گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

نخبگان برای انتخابات شوراها ورود کنند

گفتگوی آوای سنت با عضو اهل سنت شورای شهر بندرعباس

آوای سنت: عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس کاندیداتوری نیروهای زبده و کارآمد در انتخابات آینده شوراهای شهر و روستا را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت،آبتین امیری در یک گفتگو باخبرنگار ما با اشاره به در پیش بودن ششمین دور انتخابات شهر و روستا در خردادماه سال آینده، در پاسخ به این پرسش که انتخابات چگونه می تواند به شورای قوی تری ختم شود، گفت: ما انتخابات داریم، اما این انتخابات فاقد کیفیت است.

تا زمانی که نظام حزبی در میان ما شکل نگیرد و فرد گرایی و موج احساسات و قبیله گرایی و قوم گرایی حاکم باشد، شوراهای شهرها و روستاهای کشور همواره میزبان افراد ضعیف و ناشناخته خواهند بود. اشخاصی که بدون هیچ تجربه قبلی و با افکار مبهم و احساس مقطعی به این نهاد راه می یابند و نتیجه عملکرد چنین شورایی جز اتلاف سرمایه عمومی نخواهد بود. در واقع انتخابات ما در خدمت افراد است و راهی برای ظهور شخصیت های غیر قابل پیش بینی به حساب می آید.

تجربه نشان داده است که همه اعضای یک دوره شورایی نمی توانند به عنوان افراد برجسته و پیشرو باشند و موفقیت شورا به نحوه  فعالیت فردی چند نفر بستگی دارد. این مسئله که چرا همه اعضای شورا نمی توانند در یک سطح و با کیفیت عمل کنند به عوامل مختلفی بستگی دارد، که باید درباره آن بطور جدی و بدون تعارف آسیب شناسی صورت گیرد.

وی در مورد دخالت سیاسیون در کارزاهای انتخاباتی برخی شهرها اظهار داشت: بنده برای سیاسیون از هر طیفی که باشند احترام قائل هستم و معتقدم مشورت با سیاسیون در بسیاری از موارد مفید است. در این کشور نمی توان انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را از لیست بندی و دخالت سیاسیون جدا کرد، اما گاهی این ظرفیت که می تواند به حل مشکلات ختم  شود، به رقابت مخرب و توطئه سیاسی تبدیل می شود، اخلاق پایمال می شود و هر کس دنبال نقطه ضعف دیگری است تا زمینه را برای تخریب و حذف وی فراهم کند. شوراها و حتی نهاد مجلس ما از چنین آسیبی رنج می برد. این دخالتها می تواند خوب و یا بد باشند. اگر قرار است تغییری صورت بگیرد، این تغییر باید با رویکردی شفاف و روبه جلو و به نفع مردم باشد و در غیر این صورت حفظ و تقویت وضع موجود به نفع عموم خواهد بود.

امیری، شورا را منحصر به یک فرد و یا محدود به شخص ندانست و عنوان نمود: هر نوع  تصمیم گیری در شورا می بایست جمعی و با حضور اکثریت اعضا صورت بگیرد. منتخبین شورا توسط مردم انتخاب می شوند و یک عضو شورا نمی تواند همکاران خود را انتخاب کند، لذا یک نفر نمی تواند به جای بقیه تصمیم بگیرد. راهکار موجود برای بهبود وضعیت شهرهایی که در زمینه کمبود توسعه و عمران رنج می برند Tدر این شرایط  کاندیداتوری افراد توانمند و متخصص و دارای تجربه است که بتوانند با توانایی و ظرفیت و تجربه و با ارتباطات فردی خود با نهادها وادارات دیگر، مشکلات شورا وشهرداری را حل کرده و تا حدی جایگاه شورا را ارتقاء بخشند.

اگر افراد با تجربه و توانمند در حاشیه باشند و افراد بدون تجربه و کسانی که تنها به دنبال آرزوهای شخصی خود بوده و مشکلات را ساذه می انگارند، عرصه انتخابات را پر کنند، قطعا شاهد شوراهای ضعیف تری نسبت به گذشته خواهیم بود و شورای ضعیف  مسلما نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.

صاحب نظران اعتقاد دارند تغییرات اساسی تنها راه ایجاد یک شورای قوی و پاسخگو است. با این حال در شرایطی که مشکلات ثابت و پایدارهستند، تغییر افراد مشکلی را حل نمی کند. به عقیده بنده مشکل اصلی همه شهرداریهای کشور هستند و تغییر این وضع نیازمند یک اراده ملی است. بنابراین نمی توان پیش بینی کرد که تنها با تغییر شورا یا شهردار در آینده، مشکلات اساسی شهر حل شود.

این عضو اهل سنت شورای شهر بندرعباس در مورد مهمترین نکات مثبت و منفی آن شهر در این دوره اذعان کرد: شهرداری بندرعباس دراین دوره در بحث فضای سبز و ساماندهی، زیبا سازی، آزاد سازی ساحل و حمل و نقل شهری موفق بوده است. به نحوی که شهرداری با ساخت پل های روگذر توانسته است مشکل ترافیک را که از جمله مشکلات اساسی سال های گذشته شهر بو،د حل و فصل نماید. از طرفی ساحل بندرعباس با بیست و دو کیلومتر طول، بزرگترین و یکی از زیباترین ساحل های حاشیه شمالی خلیج فارس است، اما بسیاری از مشکلات مثل بافت فرسوده و وضعیت خورها هنوز لاینحل مانده است.

شورای فعلی بندرعباس در شرایط  بحران مالی کشور و استانی قرار داشت. تقریبا تمامی مشکلات شهری ما با درآمد و پشتیبانی مالی مناسب حل و فصل می شود. تنها با راهکار دادن ‌و ایده پردازی و گفتار درمانی و شعار نمی توان مشکلی را از شهر حل کرد. وقتی در آمدها نصف شده و هزینه ها چند برابر افزایش پیدا می کند. پس راهی جز این نمی ماند که شما دست به اولویت بندی بزنید و نتیجه آن می شود که تنها در برخی از امور موفق و دربرخی دیگر ناموفق باشید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن