گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

وحدت عملی در سایه عدالت و رفع تبعیض

گفتگوی اختصاصی فعال اهل سنت با آوای سنت

آوای سنت: نویسنده و منتقد فعال اهل سنت تحقق وحدت عملی را در سایه برقراری عدالت و رفع تبعیض ممکن دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت کریم بخش کردی تمندانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اختلافات مسلمانان در سرزمین های اسلامی و به ویژه در خاورمیانه، بخشی از آن را محصول وجود ضعف در بین سران کشورها دانست و گفت: ما در زمانی زندگی می کنیم که مسلمانان حال و روز خوبی ندارند و جنگ ها و اختلافات فرقه ای و مذهبی در بین ملل مسلمان به اوج خود رسیده است. بیگانگان هم از این فرصت نهایت بهره برداری را کرده و ضمن اشغال سرزمین های اسلامی، ثروت های آنها را به یغما و تاراج می برند.

وی با تحلیل وقایع چند سال اخیر در خاورمیانه و خاور دور افزود: اصولا مسلمانان از دو جبهه مورد تهاجم قرار گرفته اند. ابتدا در جبهه نظامی و سپس در جبهه فرهنگی.همزمان دهها شبکه تلویزیونی و رادیویی و همچنین منافقین در فضای مجازی به نام اسلام و دین و مذهب مشغول تکفیر، ایجاد تفرقه و کاشتن کینه و نفرت در بین مسلمانان هستند! در خاورمیانه که مرکز اسلام در آن قرار دارد، جبهه گیری های جدیدی در حال شکل گرفتن است.

نویسنده و منتقد اهل سنت و کاندیدای مجلس یازدهم با بیان اینکه ما به عنوان امت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم منادی وحدت هستیم، اظهار داشت: وحدت عمدتا باید بیشتر بر مسائل مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاثیر گذار باشد. وحدت در کشوری که حاکمیت آن دینی نیست، با کشوری که حاکمیت دینی دارد، متفاوت است. وقتی یک حاکمیت به صورت دینی اداره می شود وحدت در آن نباید صرفا به امور مذهبی ختم شود. وحدت می بایست در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی نیز نهادینه گردد.

مردم ما از حاکمیت دینی انتظار دارند همانگونه که به عقاید و باورهای مذهبی احترام می گذارند، برادران دینی خود را در امور سیاسی و اجتماعی برابر و یکسان دانسته و آنها را در تمام سطوح مشارکت دهند تا به مردم احساس بی عدالتی و تبعیض دست ندهد. پایه های وحدت اسلامی و ملی در کشوری که قومیت ها و مذاهب گوناگون زندگی می کنند، با وحدت عملی مستحکم خواهد شد و در این شرایط بدخواهان و دشمنان وحدت نخواهند توانست با ابزارهای تبلیغاتی شان از ضعف های موجود بهره برداری نمایند. در زمینه وحدت عملی نباید از کشورهای همسایه که بافت قومی و مذهبی مشابه دارند، عقب بمانیم. وحدت نباید تنها به همایش، سخنرانی، گفتار و شعار ختم شود. وحدت باید عملی باشد.

تمندانی تاکید کرد: در یک کشور منادی وحدت، اهل سنت ایران نیز باید بتوانندکاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند و این مسئله می بایست در قانون توجه شود. انتظار بر این است که نخبگان اهل سنت به کابینه دولت ورود کرده و سهمی در پیشرفت کشور داشته باشند.

انتصاب استاندار اهل سنت و معرفی مدیر در دهها پست و در رده های بالا و میانی که تحصیل کردگان اهل سنت بی شک لیاقت و توانایی آن را دارند، از جمله مواردی است که می توان به دید مثبت نگاه کرد.

جوانان اهل سنت با آنکه که مرزداران کشور هستند، بندرت به آنها اجازه استخدام در ارتش، نیروی انتظامی و…داده می شود؟! بسیار ضروری است که دانش آموزان اهل سنت در مدارس مسائل مذهبی مربوط به خودشان را یاد بگیرند و سیماهای محلی استان های اهل سنت نشین برنامه های بیشتری را به آنها اختصاص دهند. یک فوتبالیست در فضای مجازی به مقدسات اسلامی اهانت می کند، اما مورد مواخذه قرار نمی گیرد. جلوی این مسائل که وحدت را دچار آسیب می کند، گرفته شود. بزرگترین مطالبه اهل سنت داشتن مسجد در پایتخت ایران اسلامی است.

این فعال فرهنگی و بازنشسته آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان را پایتخت وحدت اسلامی خواند و عنوان نمود: وقتی وارد زاهدان به عنوان نماد وحدت اسلامی می شویم، مناره های مساجد مذاهب در هر محله و خیابان دیده می شوند و اینها نشانه از وحدت میان امت هستند. بلوچ و فارس و سیستانی با هم و در کنار هم زندگی می کنند، اما وقتی به تابلوی مدارس، کوچه ها، خیابان ها، نمادهای شهری، دیوارنوشته ها و تبلیغات نظر می کنیم در ذهن مخاطب جاده ای یک طرفه تداعی می شود که در سمت دیگر آن تابلوی عبور ممنوع نصب شده است؟!

در این جاده یک طرفه از قومیت بلوچ و مذهب اهل سنت چیز زیادی به چشم نمی خورد. وقتی پای تلویزیون محلی می نشینید و یا به رادیو گوش می  دهید، کمترین برنامه مذهبی اهل سنت را مشاهده می کنید. وقتی وارد اداره می شوید، چارت سازمانی و پست ها تناسب معقول و مناسبی نسبت به جمعیت دو مذهب ندارند. اینجاست که احساس می کنید یک قومیت و مذهب یا افراد شایسته ندارند و یا اینکه نوعی بی عدالتی و تبعیض قومی و مذهبی بر خلاف اصول و قواعد وحدت در پایتخت اسلامی حاکم است.

تمندانی یادآور شد: وقتی به شمال استان سفر می کنید، این عدم تناسب بیشتر تشدید شده و به اوج می رسد و تصور می کنید که در شمال  استان یا  اهل سنت زیست ندارند و یا اینکه دادن پست و مسئولیت به آنان در این خطه ممنوع است. البته در جنوب استان وضع متعادل است و مسئولیت ها و پست ها عادلانه تر تقسیم شده اند. وحدت در کشوری که منادی وحدت است و در استانی که به نام پایتخت وحدت اسلامی شناخته می شود، با موانعی بزرگ و جدی مواجه است.

عواملی همچون عدم توجه به شایسته سالاری، تعصب و افراط گری، تمامیت خواهی و انحصارطلبی، بی عدالتی و تبعییض قوم و مذهبی، خشونت و ترور بنام قومیت و مذهب و ماندن در وحدت شعاری و گام بر نداشتن به سمت وحدت عملی، خطرات و آسیب های جدی هستند که در بلند مدت  وحدت اسلامی در سرزمین های اسلام را در معرض تهدید قرار می دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن