گفتگو و مصاحبه

هدف دشمنان منفعل کردن نسل جوان است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه خیرآباد با تاکید بر حمایت از نسل خلاق، هدف دشمن را منفعل کردن استعداد جوانان مسلمان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مسعود امیری طی گفتگو با خبرنگار ما، وجه تمایز انسان با سایر مخلوفات را در صفت علم دانسته و با تاکید بر این مطلب که علم لباس خلافت ‌اللهی را بر تن می پوشاند، گفت: آگاهی از مسائل و دانش روز انسان را به موجودی ارزشمند و قیمتی در آورده و به شخصیت وی بهاء می‌ بخشد.

از عصر حاضر به عنوان دوران علم، تمدن و تکنولوژی یاد می شود و کسی حرفی برای گفتن دارد می بایست مسلح به علم و دانش بیشتری باشد. اسلام به امت واحد در زمینه تعلیم و آموزش تاکید فراوان کرده است و خدای متعال نیز دعوت به اندیشه می‌کند.

مولوی امیری، علم نیاز همه اقشار جامعه خواند و افزود: اگر کشاورز بوده و به علم آن اگاه باشیم در کار خود موفق‌ خواهیم بود. اگر اقتصاد بدانیم از همکاران خود پیشی خواهیم گرفت. علم در همه زمینه ها به کار انسان می آید و جوامعی که علم و دانش کافی ندارند، محتاج و نیازمند علوم دیگران خواهند بود. پس جامعه ‌ای که قصد رشد دارد و در همه زمینه ها می خواهد حرف اول را بزند، باید به علم روی بیاورد، چرا که انسان‌ های اهل دانش و علم پیشرو هستند.

مدرس حوزه علمیه خیرآباد در استان خراسان رضوی با انتقاد از پسرفت های مسلمین در عصر حاضر اظهار داشت: اسلام گذشته‌ درخشانی دارند که امروز از ما گرفته شده است. برای داشتن جامعه موفق لازم ابتدا می بایست در صدد شناسایی استعدادها برآییم. فرزندان مستعد نیاز به حمایت دارند و این کاری است که پیامبر صلی الله علیه و سلم به ما می آوزد.

حضرت زیدبن ثابت رضی‌الله عنه در سن یازده سالگی می‌خواست در اولین نبرد مسلمانان شرکت کند، لیکن خردسال بود و نبی امت به ایشان اجازه شرکت در جهاد نداد. مادر زید از آن حضرت درخواست کرد تا در زمینه‌ دیگری از فرزندش کار بگیرد، زیرا که در زمینه حفظ قرآن کریم مستعد بود، لذا پیامبر اکرم پیشنهاد داد که ایشان زبان سریانی را یاد بگیرد. زید رضی الله عنه بعدها مسئولیت مترجمی نامه های رسیده را عهده دار شده و حتی نقل است که در همان کودکی زبان یهودیان را ظرف پانزده روز یاد می گیرد.

مولوی امیری تاکید کرد: فرزندان ما استعدادهای درخشانی در زمینه های علمی و ورزشی دارند و از سوی دیگر دشمنان تلاش می کنند تا انگیزه پیشرفت را از نسل طلایی امروز بگیرند. ایراد اساسی این است که به مصرف‌ گرایی رو آورده و ترجیح می دهیم صنایع بیگانه را بکار بگیریم. در صدر اسلام اگر اسامه رضی الله عنه مستعد نبود هرگز در عنفوان جوانی و در حضور بزرگانی مانند ابوبکر، عمر و خالد رضی الله عنهم اجمعین به فرماندهی جنگ برگزیده نمی شد.

عدم توجه و حمایت از توانایی جوانان باعث می شود که خود را باور نداشته باشند. زمانی غرب و شرق توسط جوانان مسلمان به تسخیر در آمد و امروز این اعتماد و توجه از بین رفته است. ترویج فرهنگ های رایج کار خوبی است که فعالان فرهنگی اهتمام می ورزند و نیاز داریم به زبان و علوم سرزمین های دیگر نیز تسلط پیدا کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن