گفتگو و مصاحبه

میربلوچزهی:دولت کنونی تنگناهای معیشتی را شدت داده است

نارضایتی بخش های مختلف جامعه عامل کاهش مشارکت

آوای سنت: محمدامین میربلوچزهی خبرنگار اهل سنت ساکن خاش با دو دهه فعالیت در حوزه رسانه و خبر از اواخر دهه هفتاد تاکنون در رسانه های کشوری مانند خبرگزاری ایرنا، ایسنا، صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران و برخی از روزنامه های سراسری همکاری نموده است.

میربلوچزهی تحلیلگر و نویسنده در شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان همواره با قلم خویش از حقوق جامعه اهل سنت و مردم استان دفاع کرده و ضمنا در جوار امامان جمعه و جماعات، علما و بزرگان اهل سنت و تشیع، مقامات قضایی و دستگاه های مختلف در نقش مشاور همکاری نزدیک دارد. وی همچنین در ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی مسئولیت کمیته اطلاع رسانی، رسانه ای و مجازی و نیز سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان را بر عهده داشته و بعد از موفقیت ایشان در انتخابات روز جمعه، بعنوان مطالبه گر، امورات مردم را پیگیری می کند.

با وی به بهانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، باید ها و نبایدهای این عرصه گفتگویی ترتیب دادیم که مشروح آن از نظر گرامی خوانندگان می گذرد.

آوای سنت: به عنوان یک عضو رسانه اهل سنت، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را چگونه تحلیل می کنید؟

میربلوچزهی: همانگونه که می دانید نفر دوم انتخابات ریاست جمهوری یعنی آراء باطله، با افزون بر چهار میلیون رای مردم مشخص شده که این میزان به عقیده بنده نوعی رای و فریاد خاموشی است. لذا ضرورت دارد آقای رئیسی صدای این فریاد خاموش را بشنود و دلایل آرای باطل شده را مورد کنکاش قرار دهد. قطع به یقین آرای باطله نتیجه ظلم و بی عدالتی و بی توجهی به ملتی است که در هشت سال اخیر از عملکرد دولت آقای روحانی به شدت ناراضی بوده اند. در این میان هیچ گونه دلیل موجهی برای ناهنجاری های پیش آمده در جهت تغییر دیدگاه و جلب نظر آنان ارائه نشده است. آرای باطله بیانگراین مطلب است که محرومیت، تنگی معیشت، مشکلات و مشقت های اقتصادی در جامعه بیداد می کند و دولت تدبیر و امید باعث و بانی به وجود آمدن این وضعیت می باشد.

آوای سنت: برداشت کلی شما از عملکرد دولت فعلی چیست؟

میربلوچزهی: دولت آقای روحانی در سال های اخیر با بالا بردن قیمت ارز و سکه و طلا و کالاها اساسی، مردم محروم و اقشار متوسط جامعه را به طور کلی فلج کرد و برای جبران خسارت های وارد به مردم هیچ گونه برنامه ای ارائه نداد. دولت جدید باید به فکر سامان دادن به وضع موجود کشور باشد تا شاخص های رضایت مندی مردم بالا برود. کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری را تنها نمی توان به رد صلاحیت برخی کاندیداهای شاخص مرتبط دانست، بلکه در حقیقت پایین آمدن درصدهای مشارکت مردم در برخی نقاط کشور به دلایلی از جمله افزایش آمار فقر و بیکاری، تنگی معیشت، تنگناهای اقتصادی و منفعت طلبی های دولتی ربط دارد. سیاستی که باعث شد زندگی طبقاتی از مردم رو به نابود شدن برود. برخی از مسئولین دولتی در هشت سال گذشته و بویژه در کمتر از دو سال اخیر کشور را طوری مدیریت کردند که هر سال شاهد تجمع های گسترده اعتراضی بودیم. این مسئله نوعی آسیب به نظام و رهبری بود و رهبری نیز به خاطر مصالح نظام کمتر به این موضوع ورود پیدا کردند.

آوای سنت: شناخت شما از حجت الاسلام رئیسی در چه حدی است و چه انتظاری از دولت آینده دارید؟ 

میربلوچزهی: تجربه حضور حجت الاسلام رئیسی در دستگاه قضا و برخورد با متخلفان و مفسدان نوعی دلگرمی برای مردمی است که سال ها با صندوق های اخذ رای قهر بوده اند و یا دل خوشی از دولتمردان نداشته اند. حال که وی منتخب مردم شده است، می بایست با تمام قدرت، دولتی مردمی و ضد فساد را تشکیل داده و به گونه ای عمل کند که همه اقشار جامعه و همه اقوام و مذاهب در مدیریت کشور سهیم باشند. در برنامه ریزی های دولت آینده نحوه حمایت از محرومان و مستمندان و راهکارهای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار، زنان خانه دار، افراد بی سرپرست و بدسرپرست معلوم و مشخص گردد. یکی از ویژگی های بارز حجت الاسلام رئیسی در قوه قضاییه مبارزه با پدیده زمین خواری بود. همانگونه که رهبری نیز معتقد است، زمین خواری به معنای ساخت مسکن و سرپناه بیست متری توسط یک خانواده نیست. از این رو انتظار می رود رئیس دولت سیزدهم کلیه دستگاه ها و ارگان‌های مختلف و از جمله منابع طبیعی را توجیه کند که مبارزه با پدیده زمین خواری صرفا در موضوع ساخت مسکن محرومان در اراضی ملی خلاصه نمی شود و باید همه جوانب را مد نظر قرار دهند.

آوای سنت: مردم سیستان و بلوچستان چه میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه داشتند؟

میربلوچزهی: در شهرها و مناطق روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان به صورت انبوه مشکلات و ناهنجاری ها وجود دارد، اما در بدنه دولت هیچ گونه احساس تکلیفی برای ورود به این موضوع و بالابردن شاخص های رضایت مندی مردم مشاهده نمی گردد، بنابراین تجربه انتخابات اخیر نشان داد که یکی از دلائل عمده آرای خاموش و باطله در پاره ای از مناطق سیستان و بلوچستان، همین موضوع بی مهری به مستمندان و محرومان و افراد بی خانمان و بی سرپناه است.

دولت فعلی به مردم شهرستان خاش که به شهر حافظان و عالمان قرآن شهرت دارد، خدمت کافی و لازم را نکرده است. ساکنین محل از دولتمردان دلسرد و نا امید گشته و اعتمادشان از رئیس دولت و مسئولان کشور سلب شده است. دولت حجت الاسلام رئیسی باید دغدغه جبران کمبودهای گذشته را داشته باشد. مشارکت دادن همه اقشار جامعه و از جمله اهل سنت و تلاش برای بهره گرفتن از ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال و اتخاذ تدابیری برای مقابله با قاچاق کالا و سوخت و کولبری و غیره از سوی آقای دولت آینده تا حد زیادی می تواند امیدها را در مردم زنده کند.

امیدوارم حجت الاسلام رئیسی با تشکیل دولتی مردمی و ضد فساد به اجرای عدالت و مبارزه با فقر و بیکاری، تامین معیشت مردم و مقابله با گرانی های افسار گسیخته بتواند تدبیر مناسبی برای خروج از مشکلات بیندیشد. انجام اینکار قطعا دشوار نیست و با اصلاح ساختارهای مدیریتی می توان نگرانی های مردم را کاهش داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن