گفتگو و مصاحبه

مولوی صالحی : سوق دادن مطالبه گری به سمت خشونت مذموم است

آوای سنت: مولانا عبدالباری صالحی در گفتگو با خبرنگار ما، مطالبه گری، بیان مشکلات و پیگیری های خواسته ها از مبادی قانونی را حق مسلم هر ایرانی دانست و گفت: مطالبه گری چیزی است که انسان از بدو کودکی آن را یاد گرفته و به خوبی می داند که برای رسیدن به برخی خواسته هایش باید مطالبه گر باشد.

مطالبه گری تنها شامل یک منطقه، قومیت و یا مذهب و یا حتی سن و سال خاصی نمی شود و بلکه این حقی است که همگان می توانند در غالب گفتگو و طرح مسائل از زمامداران دولتی طلب نمایند. یک مطالبه اصولا زمانی صورت می گیرد که مشکلات بر فرد و یا جامعه غلبه کرده و ساکنین یک منطقه و استان در تنگنا قرار بگیرند.

گاهی اوقات مطالبات به دلیل نبود امکانات پیشرفته مطرح می شوند که گرچه ممکن است این نقیصه در کوتاه مدت به چشم نیاید، اما آسیب های عمیقی را از خود بر جایی می گذارد که در کوتاه مدت مرمت نخواهد شد.

مولانا صالحی با بیان این مطلب که دست های پنهانی تلاش دارند تا مطالبات به حق اهل سنت، بویژه در مناطق محروم و کم برخوردار از امکانات را با استفاده از قوه خشونت و حملات مسلحانه به مرزبانی ها به جریان اغتشاش تبدیل کنند، افزود: قدر مسلم هر انسانی که نسبت به همنوعانش حق حیات و برابری قائل است، این قبیل اقدامات نفرت انگیز را نمی پذیرد. متاسفانه عده ای نمی خواهند مطالبات اهل سنت با گفتمان و نشست میان مردم و مسئولین حل و فصل شوند و مترصدند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

مدیر حوزه علمیه مظهرالتوحید تایباد با انتقاد از حجم مشکلات در میان اهل سنت، عنوان کرد: مطالبه گری و اغتشاش دو مقوله کاملا متفاوت و جدا از یکدیگر هستند. اهل سنت مطالبات را حق خود می داند و به گرفتن حقوق خود از دولتمردان اهمیت و ارزش قائل می باشد. مسئولین ما که اصحاب بزرگوار و اهل بیت مکرم را الگوی خود می دانند، می بایست مانند ایشان عمل کرده و حقوق همه ملت را تمام و کمال پرداخت نمایند. لذا هر شخصی که بخواهد مطالبات مردم را محل پلکان ترقی خودش قرار داده و از این وضعیت به نفع خود بهره ببرد از نظر ما صلاحیت مدیریت کارها را ندارد، ما با این گونه افراد مخالف هستیم و همچنین دامن زدن به اغتشاش را نپذیرفته و آن را محکوم می کنیم.

مولانا صالحی سرمداران ناآرامی های اخیر در کشور را متوجه اپوزیسیون، سلطنت طلب ها و برخی افراد طرد شده از بدنه نظام خواند و یادآور شد: هدف این گروه رسیدن به قدرت و به دست گرفتن ارکان حکومتی است و شکی وجود ندارد که این قبیل اقدامات از سوی آن افراد مدیریت می شود. برای برون رفت از مشکلات می بایست قوانین نوشته شده در چهار دهه پیش را مورد بازنگری قرار دهیم. آنچه که جوانان امروز از مسئولین انتظار دارند با برخی از قوانین نوشته شده در گذشته همخوانی ندارند.

سرعت پیشرفت علم نسبت به سابق تغییرات زیادی پیدا کرده و در حالی که جهان بسوی تکامل حرکت می کند، معطل ماندن مطالبات چهل سال گذشته را نمی توان به هیچ ترتیبی توجیه کرد. تمامی کتب نوشته شده توسط دست بشر قابل نقد و اصلاح هستند و نویسنده از آن استقبال می کند. تنها کتابی که قابلیت نقد شدن ندارد، قرآن کریم می باشد. بنابراین در بازنگری کتاب قانون بیانات قرآن کریم را سر لوحه قرار داده و قوانینی را به اجرا بگذاریم که خدا و خلق خدا را خشنود سازد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. جزاکم الله خیر ….الله حفظتان کند کاملا صحیح میفر مایید و حق با شماست…انتظار میرود دولت شنوده ی حق و ادا کننده حقوق مردم باشند….کسانی هم که از بعضی از شرایط مطالبه مردم سواستفاده میکنند و ان را به اغتشاش میکشند کسانی هستند سودجو و مصلحت طلب که به وجدان خود و به مردم و خاک خیانت میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن