گفتگو و مصاحبه

نماز نمایش بندگی الله متعال است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت بندرعباس، نماز را نمایش بندگی به درگاه الله توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ علی جلالی در گفتگو با خبرنگار ما، موکلف بودن انسان به انجام اوامر دین و خاصهً نماز را جزو انعام خدای متعال بر بندگان صالح خواند و گفت: نماز آسان ترین راه تا ملکوت اعلاء است تا که بتوانیم با خدای متعال در مناسب ترین لحظه و بهترین حال ارتباط برفرار کنیم.

پیش از اسلام نیز انبیاء مکرم از با نماز و ادکار به خالق متصل می شدند، زیرا یاد الله را بر خود لازم شمرده و به این ارتباط و دوستی فی مابین افتخار کی کردند. توقع یک انسان به عنوان مخلوق و کسی که توسط خالق به پیدایش می رسد برآورده شدن حاجات و نیازهای مادی و معنوی است و آن تعریف و تمجیدی که از باریتعالی در سوره حمد بر زبان جاری می کنیم، بی پاسخ نمی ماند.

نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم خنکی چشم را در نماز می داند. ما نیز اگر بتوانیم به حقیقت و فلسفه نماز بعنوان وسیله همکلامی با الله پی ببریم، مسلما ارزش و مفهوم عبادت را بهتر درک خواهیم کرد و برای این هدف باید تواضع پیشه بداریم.

شیخ جلالی، نماز را نمایش بندگی به درگاه الله دانست و اظهار داشت: مسلمان واقعی کسی است که از نماز خسته نشود، زیرا بودن با رب العالمین روح عابد را جلا بخشیده و جان را صیقل می دهد. برخی سخنوران مذهبی نماز را وسیله ای نشان می دهند که گویی موکلف به انجام کاری از قبیل کارهای دنیوی هستیم. اگر انبیاء برحق و اولیاء بزرگوار و صالحین از نماز خسته نمی شدند به خاطر این نبود که توانایی جسمانی بیشتری نسبت به ما داشتند. علت این است که آنها همکلامی خدا را به هر کلام دیگری ترجیح می دادند و چه لذتی بالاتر از این که یک انسان بتواند بدین وسیله و با راحت ترین روش ممکن با معبود و حبیبش همکلام شود.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت بندرعباس، ضعف ایمان را عامل اصلی کم اهمیتی نماز در میان برخی پیروان امت خواند و عنوان کرد: کسی که ایمان را در خود تقویت نکند، نمی تواند مشتاق به نماز باشد و دائما در آخر وقت و از روی تنبلی و یا برای اینکه از سوی دیگران مورد سوال قرار نگیرد، عبادت می کند.

بی شک طاعت شخصی که دائما به تزکیه نفس مشغول است. کسی که قرآن را با فهم می خواند. عید بودن روز جمعه را باور دارد و در نماز سروقت شتاب می کند با شخصی که طاعت را جبر می داند و در هر نوبت فرض پنچگانه احساس خستگی می کند، بسیار متقاوت است. رعایت آداب اقامه نماز، طریقه ایستادن، توجه به خضوع و خشوع تاثیری دارد که در جامعه نیز نمود پیدا می کند.

شیخ جلالی تاکید ورزید: ذره ای از ملک خدا کم نخواهد شد، حتی اگر همه مردم کافر شوند. این ما هستیم که از نماز فایده می بریم و خدای متعال آن را مقرر ساخته تا بتوانیم به درگاهش در رفت و آمد باشیم. گذشتگان این هدیه و امانت الهی را به ما انتقال دادند و جامعه وقت را آباد کردند. مشقت ها را تحمل کردند و سختی ها را به جان خریدند تا اهل بیت شان بر نماز قائم شوند. صبر پیشه کردند و فرزندان را بر طاعت امر نمودند تا بتوانند تکلیف را به شکل اکمل بر جای آوردند. از لذت ها و شهوات دنیا گذشتند و طاعت را بر راحتی جان ترجیح دادند.

امروز نوادگان ایشان از جوار مسجد گریزان شده اند و خانه هایشان را به محلی انتقال می دهند تا صدای اذان را کمتر بشنوند. برای داشتن حانواده ایمانی استمرار در دین را تقویت بخشیم و به درگاه الهی دعا کنیم تا ما را در این مسیر به توفیق برساند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن