گفتگو و مصاحبه

ناامنی نتیجه فساد و بدحجابی است

آوای سنت: مدرس علوم دینی دارالعلوم هرات افغانستان پدیده شوم ناامنی را نتیجه ترویج بدحجابی و فساد اخلاقی در جوامع توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی داود یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ما در شرح آیه پنجاه و نهم سوره احزاب خطاب به نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم مربوط به اهمیت بکار بستن حجاب از سوی بانوان مسلمان گفت: قرآن به نبی اکرم سفارش می کند که اهل بیت را امر به پوشش اسلامی و استفاده از چادر کند تا از گزند نگاه های بد و آسیب ها در امان بمانند.

هدف از این فرمان در حقیقت بستن راه های فتنه و فساد است که ابتدا اهل بیت و همسران پیامبر اسلام را شامل شده و سپس همه زنان مسلمان را ملزم به اطاعت و اجرای آن می کند. در صدر اسلام گروهی از ارازل و اوباش اطراف مدینه دائما کنیزان را مورد آزار و اذیت خود قرار می دادند. کنیزانی که برای خرید و یا بعضا آوردن آب و مایحتاج ناگزیر از بیرون رفتن بودند و امنیت شان تهدید می شد.

مولوی یعقوبی پوشانیدن صورت از ناحیه سر توسط زنان با استفاده از چادر بزرگ را علاوه بر تضمین امنیت ایشان، باعث کاهش فساد اخلاقی در جامعه خواند و اظهار داشت: درصد امنیت در جوامعی که چادر به سر می کنند بسیار بیشتر از کشورهایی است که تحت قوانین خود زیبایی اندام شان را در معرض دید بیگانگان قرار می دهند. تعرض به یک زن هنگامی اتفاق می افتد که وی برای جلب توجه و نشان دادن خود به دیگران، حجاب را کنار گذاشته و امنیتش را مختل می سازد. برخی افراد پلید بدحجابی و بی حجابی بانوان را هرزگی تصور کرده و سعی در ایجاد مزاحمت برای ایشان می کنند. اشخاص پلیدی هم همواره در کمین بوده و با انواع و اقسام ترفندها، اعتماد زنان را به دست آورده و آنها را مورد آزار و اذیت روحی و جسمی قرار می دهند.

این کارشناس مذهبی دارالعلوم هرات افغانستان مشخصات زنان مسلمان را در پوشش کامل و خروج از خانه در مواقع ضروری دانست و افزود: هر چه علاقه زن به پوشش جلف و گشت و گذار در مکان های جمعی شدت پیدا کند احتمال ابتلایش به آسیب بیشتر می شود. یک زن بد حجاب اگر از حضور در مکانی احساس ناامنی کند کمتر به طرف آن می رود، اما مسئله این است که خطر تا لحظه آخر خود را نشان نمی دهد و راه نجات در زمان گرفتاری بسته خواهد بود.

مولوی یعقوبی، فحشا و فساد اخلاقی را از بین برنده نسل ها عنوان کرد و متذکر شد: روابط های غیر اخلاقی منجر به تولد فرزندانی نامشروع شده و در نسبت های فامیلی ایجاد اختلال می کند. به این ترتیب اولاد در شرایطی بزرگ می شوند که یکدیگر را نشناخته و چه بسا به سبب آشنایی در بین شان علاقه شکل می گیرد. با چنین نتایجی بی رحمی در جامعه بیداد کرده و حرمت ها میان کوچکتر و بزرگتر شکسته خواهد شد. احکام دینی از اهمیت افتاده و و عادت بر فحشا، ترک آن را بسیار سخت خواهد کرد. دنیار دار بسیار کوچکی است که چند صباحی بیشتر طول نمی کشد، پس هر کسی که به بهشت و جهنم ایمان دارد از فحشاء دوری کرده و هر عملی را مطابق با قانون شرع انجام دهد. محارم دیگران را مانند محارم خود دانسته و از هوای نفس پیروی نکنیم.

این عالم اهل سنت افغان خاطر نشان ساخت: مردان مومن نیز باید از نگاه کردن به بانوان در امکان عمومی دور بمانند. به همسران خود حقوق برابر قائل شده و عدالت را در موردشان به اجرا بگذاریم. یکی از ایرادات غربی ها درباره رعایت نشدن حقوق زن در جوامع اسلامی اشاره به این مسائل دارد. لذا مجموعه زنان و مردان مسلمان باید متمایز از یهود و نصار عمل کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن