اتکا بر ایمان و توانایی خود همانند دانشمندان صدر اسلام، شکوه و عظمت علمی را به میان خود برگردانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن