گفتگو و مصاحبه

می توان از جنبه های مثبت فضای مجازی در امور دینی بهره برد

آوای سنت: یک فعال دینی جوان اهل سنت نقش مثبت فضای مجازی در نشر مطالب دینی و مذهبی را غیر قابل انکار خواند.

به گزارش آوای سنت، نظیر آرمیده در گفتگو با خبرنگار ما مهمترین رسالت فعالان رسانه ای اهل سنت را اطلاع رسانی به موقع در پوشش مناسب رویدادهای دینی- مذهبی در نقاط مختلف کشور دانست و گفت: پراکندگی اهل سنت در چهارگوشه و مسافت های طولانی باعث شده است تا آنطور که باید و شاید از هم شناخت نداشته باشند. گرچه بسیاری از صاحب نظران معمولا آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را گوشزد می کنند، اما این فناوری خروجی های مثبتی را نیز به همراه دارد و در صورت مدیریت مناسب می توان استفاده های زیادی از آن در جهت اشاعه بهتر دین و فرهنگ اسلامی برد.

رسانه های های جمعی و فضای مجازی در دوران طولانی کرونا کمک بسیار خوبی برای عقب نماندن دانش آموزان از کلاس دروس روزانه بود و اگر این امکان درآن زمان و اکنون وجود نداشت بطور حتم همه دانش اندوختگان رده های سنی مختلف و همچنین طلاب حوزه های علمیه از درس و تحصیل بازمی ماندند.

آرمیده با یادآوری این مطلب که اکثر حوزه های شاخص اهل سنت کشور اخبار و مطالبشان را از طریق ایجاد کانال و گروه در فضای مجازی نشر می دهند، افزود: خبرنگاران و تولید کنندگان متن می توانند در شناساندن مدارس دینی و علمای برجسته نقش مهمی را ایفا نمایند. خصوصا در ماه هایی مانند شعبان و رمضان که بیشترین نگاه مردم به مطالب کانال های مذهبی است و اقشار جوان نگاه ویژه ای به این ایام پرخیر و برکت دارند. پوشش پیوسته خبرهای مهم اهل سنت در هفته وحدت و سایر مناسبت ها یک ضرورت انکارناپذیر است و لذا تمام امکانات می بایست در ارائه بهتر مطالب به مخاطبان فضای مجازی بکار گرفته شوند.

این مدیر کانال اهل سنت تاکید کرد: یک خبرنگار و تنظیم کننده متن باید تجربه کافی درباره حوادث و رویدادها را داشته و در تحلیل چالش ها و قضاوت درباره عملکردها که با رویکرد انتقادی به رشته تحریر در می آیند تمام جوانب قضیه را مدنظر قرار دهند. همچنین مراقب باشد آنچه که می نویسد موجب تخریب چهره و شخصیت اشخاص نشود. در عین حال کمبود خبرنگار و تولید کننده متن در زمینه های دینی و مذهبی بشدت ملموس است و می طلبد تا مدارس دینی تمهیدات لازم را در جهت آموزش طلاب مستعد بکار بگیرند.

نظیر آرمیده برآورده ساختن نیازهای قشر جوان و انتظار از ایشان را لازم و ملزوم یکدیگر توصیف کرد و اظهار داشت: تا مادامی که خانواده و جامعه در صدد برآورده کردن به خواسته های اصلی نسل امروز اهمیت کافی را ندهد نمی توان از آنها توقع چیزی را داشت که از ذهن بدور است. البته جوانان هم نباید مطالبه را صرفا یک حق برای خود بدانند و اگر از امکان و امتیازی برخوردار می شوند می بایست در جهت برآورده کردن انتظار خانواده و جامعه همه تلاش و کوشش شان را بکار ببندند.

وی خاطر نشان ساخت: یکی از مخاطرات امروز در جوامع اسلامی تفریحات ناسالم و گرایش به منکرات است که دلایل خاص خود را دارد. علاقمندی بیش از حد نوجوان و جوان به فضای مجازی به نبود امکانات تفریحی سالم در شهرها و روستا ارتباط دارد. مضافا اینکه از بیکاری و نبود درآمد می توان به عنوان منشا بسیاری گرفتاری ها یاد کرد. در کشورهای پیشرفته صنعتی فضای مجازی و ماهواره در درجه چندم اهمیت شمرده می شوند و طبعا جوانی که از برنامه زندگی، کار و درآمد سود می برد کمتر دچار آسیب های فضای مجازی خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن