گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

نقش بی توجهی به آموزه های دینی و مشکلات اقتصادی در طلاق جوانان

ماموستا زکریا حسنی در گفتگوی اختصاصی با آوای سنت به بررسی ریشه های افزایش طلاق پرداخته است

آوای سنت: استاد اهل سنت دانشگاه مذاهب اسلامی وضعیت بد معیشتی، بحران بیکاری و چشم و هم چشمی را از دلایل افزایش طلاق در جامعه قلمداد کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا زکریا حسینی در گفتگو با خبرنگار ما ضعف دین را از عوامل اصلیازدیاد طلاق در جامعه طی دو دهه اخیر دانست و گفت: متاسفانه نادیده گرفته شدن آموزه های دینی و عدم رعایت سنت و شئونات اسلامی در بحث ازدواج و دل بستن به تعلقات دنیوی باعث شده است تا برخی زندگی های مشترک در همان  روزهای اول به بن بست رسیده و به شکست منجر شوند. زمانی که زندگی مشترک دو جوان به خط پایان برسد،مسیر بازگشت به دوره مجردی را در پیش می گیرند، با این تفاوت که دوره جدید برایشان با مشکلات متعددی همراه است.

وی عدم شناخت صحیح دختران و پسران جوان از یکدیگر را باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده در آغاز زندگی های مشترک خواند و افزود: تغییر ملاک های ازدواج و دلبستن به ظواهر باعث شده است که فراموش کنیم نکاح، سنت رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم است و با وصلت دو مسلمان ،نصف دین شان کامل می شود. آنچه که امروز برای اکثر خانواده ها اهمیت دارد، تعیین مقدار سکه و میزان مهریه است. وضعیت به گونه ای شده است که متاسفانه والدین حتی پیش از رسمی کردن وصلت زوجین، به بهانه های مختلف مسائل را طوری برنامه ریزی می کنند که  اگر خدای ناکرده فردای روزگار سرنوشت زوجین منجر به طلاق شود، دختر و یا پسرشان متضرر نشود.دغدغه احتمال طلاق و جدایی فرزندان به دلیل عدم تفاهم، بخشی از فکر و ذهن خانواده ها را به خود درگیر کرده است و لذا از همان ابتدای کار تمهیدات لازم در نظر گرفته می شود.

ماموستا حسینی عنوان نمود:وقتی جدایی اتفاق می افتد، خانواده ها نیز از آسیب های مسئله در امان نمی مانند. مدتی باید بگذرد تا شرایط به حالت عادی برگردد. سابقا اساس پیوندهای مشترک زناشویی که  ساده ترین امکانات را در خود داشتند، برپایه اخلاق مداری اسلامی، شناخت نسبی طرفین از یکدیگر، قناعت، صداقت و احترام متقابل بود. صداقت در ازدواج مهمترین شرط دوام و قوام زندگی زن و شوهر با یکدیگر است. زمانی زوجین از بزرگترها حرف شنوی داشتند و چارچوب زندگی شان توامان با محبت و صمیمیت بود. زن و شوهر قانع بودند و به هر چیزی که امکان فراهم کردنش وجود داشت قناعت داشتند. سالها باید می گذشت تا لوازم زندگی را با اندک پس انداز تهیه می کردند، اما اکنون توقع بر این است که همه وسایل زوجین برایشان مهیا شده و از نظر امکانات هیچ کم و کسری وجود نداشته باشند.

عضو شورای افتاء مرکز بزرگ اسلامی کردستان ،رکن تشکیل یک زندگی موفق را بسته به میزان دینداری افراد توصیف کرد و اظهار داشت: دیندار به کسی گفته می ‌شود که پیش از انجام هر کار مهم، حکم دین درباره آن را در نظر گرفته و ایرادات احتمالی را برطرف نماید.‌ ما اگر در بحث ازدواج سنجش و آینده نگری مطمئن داشته و به نظر بزرگان فامیل و بستگان اهمیت دهیم، در زندگی مشترک شکست نخواهیم خورد.

ناهنجاریها در کوتاه مدت شکل نمی گیرند و بنابراین یک شبه نمی توان آسیبها را با فرهنگ سازی برطرف کرد. وقتی ایمان ضعیف باشد، مسائل دنیوی از جمله چشم و هم چشمی، تلاش برای عقب نماندن از سایرین، ترتیب دادن مهمانی های هزینه ساز در مراسمات جشن عروسی و تحمل دهها صدمه دیگر اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما همانطور که می دانیم نیاز واقعی زندگی مسائلی غیر از اینها هستند. به خانواده ها توصیه می‌ شود به جای پرداختن به تجملات، ابعاد معنوی و ایمانی را ملاک شیوه و عمل خود قرار دهند.

ماموستا حسینی بیکاری، نبود مشاغل پایدار، وضعیت بد معیشتی و مشکلات اقتصادی کشور را از دیگر زمینه های پیدایش بحران در خانواده های نوپا توصیف کرد و یادآور شد: مقرون به صرفه نبودن مشاغل خانگی، نبود بازار کار مطمئن و مناسب، افت ارزش پول ملی کشور همه دست به دست هم داده اند تا علاقه جوانان به ادامه زندگی مشترک فروکش کرده و از رسیدن به آرزوهای شان ناامید شوند.خواست هر جوانی زندگی در سایه امنیت شغلی و درآمد مطمئن است و فقدان این دو عنصر و همچنین ضعف در ایمان و نداشتن تمرکز کافی جهت مدیریت ناملایمات زندگی، پذیرش شکست را پررنگ تر کرده و به طرفین تلقین می کند که  تصمیم شان برای تشکیل زندگی مشترک، اشتباه بوده است.

چنانچه معیشت مردم اصلاح شود و بتوانیم دینداری را به زندگی مردم برگردانیم، آمار طلاق فروکش خواهد کرد‌. یک انتخاب اشتباه و تصمیم احساسی در وضعیت کنونی جامعه، پیامدهای خوبی به همراه ندارد. می طلبد تا مسئولین امر فکر عاجلی برای کاهش طلاق، بهبود معیشت عمومی، ایجاد انگیزه برای ازدواج سالم بکنند. جوانان نیز بدانند که برای تشکیل زندگی مشترک نباید سرخود عمل کرده و تصمیمات اشتباه بگیرند. تصمیماتی که ممکن است آینده آنها را به تباهی بکشاند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن